Business Hi-Tech

Merrill Lynch: Apple va detine o pozitie ultradominanta pe piata muzicii digitale

30.07.2004, 00:00 24

Alianta recent anuntata intre Apple si Motorola, prin care cele doua companii intentioneaza sa creeze un telefon mobil pe care sa poata fi ascultata muzica, ar putea sa asigure o pozitie ultra-dominanta pe piata muzicii digitale pentru Apple, sunt de parere unii experti.
Apple ar putea deveni ?un Microsoft al muzicii digitale?, in timp ce playerul iPod s-ar transforma intr-un ?standard de facto pe piata?, spune Steven Milunovich, analist la banca de investitii Merril Lynch.
Alianta dintre Apple si Motorola se va solda cu fabricarea unui telefon pe care sa se poata asculta muzica in formatul proprietar Apple. Noile telefoane vor fi disponibile publicului in prima jumatate a anului 2005, conform reprezentantilor companiei Motorola.
Intelegerea cu fabricantul de telefoane mobile este ?un lucru cu siguranta pozitiv pentru iPod?, a spus Milunovich, referindu-se la faptul ca popularul player digital al Apple va reusi astfel sa atinga noi piete.
?Desi ne asteptam ca telefonul-player Motorola sa aiba o memorie de doar 0,5 GB pentru muzica, cu siguranta ca vorbim de o alta piata decat cea a playerelor iPod cu hard disc de 4, 20 sau 40 de GB?, a spus analistul.
?A-i convinge pe cumparatori sa incerce muzica pe telefonul mobil ii va introduce in stilul de viata al ascultatorului de muzica fidel companiei Apple?, adauga Milunovich. ?iPod este liderul pietei de playere digitale, iTunes este cel mai important magazin de muzica online, iar Apple se pare ca a inteles ca trebuie sa colaboreze si cu altii pentru a continua sa domine piata. Apple ar putea deveni Microsoft al industriei muzicale?.
Insa pozitia puternica pe piata detinuta in prezent de Apple ar putea fi subminata de actiunea companiei RealNetworks, al carei software Harmony permite detinatorilor de iPod-uri sa asculte muzica in formatul proprietar RealNetworks. Acest lucru nu era posibil pana acum, singurul format care putea rula pe iPod-uri fiind cel al Apple. Cei de la RealNetworks ar putea fi dati in judecata de Apple, sunt de parere unii analisti.
?Initiativa celor de la RealNetworks ar putea sa creasca vanzarile de iPod-uri, insa la fel de bine poate sa scada vanzarile magazinelor de muzica?, a spus Steven Milunovich, reprezentant Merrill Lynch.
Insa a-i numi pe cei de la Apple ?Microsoft al muzicii? ar putea fi prematur, spun alte surse din piata. ?Ar fi ca si cum ai pune caruta inaintea cailor?, spune Michael Goodman, senior analist la Yankee Group.
?Daca casele de discuri isi propun, ar putea sa traga covorul de sub picioarele Apple?, a mai spus Goodman. ?Apple a vandut aproximativ 3,5 milioane de iPod-uri, dar asta inseamna doar 30% din totalul pietei de playere digitale. La fel, cele 100 de milioane de melodii vandute prin intermediul iTunes nu inseamna nimic pe langa 5 miliarde de melodii transferate prin retelele de file-sharing?.
?Este Apple in frunte, la mare distanta? Da. Poate fi ajuns din urma? Cu siguranta?, a comentat Mike McGuire, director de cercetare la institutul Gartner. Adversarii principali, Microsoft, Napster si RealNetworks au o problema de rezolvat, a adaugat McGuire. ?E usor de spus, usor de introdus intr-o prezentare PowerPoint. Dar foarte greu de realizat in practica?.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO