Business Hi-Tech

Piata locala de soft si servicii IT: 1,4 mld. euro peste patru ani

Piata locala de soft si servicii IT: 1,4 mld. euro peste patru ani

Eugen Schwab, director general al PAC pentru Romania si Europa Centrala si de Est

30.01.2007, 19:38 13

Principala problema a Romaniei in ce priveste industria de soft si servicii informatice este ca nu are masa critica de specialisti.
Piata de soft si servicii informatice din Romania se va apropia foarte mult de nivelul de 700 de milioane de euro in 2007, conform unui studiu realizat de compania de consultanta Pierre Audoin Consultants (PAC). In perspectiva, oficialii PAC vad aceasta piata dublandu-se la 1,4 mld. euro pana in 2011, cu conditia mentinerii unui climat economic si politic propice unor cresteri economice de 5-6% pe an.
In acest an, exista insa riscul sa se prelungeasca o stare nefavorabila cu privire la proiectele publice, a declarat pentru ZF Eugen Schwab, directorul general al Pierre Audoin Consultants (PAC) pentru Romania si Europa Centrala si de Est.
"Guvernul risca sa se impotmoleasca in propriile declaratii, iar cheltuielile pentru software si servicii informatice din sectorul public sa devina un factor de franare pentru ansamblul pietei IT din Romania", a explicat Schwab.
Opinia oficialului PAC vine la mai putin de o saptamana dupa ce Valentin Tomsa, directorul general al SAP Romania, isi exprima speranta ca in acest an sectorul public sa devina un client pentru piata de software si servicii. "Speram ca odata si odata si sectorul public sa se trezeasca si sa se alinieze la standardele europene", a declarat Tomsa. SAP este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de soft de business, alaturi de companiile Siveco Romania si Oracle Romania.
Ministrul comunicatiilor Zsolt Nagy a respins si in trecut opiniile conform carora statul a cheltuit putin pe solutii IT, afirmand ca numai pana in 2008 statul va face cheltuieli de peste un miliard de euro in aceasta directie. "Valoarea tuturor proiectelor de informatizare care vor fi desfasurate pana in 2008 de ministere sau alte institutii care se finanteaza de la buget va depasi valoarea de 1 mld. euro, rezulta dintr-un inventar al acestor proiecte, realizat recent de Ministerul Comunicatiilor", a spus Nagy.
In Romania, la fel ca in toate tarile din blocul ex-comunist, statul a dat tonul in proiecte IT si genereaza contracte de valori importante, cu desfasurare pe mai multi ani, spun oficialii PAC. Totusi, odata cu cresterea puterii economice a sectorului privat, o schimbare a rolului statului si crearea unor conditii de transparenta cu privire la achizitii publice au determinat aparitia a doua fenomene in opinia lui Schwab.
"Primul este cel legat de crearea unei adevarate piete in zona privata, functionand dupa reguli de piata; al doilea tine de o semi-amorteala si teama din partea sectorului guvernamental cu privire la proiecte de anvergura si crearea unui semi-vid intre trecerea de la un mod de lucru la altul", a spus oficialul PAC.
Sectorul privat, impulsionat de companiile mari si medii, majoritatea cu capital strain manifesta un interes mult mai mare fata de sectorul public pentru folosirea IT-ului. "Astfel, acele companii IT care isi vor concentra eforturile zilnice de marketing, vanzari si educatie spre satisfacerea nevoilor acestui segment sunt cele care-si vor asigura o crestere a cotei de piata pe termen scurt si mediu", a precizat Schwab.
In conditiile unei piete relativ mici ca si volum, cererea devine tot mai specializata si mai sofisticata, clientii fiind atrasi de competentele unei companii IT, dar si de valoarea adaugata oferita prin intelegerea afacerilor derulate de client - afirma Schwab.
PAC considera ca firmele aflate astazi in pericol nu sunt neaparat cele mici, ci cele care incearca sa faca de toate, nefiind specializate si avand un model de business adaptat anilor '90. Schwab critica si intitiativa Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei (MCTI) si a coalitiei de companii private IT Tech 21 de a lansa saptamana trecuta brandul de export de IT al Romaniei - "Romania IT". "Venit la 10 ani dupa momentul nevoii reale, proiectul de "branding" risca sa dezamageasca si sa nu ajute foarte mult", a declarat Schwab.
El crede ca proiectul nu raspunde celor mai mari probleme ale managerilor si investitorilor din industrie. "Astazi, in Romania, exista o mult mai mica teama de lipsa de contracte, de vizibilitate sau de acces la clienti, insa apare o manifestare foarte pronuntata a ingrijorarii cu privire la resursele umane disponibile, modul de educare in IT din facultatile din Romania, mentalitatea si costurile resurselor existente", conform PAC.
"Promovarea Romaniei este cu siguranta utila si merita aplaudata si sustinuta. Insa, in conditiile pietei de astazi, ar fi mult mai util sa se investeasca in realele probleme la ordinea zilei, astfel ca cei ce doresc sa investeasca in Romania sau sa externalizeze catre Romania sa poata gasi resursele necesare si sa aiba un confort psihic cu privire la urmatorii 3-4 ani", a precizat oficialul PAC. Proiectul realizarii unui brand pentru exporturile romanesti de IT a fost lansat in luna noiembrie a anului trecut, ideea castigatoare fiind reprezentata de un logo, "Romania IT", si un slogan atasat, respectiv "Creative talent. Technical excellence" (Talent creativ. Excelenta tehnica).
"Romania IT" este sustinuta de Tech 21 si ANIS, cele mai importante asociatii din industria locala de software. In plus, Liviu Dragan, directorul general al Total Soft si presedintele ANIS, considera ca programul reprezinta o continuare profesionista a promovarii pe care IT-ul romanesc il avea deja. Totusi, el a adaugat ca va incuraja companiile din cadrul ANIS sa foloseasca logo-ul "Romania IT" in propriile materiale de marketing.
Conform PAC, "principalul handicap" al Romaniei de astazi cu privire la industria de software si servicii informatice este ca nu are masa critica de specialisti, iar orice success rasunator de atragere a unei mari corporatii pentru deschiderea unor centre de cercetare si dezvoltare in Romania genereaza panica celor deja instalati, dezechilibreaza echipe medii si mici si incing o piata a muncii deja fragila si atipica.
De altfel, PAC a constatat si o preocupare tot mai importanta cu privire la motivarea echipelor si retentia celor mai buni specialisti. Astfel, in lipsa unor reale talente tinere in numar mare, pe piata se va incinge o lupta care va genera o scadere a competitivitatii industriei in ansamblul ei si, implicit, o scadere a interesului investitorilor straini, estimeaza Schwab. "Practic, indiferent de cat de buna e imaginea de tara, daca specialistii sunt putini si scumpi, atunci putini vor ramane si cei ce vor mai fi tentati sa vina sa deschida noi centre IT", a spus Schwab.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO