Business Hi-Tech

O poarta pe care putini manageri au deschis-o

17.03.2004, 00:00 25



Vorbeam aseara cu o buna amica din State, bineinteles pe Internet - cea mai la indemana si mai ieftina metoda de a comunica cu cei din strainatate.



Vrea sa vina in Romania la vara si in ideea asta ar dori sa isi aranjeze un pic vechiul apartament. Nu vrea sa angajeze o firma de constructii care sa se ocupe de tot, ci crede ca ar iesi mai ieftin cu furnizori directi. Nu investesc mai mult de 15 000 USD, imi spune ea. Si din vorba-n vorba ne gandim sa facem un calcul estimativ: cat ar costa parchetul, cat ar costa gresia, faianta, obiectele sanitare, jaluzelele si in cele din urma mobila si echipamentele electronice. Eu ar trebui sa fiu cea mai informata, ca doar locuiesc in Romania. Dar cum nu ma lovesc de astfel de treburi in viata de zi cu zi ca sa stiu preturile, evident ma apuc sa caut pe Internet, cu atoatestiutorul Google, care sunt preturile la toate aceste treburi pentru renovarea unui apartament. Si intr-adevar gasesc oferte: multe, ieftine, si care de care mai atractive mai ales in privinta serviciilor auxiliare vanzarii produselor - montare, instalare, garantii.



Nu cred ca eu sunt un caz atipic pentru cineva care vrea sa se informeze asupra preturilor la produse de orice fel. Si ma gandesc acum ca sunt o multime de companii care poate ar avea oferte mai bune decat cele pe care le-am gasit eu pe Internet. Si poate astfel prietena mea ar iesi mai ieftin. Dar cum sa aflu de ele, daca patronii lor nu s-au gandit sa-si faca un site, ca sa se conformeze unui dicton care a ajuns deja atat de stereotip incat imi este parca jena sa il mai astern pe hartie: "Reclama e sufletul comertului"...





De 11 ani romanii au acces la dot ro



Luna trecuta, pe 26 februarie, s-au implinit 11 ani de cand autoritatea care guverneaza Internetul (IANA - Internet Asignment Numbers Authority) a recunoscut dreptul Romaniei de a vinde domenii de Internet ".ro". Din acel moment, Institutul National de Cercetari in Informatica (ICI), prin divizia sa botezata Reteaua Nationala de Calculatoare (RNC), a inceput sa inregistreze astfel de adrese. Numarul domeniilor inregistrate in primul an nu depasea zece. Un inceput timid, pentru ca apoi cererile de inregistrare de domenii ".ro" sa se inmulteasca exponential. In prezent RNC "pastoreste" aproximativ 60.000 de domenii .ro. Numarul domeniilor noi inregistrate in Romania este de aproximativ 500 pe zi. Nu toate aceste domenii sunt insa active - 20.000 dintre acestea sunt numai inregistrate, fara ca ele sa gazduiasca efectiv un site web. Acest lucru se datoreaza faptului ca multe persoane si-au cumparat unul sau mai multe domenii, dupa care din diferite motive nu le-au mai folosit.



Cresterea este totusi una spectaculoasa, dovada ca Internetul a prins destul de bine in Romania. Si cand te gandesti ca pana in anul 1995 serviciul de inregistrare a domeniului era oferit in mod gratuit iar inregistrarea se facea pe baza unui simplu telefon... Acum, daca doriti sa cumparati de la autoritatea romaneasca din acest domeniu, RNC, pretul pentru un domeniu .ro este 61USD. Daca insa achizitionati un domeniu .ro de la un reseller, pretul poate varia foarte mult, inspre limita de jos, deoarece acestia beneficiaza de reduceri datorita numarului mare de domenii cumparate lunar.





Servicii Internet cu 141 de semnaturi



Astazi, 141 de companii sunt inregistrate la Autoritatea Nationala de Reglementari in Comunicatii ca furnizori de servicii Internet. Pentru pasionatii de istorie a Internetului in Romania, primii furnizori de servicii de Internet la noi in tara au fost: ICI cu nodurile legate la RNC pentru comunitatea de cercetare-invatamant, iar comercial - EuNet (azi GTS), PCNET si Starnets (azi Euroweb).



Alte sute de companii dezvolta aplicatii si furnizeaza servicii bazate pe Internet (in special web) si alte mii de companii sunt utilizatori consecventi de Internet. De asemenea, aproape 15% din romani utilizeaza Internetul. In cazul in care v-ati decis sa va faceti un site pentru compania dumneavoastra, trebuie sa va dati seama ca aceasta initiativa are nu numai menirea de a va face cunoscut clientilor ci si virtualilor parteneri de afaceri.



In zona business-to-business, Internetul revolutioneaza practica si eficienta afacerilor. Companiile dispun datorita Internetului de mult mai multe informatii in ceea ce priveste furnizorii si preturile acestora; licitatiile si cererile de oferta devin mecanisme folosite la scara mare si mult mai multe tranzactii se incheie folosind acest mediu virtual.



"Cred ca majoritatea companiilor din Statele Unite sau Europa nu folosesc decat 10 procente din potentialul Internetului. Cele mai multe din acestea sunt convinse ca au atins potentialul maxim odata ce au creat o pagina pe net", spunea Philip Kotler, unul dintre cei mai cunoscuti profesionisti in domeniul marketingului online.



De ce nu este suficienta pentru o companie o simpla pagina web? Exista numeroase facilitati care, daca studiem numai site-urile firmelor din domeniul .ro, constatam ca sunt deocamdata ignorate. Aceste facilitati ar fi: testarea de produse noi, prin focus-grupuri virtuale; folosirea Internetului pentru instruirea angajatilor sau pentru recrutarea de personal nou; monitorizarea discutiilor online pentru a vedea ce gandesc consumatorii sau potentialii clienti despre compania, marcile si produsele companiei, s.a.m.d.



Radioului i-au trebuit 30 de ani ca sa ajunga la o audienta de 60 de milioane de oameni in timp ce televiziunea a avut nevoie de numai 15 ani; Internetul a crescut ca audienta de 10 ori intr-o perioada de timp mult mai scurta decat oricare din cele doua mijloace de comunicare.





Suntem in rand cu lumea "buna"



Dintr-un recent studiu dat publicitatii de VerySign, companie care administreaza cele mai utilizate nume de domeniu pe Internet respectiv ".com" si ".net", reiese ca numarul numelor de domenii inregistrate in 2003 a crescut cu 16%, ajungand la aproape 60 de milioane. Acest lucru este un indiciu care arata ca industria Internetului se reface dupa trei ani de cvasideclin. In prezent, cele mai multe inregistrari de nume de domenii sunt pentru ".com" si ".net" cu circa 30,4 milioane de nume, urmate de domeniul ".org" cu circa 3 milioane de nume, ".info" cu circa 1,25 milioane de nume si ".biz" cu aproximativ 1 milion de nume. Cele mai multe nume de domeniu din istoria Internetului s-au inregistrat in luna octombrie a anului trecut (1,5 milioane de nume). De asemenea, un numar de aproximativ 23,2 milioane de nume de domenii sunt inregistrate in registrele nationale din 240 de state, cele mai populare fiind ".de" pentru Germania si ".uk" pentru Marea Britanie .



In acelasi raport, VerySign precizeaza ca peste 580 de milioane de oameni din intreaga lume folosesc Internetul. Un alt semnal interesant este faptul ca din ce in ce mai multe companii isi inregistreaza numele propriu de domeniu, pe care-l utilizeaza in activitatile de marketing.



Nu numai companiile isi inregistreaza propriul domeniu de Internet. In momentul actual in Romania exista o aproximativa paritate intre numarul de companii si numarul de persoane fizice care au un domeniu .ro inregistrat, au declarat surse RNC. Sunt persoane si din afara tarii care inregistreaza domenii.ro. Ca fapt divers, exista zeci de coreeni care au cumparat domenii .ro, in principal datorita faptului ca lor le place sa alature numelui lor initialele "ro", care inseamna "drum" in limba lor.



Sa presupunem ca citind acest articol ati ajuns la concluzia ca a va face un site este o afacere buna. Dar, surpriza! Domeniul pe care ati fi dorit sa vi-l cumparati este deja cumparat de altcineva. Nu este o mare tragedie: intreprinzatorii din Romania au la dispozitie si subdomenii de genul ".com.ro", ".firm.ro", ".store.ro" in cazul in care domeniul .ro pe care il doresc este deja cumparat de altcineva. Acest lucru nu este inca suficient de bine stiut in Romania, ori poate acest gen de domenii nu par destul de atractive; potrivit acelorasi surse RNC, exista in prezent numai aproximativ 3.020 de domenii .com.ro, fata de cele aprox. 60.000 domenii .ro.





Intre moralitate si legile economiei de piata



Cererile pentru inregistrarea de noi nume de domenii sunt procesate automat, in ordine cronologica, pe principiul "primul venit, primul servit". Mai exact: e-mail-urile sunt procesate in ordinea sosirii la ROTLD. Cel ce inregistreaza domeniul isi asuma intreaga responsabilitate pentru datele completate in formular si de aceea cel ce a inregistrat domeniul are obligatia de a verifica daca datele din baza de date sunt corecte si corespund realitatii.



Trimiterea formularului online constituie o garantie pentru ROTLD ca solicitantul are dreptul sa foloseasca numele de domeniu trimis. De aici rezulta cerinta ca informatiile furnizate in formularul de inregistrare sa fie corecte si exacte, iar solicitantul sa fie indreptatit sa foloseasca numele de domeniu cerut.



"Cel ce inregistreaza domeniul nu va implica ROTLD (Registrul domeniilor .ro) in litigii sau alte daune produse in urma utilizarii numelui de domeniu respectiv. ROTLD nu isi asuma responsabilitatea verificarii corectitudinii datelor din formularul online. Acceptarea unei aplicatii si inregistrarea unui nume de domeniu nu inseamna ca ROTLD recunoaste ca cel ce a inregistrat numele de domeniu respectiv are dreptul legal de a folosi acel domeniu, de exemplu cazul numelor de domenii ce se refera la marci inregistrate, nume de firma sau de personalitati bine cunoscute", este specificat in regulamentul RNC.





adriannastase.ro?



In momentul actual exista pe site-ul www.suspended.ro un numar de 44 de domenii .ro suspendate. Pe primul loc troneaza numele de domeniu www.adriannastase.ro. Motivul suspendarii este specificat ca fiind acela ca "S-a adus la cunostinta registrului de domenii .RO ca actualul detinator a inregistrat domeniul in scopul revanzarii".



Este oare acest lucru in concordanta cu legiile economiei de piata? Este imoral sa cumperi pentru a vinde ulterior ceea ce devine astfel proprietatea ta, cu o suma mai mare? E imoral sa joci la bursa oare? Lasam aceasta discutie deschisa, insa in momentul in care va decideti sa va cumparati un domeniu .ro este bine de stiut ca exista si restrictii, chiar daca par de domeniul absurdului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO