Business Hi-Tech

(P) Ioana Dumitru, Romanian Software: Cererea pentru externalizarea serviciilor de HR a crescut semnificativ după jumătatea anului 2020

(P) Ioana Dumitru, Romanian Software: Cererea pentru externalizarea serviciilor de HR a crescut semnificativ după jumătatea anului 2020

Autor: Publicitate

03.11.2020, 10:52 593

Criza sanitară a accelerat cererea pentru serviciile de externalizare, iar dinamica din piaţă arată că tendinţa este de creştere a solicitărilor pentru externalizarea serviciilor de resurse umane. Companiile au înţeles cât de importantă este externalizarea activităţii de HR, mai ales într-o perioadă în care departamentele interne de resurse umane s-au confruntat cu un volum mare de lucru, ca urmare a modificărilor legislative, organizării lucrului de acasă sau a transferului în online a proceselor de lucru. Ioana Dumitru, directorul departamentului de Externalizare din cadrul Romanian Software, vorbeşte, într-un interviu pentru Ziarul Financiar, despre modificările la Codul Muncii şi impactul lor asupra companiilor, despre beneficiile externalizării serviciilor de HR şi cum a fost anul 2020 pentru serviciile de externalizare a proceselor de resurse umane.

1.  Recentele modificări la Codul Muncii sunt foarte importante pentru furnizorii de servicii de resurse umane, aşa cum este Romanian Software. Ne referim, în mod deosebit, la decizia de a impune un expert în legislaţia muncii care să coordoneze serviciile externe specializate în resurse umane şi salarizare. Ce înseamnă acest lucru pentru Romanian Software?

Modificarea adusă recent Codului Muncii, prin care se stipulează că un expert în legislaţia muncii va putea coordona serviciile externe specializate în resurse umane, a readus în discuţie această profesie, introdusă în Clasificarea Ocupaţiilor din România în 2011. Conform standardului ocupaţional, competenţele expertului în legislaţia muncii vizează capacităţile şi abilităţile acestuia de a identifica, evalua, utiliza şi recomanda aplicarea legislaţiei muncii şi securităţii sociale, asigurând consultanţă de specialitate angajatorilor şi angajaţilor, în vederea promovării relaţiilor de muncă legale şi sănătoase.

În acest context, Romanian Software îndeplineşte toate condiţiile impuse de lege pentru prestatorii de servicii specializate în resurse umane şi salarizare. Pentru noi, modificările din Codul Muncii nu au avut un impact major, pentru că aveam deja în departamentul de externalizare experţi în legislaţia muncii. Aşadar, Romanian Software rămâne un partener de încredere şi dialog pentru firmele care decid să externalizeze procesele de HR, iar prin experţii noştri garantăm că toate serviciile pe care le furnizăm sunt conform reglementărilor legale.

 
  1. Ce impact au aceste modificări din Codul Muncii asupra companiilor care iau în calcul să externalizeze activitatea de resurse umane?
 

Codul Muncii actualizat prevede că angajatorii îşi vor putea organiza activitatea de resurse umane şi salarizare în următoarele moduri: prin asumarea de către angajator a atribuţiilor specifice, prin desemnarea unuia sau mai multor angajaţi cărora să le repartizeze, prin fişa postului, atribuţii privind activitatea de resurse umane şi salarizare sau prin  contractarea unor servicii externe specializate în resurse umane şi salarizare. Companiile care iau în calcul externalizarea activităţii de resurse umane şi salarizare trebuie să se asigure că furnizorul pe care vor să-l contracteze îndeplineşte cerinţele legale pentru livrarea acestor tipuri de servicii.

 
  1. Este externalizarea un serviciu potrivit pentru orice tip de companie ?
 

Externalizarea serviciilor de HR este o soluţie  viabilă, indiferent de dimensiunea companiei, de domeniul de activitate sau de specificul acesteia. Principalul beneficiu al externalizării este reprezentat de diminuarea costurilor, aspect extrem de important în perioada incertă pe care o traversăm. Mai mult, echipa de externalizare poate fi privită ca un back-up permanent al departamentului intern de resurse umane, care poate prelua o serie de procese interne în cazul în care o situaţie de forţă majoră impune acest lucru. Astfel, indiferent de contextul la care angajatorul este expus, acesta îşi poate desfăşura activitatea fără să blocheze procesele interne ale companiei. Un alt beneficiu al externalizării, aplicabil oricărui tip de companie, este reprezentat de optimizarea activităţii de resurse umane, un element util organizaţiilor care îşi doresc să se concentreze mai mult pe angajaţi, pe procese interne, fluxuri de lucru, activităţi ce aduc valoare companiei.

 
  1. Care sunt criteriile în funcţie de care companiile ar trebui să îşi aleagă furnizorul de servicii HR?
 

O companie care vrea să externalizeze serviciile de resurse umane ar trebui să aibă în vedere mai multe aspecte atunci când îşi alege furnizorul de servicii. 

Instrumentele pe care compania de externalizare le pune la dispoziţia clienţilor. În ultimii ani, piaţa furnizorilor de servicii HR a devenit mai competitivă, determinând unele companii de externalizare să investească în dezvoltarea propriului soft de resurse umane. Este şi cazul Romanian Software, care a creat şi deţine aplicaţii dedicate departamentelor HR. Cu ajutorul automatizării proceselor, furnizorul de servicii HR se pliază rapid pe nevoile clienţilor, răspunde cu succes fluxurilor de lucru, ţine pasul cu schimbările legislative şi asigură implementarea acestora în timp optim. Aşadar, accesul la instrumente digitale este un criteriu esenţial în alegerea prestatorului de servicii HR.

Experienţa şi expertiza în domeniu. Se pot cere recomandări de la clienţii care au lucrat cu furnizorul respectiv sau se pot urmări review-urile din social media, forumuri sau presă. De asemenea, e important de urmărit dacă furnizorul lucrează cu specialişti în domeniu şi dacă are o echipă stabilă. Externalizarea serviciilor de HR este strâns legată de domeniul legislativ, de aceea furnizorii care au un departament de consultanţă legislativă le oferă clienţilor un avantaj competitiv.

Asumarea deciziilor şi a rezultatelor. Un furnizor responsabil comunică transparent cu clientul, îşi asumă împreună cu acesta proiectele de implementat, dar şi efectele acţiunilor sale. Mai mult, orice furnizor ar trebui să lucreze cu proceduri care le asigură clienţilor o plasă de siguranţă în cazul în care apar dificultăţi în implementarea proiectelor de externalizare.

Raportul calitate - preţ. Este un aspect deloc de neglijat, pentru că, în fond, obiectivul celor care externalizează este tocmai acela de a-şi optimiza cheltuielile. Aşadar, e important ca preţul serviciilor externalizate să fie corect în raport cu volumul de muncă depus şi rezultatele livrate.

 
  1. Cum a fost anul 2020 pentru serviciile de externalizare a proceselor de resurse umane?
 

Pentru toţi angajatorii, anul 2020 a fost unul atipic, impactat puternic de volumul şi dinamica modificărilor legislative. Departamentele de resurse umane s-au confruntat cu o creştere substanţială a activităţii, lucru resimţit şi de noi. Însă reuşim, împreună cu partenerii noştri, să traversăm această perioadă plină de provocări, ne consultăm pentru a lua cele mai bune decizii şi încercăm, prin actualizarea permanentă a sistemelor, să răspundem tuturor solicitărilor legate de modificările legislative.

În a doua jumătate a anului 2020, cererile pentru serviciile de externalizare ale Romanian Software au crescut cu 25%, un procent semnificativ. Iar dinamica din piaţă ne arată că tendinţa este de creştere a solicitărilor pentru externalizarea serviciile de HR.

Angajatorii au realizat importanţa externalizării într-o perioadă în care departamentele interne de resurse umane sunt copleşite de organizarea internă a angajaţilor, planificarea timpului de lucru, asigurarea celor mai bune condiţii pentru ca aceştia să poată lucra în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu, menţinerea engagement-ului si susţinerea programelor de onboarding. Astfel, companiile de externalizare au fost aliatul perfect, pentru că au preluat task-urile administrative ale departamentelor de resurse umane, care au avut mai mult timp să se dedice angajaţilor, să le creeze condiţii sigure de muncă şi să îi menţină motivaţi.

 
 
AFACERI DE LA ZERO