Business Hi-Tech

Pionierii comertului online testeaza modelul business-to-business

01.09.2000, 00:00 9



In cursul ultimului an firmele implicate in comertul online intre companii au inceput sa atraga un interes tot mai mare din partea investitorilor. In consecinta, reprezentantele acestui sector in expansiune (Ariba, VerticalNet, WebMethods) au devenit peste noapte favoritele presei de profil, oarecum in detrimentul vedetelor de ieri, precum Yahoo, eBay sau CNET Networks.

Totusi, numerosi analisti considera ca ar fi hazardat sa se vorbeasca despre o delimitare neta intre cele doua modele de comert electronic.

Derek Brown, analist in cadrul companiei WR Hambrecht, este de parere ca ultimele evolutii din acest sector dovedesc faptul ca linia de demarcatie dintre comertul business-to-consumer (B2C) si cel business-to-business (B2B) este pe cale sa se stearga.

In favoarea acestei teorii, Brown aduce ca exemplu schimbarile produse in ultimele luni in strategia de dezvoltare a unor companii precum CNET Networks si eBay.

Punandu-si in valoare numele si imaginea de marca, experienta, relatiile de afaceri si infrastructura de care dispun, aceste firme au lansat recent mai multe initiative in sectorul B2B.

Desi aceste eforturi nu au dus pana acum la schimbari radicale in profilul de afaceri al societatilor amintite, se poate afirma ca atat eBay cat si CNET Networks vor ajunge sa joace un rol important pe scena tranzactiilor electronice intre companii.

Multa lume considera CNET Networks drept o firma specializata in sectorul e-media, lucru de inteles avand in vedere ca aceasta si-a inceput activitatea ca furnizoare de servicii si documentatii pentru clientii individuali.

Putini investitori iau insa in calcul faptul ca in ultimele luni CNET a lansat cateva produse si servicii noi in domeniul comertului B2B, reusind, printre altele, sa puna la punct o platforma de comert electronic care se bucura de un succes remarcabil.

Probabil ca cea mai importanta initiativa a firmei o reprezinta lansarea CNET Data Services (CDS). Acesta furnizeaza informatii bine structurate despre orice produse informatice (PC-uri, periferice si soft-uri) existente pe piata, indiferent de producatorul acestora. CDS catalogheaza peste 300.000 de articole disponibile pe piata americana si pe cea vest-europeana.

Furnizate, pe baza de licenta, producatorilor, distribuitorilor si magazinelor virtuale, aceste informatii faciliteaza tranzactiile efectuate de marile platforme de comert electronic din domeniu. In numai 12 luni, CDS a acordat licente unui numar de 50 de clienti, printre care Commerce One, Dell Computer, Gateway, Buy.com si Egghead.com.

O alta initiativa importanta este crearea diviziei CNET Enterprise and Webware, care ofera profesionistilor in domeniul IT informatii complete despre noutatile in domeniul serviciilor si al produselor software.

La fel de interesante sunt si evolutiile pe care le cunoaste in prezent compania eBay. Specializata in asa-numitul "comert person-to-person", eBay asigura tranzactiile prin Internet cu o gama extrem de vasta de produse, de la aparate de fotografiat si calculatoare, pana la bilete de teatru.

Cu toate acestea, firma a reusit sa atraga in timp interesul unui numar crescand de companii, ceea ce a permis extinderea ariei sale de activitate. Potrivit lui Derek Brown, de la WR Habrecht, eBay a devenit in prezent una dintre cele mai reprezentative platforme de comert business-to-business.

Lansata in luna martie a acestui an, eBay Business Exchange asigura, prin site-urile sale, derularea de tranzactii cu produse din cele mai diverse, de la instalatii industriale pana la echipamente de birou.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO