Business Hi-Tech

Noi suntem deja europeni

29.06.2005, 15:37 15

Considerata de majoritatea analistilor drept "bijuteria coroanei" pentru sectorul IT&C din Romånia, piata de telecomunicatii pare sa aiba cea mai solida pozitie pe lista industriilor care asteapta socul aderarii la Uniunea Europeana.

"Suntem deja europeni", "nu vom avea probleme", "actionam demult pe o piata libera si concurentiala". Sunt doar cåteva dintre remarcele oficialilor de top de la conducerea principalilor operatori de telefonie mobila, companii care au ca prima prioritate mai degraba continuarea planurilor de afaceri stabilite cu multi ani in urma decåt grija integrarii in Europa.



Orange: Provocarile vor ramåne aceleasi si dupa aderare

Integrarea in UE va avea efecte mai concrete decåt s-ar putea crede pentru industria de telecomunicatii. Iar Richard Moat, director executiv al Orange, are si un prim exemplu: "Este posibila o crestere a traficului in roaming, datorata legaturilor din ce in ce mai strånse pe care Romånia le va avea cu tarile membre ale UE".

Orange, divizie a France Telecom, a incheiat anul trecut pe primul loc in clasamentul veniturilor si al numarului de clienti in Romånia si nu se teme de socul aderarii. "Orange Romånia este pregatita pentru aderarea la UE si functioneaza deja ca un operator european", spune Moat. "Fiind parte a unui mare grup international, principiile noastre de functionare sunt similare cu cele existente in UE. Probabil ca impactul aderarii asupra Orange Romånia va fi unul indirect, prin intermediul clientilor sai". Pentru business insa, conditiile de mediu nu se vor schimba prea mult. "Pentru operatorii de telefonie mobila provocarea este de a oferi clientilor solutii cåt mai personalizate si adaptate necesitatilor lor de comunicare, iar acest lucru va ramåne neschimbat si dupa integrarea in UE", afirma Moat.

Orange avea la finalul primului trimestru 5,29 milioane de clienti, iar obiectivul pentru acest an este atingerea pragului de 6 milioane.

Desi principalul competitor, Connex, a lansat recent serviciile de telefonie 3G, Orange a preferat sa investeasca in tehnologia EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution), cunoscuta si sub "porecla" 2,75 G.

"EDGE permite accesarea Internetului la viteze mari, direct pe telefon, si a fost adoptata mai rapid decåt credeam noi", spune Moat. Anul viitor, operatorul va adauga la EDGE si tehnologia UMTS (din familia 3G - n.r.). "Astfel, vom oferi servicii de acces rapid la Internet pentru o baza mai larga de clienti, in loc sa ne concentram doar pe anumite orase ale tarii", a spus directorul executiv al Orange Romånia.

Acest tip de strategie are avantajul ca, acolo unde tehnologia 3G nu are acoperire, utilizatorii pot beneficia de EDGE si nu sunt nevoiti sa se multumeasca cu serviciile GSM, a explicat si Yves Gauthier, directorul comercial al Orange.

In privinta rezistentei pietei romånesti de IT&C la provocarile aderarii la UE, desi "companiile romånesti sunt la fel de competitive ca si cele straine", viitorul nu este garantat ca va fi luminos. "Rezistenta companiilor autohtone pe piata depinde de investitiile realizate in consolidarea pozitiei lor, cåt si de decizia de a vinde sau nu unor grupuri internationale", a conchis directorul executiv al Orange Romånia.



Connex: Viitorul este Uniunea Europeana

Sa fii in centrul atentiei ca participant in cadrul celei mai mari tranzactii din Romånia ultimului deceniu nu e putin lucru. Iar Connex si-a asigurat pozitia sub lumina reflectoarelor in luna martie, cånd Vodafone, cel mai mare operator de telefonie mobila din lume, a fost de acord sa plateasca o suma confidentiala, dar evaluata de analisti la 1,5 - 2,3 miliarde de euro, pentru a prelua compania romåneasca.

Connex ramåne o afacere 100% romåneasca, nu ezita de fiecare data sa spuna oficialii din conducere, iar faptul ca britanicii de la Vodafone tocmai au devenit actionari majoritari, iar integrarea in Uniunea Europeana bate la usa nu-i face deloc sa se razgåndeasca.

"Connex a crezut intotdeauna in viitor, iar viitorul este Uniunea Europeana. Integrarea noastra in grupul Vodafone ne face si mai puternici, dar vom ramåne o afacere romåneasca", a spus Ted Lattimore, presedinte si director de operatiuni (COO) al Connex.

Cunoscuta pentru politicile sale agresive de promovare, Vodafone vrea sa-si impuna stilul si portofoliul de servicii si in Romånia, spun specialistii.

Operatorul britanic mai este pus "pe hold" doar de procesul cu Zapp pentru cåstigarea dreptului de folosire a marcii Vodafone in Romånia. Dupa care ne putem astepta ca verdele Connex sa sa se schimbe in rosul Vodafone printr-o strategie rapida de rebranding, dar si ca operatorul britanic, cunoscut in toata lumea pentru spectaculoasa oferta din gama "Vodafone Live!", sa loveasca pe piata romåneasca cu cele mai noi oferte pentru utilizatorii telefoniei de generatia a treia 3G.

Cu un numar de clienti de peste 5 milioane la 31 martie, Connex a fost primul operator din Romånia care si-a asumat riscul investitiei in pretentioasa retea de telefonie 3G.

"Investitia in 3G ne-a costat foarte mult", spunea Ted Lattimore in toamna anului trecut, precizånd ca este vorba de "zeci de milioane de dolari".

Telefonia 3G permite utilizatorului acces rapid la diverse servicii si aplicatii pe telefonul mobil - televiziune, muzica, jocuri, videoclipuri, divertisment, sport, stiri si mesaje.

Increderea oficialilor Connex in piata romåneasca de IT&C nu se opreste insa aici. "Ne asteptam la tot mai multe investitii straine in industria IT&C din Romånia, care vor avea ca rezultat construirea unei industrii si mai mari, alimentata, de asemenea, si de investitiile autohtone", a spus Lattimore.

Romånia este o piata care exporta deja multe produse si servicii IT&C, iar romånii talentati si specializati in acest domeniu sunt cunoscuti de cåtiva ani in tarile Uniunii Europene, crede presedintele Connex. "Astfel ca Romånia poate sa transmita catre restul tarilor din UE: "Iata ce aveti de cåstigat avånd Romånia in UE".



Zapp: Nu va exista un soc al aderarii

Singur impotriva tuturor? Cel putin din punctul de vedere al tipului de retea de telefonie pe care o foloseste in Romånia, Zapp se incadreaza in categoria celor care sunt dispusi sa parieze totul pe propria carte. Tehnologia se numeste CDMA 450, este mult mai raspåndita in Statele Unite decåt in Europa, si nu prea seamana cu GSM-ul cu care ne-am obisnuit. Cu alte cuvinte, pentru a folosi serviciile Zapp aveti nevoie de un telefon fabricat special pentru tehnologia CDMA. Insa oficialii Zapp sunt dispusi sa investeasca timp, rabdare si bani in alternativa pe care o propun pietei romånesti.

CÃ¥nd vine vorba de integrarea in Uniunea Europeana, nici oficialii Zapp nu au emotii. "Telecomunicatiile se afla printre acele sectoare ale pietei in care se manifesta deja concurenta la nivel international, astfel ca acestea sunt pregatite sa faca fata fara mari probleme aderarii", a spus pentru ZF Kuneyt Turktan, presedinte al consiliului director al Zapp. Acestea fiind spuse, pentru Zapp este destul de clar: "Nu va exista un soc al aderarii", conchide Turktan.

Actionarul principal al companiei (99,5% din pachetul de actiuni) este filiala din Romånia a Inquam Limited, companie detinua de americanii de la Qualcomm, proprietarul tehnologiei de comunicatii mobile CDMA. De asemenea, actionar Inquam Limited este si fondul de investitii din Orientul Mijlociu Omnia Holdings, care deruleaza proiecte de circa 100 de miliarde de dolari in intreaga lume.

Operatorul ofera pe piata locala tehnologia de transmisii de date fara fir EV-DO (EVolution Data Optimized), in cadrul serviciului Zapp Internet Express care este disponibil la nivel national. "Oferim Internet de cel putin trei ori mai rapid si de trei ori mai ieftin decåt påna acum", a spus Miron Stratan, project manager pentru EV-DO la Zapp.

Implementarea unui astfel de serviciu, care permite viteze de acces la Internet de påna la 2,4 Mbps, a necesitat investitii de 30-40 de milioane de dolari, conform oficialilor Zapp.

In ceea ce priveste forta pietei locale de IT&C de a rezista concurentei sporite ce va urma momentului 2007 (sau 2008), oficialii Zapp nuanteaza. "Si in IT&C, ca si in alte sectoare, totul va depinde de intentiile companiilor", spune Turktan. "Daca acestea vor dori sa se adreseze doar pietei romånesti, capitalul romånesc ar putea fi suficient. Daca insa vor dori sa acceseze piete internationale, vor avea nevoie de parteneri puternici si mai ales de know-how international", a conchis oficialul Zapp.



RomTelecom: Clientii sunt tot mai deschisi la oferte noi

PÃ¥na nu demult monopol de stat pe piata de telefonie fixa, RomTelecom s-a aflat in ultimii ani intr-o pozitie oarecum neobisnuita: in lupta permanenta pentru utilizatori si cota de piata. Iar in coltul opus al ringului a descoperit, recent, o noua surpriza: acolo nu se afla operatorii de telefonie fixa (care abia acum, la peste doi ani de la liberalizare, incep sa se contureze ca o alternativa viabila), ci operatorii de telefonie mobila.

In prezent, numarul liniilor telefonice instalate de RomTelecom se afla undeva la 4,3 milioane, in timp ce la telefoanele mobile vorbesc de zor peste 10 milioane de romåni. Cu toate acestea, oficialii RomTelecom spun ca in ultima vreme prioritatea companiei a fost de eficientizare a activitatii si nu de crestere a numarului de linii instalate.

"Anul trecut, unul din obiectivele noastre a fost cresterea gradului de digitalizare. Circa 450.000 de linii au fost trecute din sistem analogic in sistem digital", a spus James Hubley, directorul general al RomTelecom.

De altfel, cifrele sustin aceasta strategie: anul 2004 a adus in sfårsit profit operational pentru companie - 107 milioane de euro - dupa ce in 2003 si 2002 pierderile au atins 13, respectiv 64 de milioane de euro. Iar RomTelecom mizeaza in continuare pe strategia de modernizare. "Piata este in crestere, clientii sunt din ce in ce mai educati si pretentiosi si, in acelasi timp, din ce in ce mai deschisi la noi oferte", a spus Dan Pazara, director de relatii externe al companiei.

In plus, relansarea operatorului Cosmorom, anuntata tot pentru acest an, ar putea face ca RomTelecom sa poata ataca piata cu o oferta combinata fix-mobil, sunt de parere analistii.

Si RomTelecom se considera o companie pregatita pentru valul aderarii la UE. "Aderarea nu ne creeaza dificultati, ne vom continua in acelasi ritm strategia de dezvoltare si modernizare", a spus Pazara. "Daca ar fi sa facem o ierarhie a domeniilor dupa criteriul pregatirii pentru aderare, piata romåneasca de comunicatii s-ar plasa cu certitudine pe unul dintre primele locuri. Vorbim de un domeniu competitiv, o industrie sanatoasa caracterizata de concurenta reala intre competitori de marime comparabila", a adaugat el. mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Cele mai citite ştiri
AFACERI DE LA ZERO