Business Hi-Tech

Mult mai mult decat ringtone-uri: mobilul se muta in terenul playerelor muzicale

04.07.2005, 20:48 34

Mai intai au fost ringtone-urile - soneriile muzicale de apel personalizate, care fac telefonul mobil sa iasa in evidenta. Apoi au aparut tonurile ring-back, melodiile pe care cel care apeleaza le aude in receptor pana cand i se raspunde. Mai nou, posesorii de mobile pot cumpara - si asculta - muzica de la magazinele virtuale aflate in aria de acoperire a retelei mobile.

Industria telefoniei mobile apasa puternic pe acceleratie pentru a-si asigura o felie din marele hit al inceputului de secol - muzica la purtator, pe telefon, scrie Washington Post.

Exemplul dat de compania americana Apple, care a vandut masiv playere muzicale digitale iPod, a fost urmat si in lumea posesorilor de mobile: anul acesta se vor vinde peste 40 de milioane de telefoane mobile cu player muzical incorporat.

Iar ofensiva marilor jucatori din industria de telefonie mobila este de-abia la inceput. Serviciul de muzica digitala Napster si producatorul suedez de telefoane Ericsson pregatesc un joint-venture, la fel cum fac si alte trei companii americane - operatorul Cingular Wireless, producatorul de mobile Motorola si furnizorul de muzica digitala Apple.

Nu in ultimul rand, un alt operator american, Verizon Wireless, a anuntat ca va lansa un magazin virtual de muzica si un telefon mobil compatibil pe post de player catre finalul acestui an.

"Apple a fost intr-adevar pionierul in domeniul muzicii digitale si a avut un succes atat de mare, incat toata lumea e cu ochii pe acest sector si-si doreste o parte din profit", a spus un analist al companiei de cercetare CreditSights. Insa fabricarea de telefoane mobile cu functie de player de muzica nu are doar avantaje, comenteaza Washington Post.

O bila alba pentru acest gen de aparat este in primul rand aria de acoperire foarte mare. In multe tari europene, penetrarea telefoniei mobile se apropie de 100% sau chiar a depasit acest prag (pentru ca unii utilizatori au cel putin doua mobile). In plus, succesul si profitabilitatea unor servicii aditionale, precum mesajele text, mesajele multimedia (MMS) sau tonurile muzicale de apel, reprezinta tot atatea argumente pentru cei care sustin ca telefonul mobil va deveni gadgetul viitorului, incorporand intr-un singur aparat toate functiile de comunicare si divertisment pe care si le poate dori utilizatorul.

"Cred cu tarie in faptul ca oamenii vor folosi telefonul mobil pentru scopuri multiple, iar muzica este o alegere dintre cele mai logice", a spus Roger, Entner, analist al companiei de cercetare a pietei Ovum, care a adaugat ca recent a observat adolescenti in metroul din Boston ascultand, fara casti, muzica la volum mare pe telefoanele mobile.

Anul trecut, tonurile de apel au generat venituri de 400 de milioane de dolari (300 mil. euro) in Statele Unite, iar anul acesta se va ajunge la 600 de milioane de dolari (500 mil. euro), a mai spus analistul. "Playerele MP3, care au avut un mare succes, vor trebui integrate in aparate ce prezinta o mai mare utilitate. Telefoanele mobile vor afecta industria muzicala la fel cum au afectat-o pe cea producatoare de camere digitale".

Insa pana cand acest lucru se va intampla, scepticii mai au un cuvant de spus. "Intrebarea este cum vor reusi operatorii sa faca bani din asta?", spune analistul de la CreditSights. De exemplu, in Coreea, stirile si divertismentul aduc doar 0,5% din veniturile operatorilor, adica prea putin pentru a-i convinge pe acestia sa subventioneze preturile telefoanelor cu player incorporat.

In plus, un telefon-player are mai multe sanse sa ramana fara baterie cand posesorul se asteapta mai putin. De asemenea, un telefon cu player va avea un meniu mult mai complicat decat un iPod, care este fabricat doar pentru muzica, mai spun unii analisti. Iar operatorii trebuie sa gaseasca pretul corect de vanzare al melodiilor pentru a-i atrage pe consumatori, dar si pentru a-si permite sa plateasca licentele catre casele de inregistrari si catre artisti.

Pretul ar putea fi factorul decisiv. Daca melodiile vor putea fi aduse pe mobil in schimbul unui dolar (comparativ cu pretul melodiilor pentru iPod), muzica pe telefon ar putea sa reprezinte in scurt timp jumatate din intreaga industrie de muzica digitala. In schimb, daca preturile vor ramane la 2 dolari sau chiar 2,5 dolari, cum practica astazi operatorii, vanzarile ar putea sa fie mult mai mici, a spus un analist citat de Washington Post.

mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels