Business Hi-Tech

Printurile profesionale sunt la un click distanta

19.05.2004, 00:00 32



Aparatele foto digitale nu mai sunt de mult un gadget. Impatimitii artei fotografice clasice le reneaga, considerand ca produc poze "prea facile" si prea putin "artistice" in comparatie cu cele developate pe hartie fotografica. Dar majoritatea dintre noi, daca nu le avem deja, tanjim dupa ele: de la camera digitala de un megapixel atasata unui telefon mobil si pana la camera digitala foarte scumpa, cu DVD, pe care alaturi de filmulete se pot stoca si fotografii. Dispozitive croite, bineinteles, pentru bugete diferite.



Motivul principal pentru care aceste aparate au prins atat de bine la public este relativa asemanare cu Polaroidul - poti vedea imediat ce ai prins in obiectiv, fara sa mai astepti sa termini cadrele de pe film, pentru ca apoi sa dai filmul la developat.



Cu toate acestea, nimic nu se poate compara cu farmecul unui album pe care sa il "rasfoiesti" la propriu, intorcand paginile cu degetul, si nu apasand pe butonul unui mouse. Fotografiile digitale se pot imprima la randul lor pe hartie fotografica, bineinteles cu ajutorul unei imprimante profesionale. Folosirea unei camere digitale anuleaza grijile referitoare la film, aducand noi griji legate de calitatea imprimarii si de numarul de fotografii stocate in memoria aparatului. Mai ales cand aceste fotografii sunt menite a fi facute cadou.





Imprimante, hartie pentru poze si carduri de memorie, la pachet



De legatura dintre fotografia digitala si varianta ei materiala au stiut sa profite anul trecut in perioada sarbatorilor de iarna companii cum ar fi Hewlett-Packard (HP) - anul trecut in perioada promotiei daca achizitionati o camera digitala HP si o imprimanta Photosmart, puteati primi gratuit un card de memorie de 64 MB, pentru extinderea memoriei aparatului foto, permitandu-va sa stocati si mai multe fotografii.



Daca achizitionati doua produse HP Photosmart puteati primi mai multe accesorii gratuite. Pe langa cardul de memorie de 64 MB puteati primi 20 de coli de hartie HP Premium Plus Photo pentru a putea incepe sa va tipariti fotografiile in culori naturale. In plus, o data cu acestea venea o cutie de poze eleganta, placata cu argint, pe care o puteati personaliza cu fotografiile preferate facand din ea un cadou deosebit de Craciun.





Servicii occidentale la preturi normale



Dar poate ca nu toti suntem dispusi sa facem inca o investitie o data cu achizitionarea unei camere digitale. Si atunci putem apela la o alternativa mai ieftina, care mai comporta si alte avantaje legate de tehnica prelucrarii fotografiilor: print shopurile. Si datorita comoditatii cumparaturilor pe net, in strainatate s-a ajuns la o noua moda, extrem de incetatenita, care la noi se afla inca la inceputuri: cea a print shop-urilor online.



Unul dintre cele mai cunoscute site-uri din acest domeniu din strainatate este www.imageevent.com. Compania si-a extins serviciile de la stocarea fotografiilor digitale la printarea acestora. In plus fata de printuri de calitate ale fotografiilor, se pot comanda si alte obiecte imprimate cu poze personale: de la felicitari, calendare, mouse pads, tricouri, ceasuri si pana la jocuri de puzzle sau brelocuri. Acestea pot fi trimise de companie direct la adresele prietenilor unde vrem ca acestea sa ajunga sub forma de cadouri. Preturile nu sunt mai mari decat cele practicate aici: un mouse pad personalizat costa in jur de 10 USD, un tricou - 16 USD, un magnet de frigider cu figura ta - 5 USD.



Compania Kodak s-a orientat la randu-i catre servicii de printare, alaturi de stocarea si organizarea de albume online, prin site-ul www.ofoto.com.



Compania Ofoto a fost fondata in 1999 in Berkeley, California, de un grup de veterani ai Internetului, uniti de pasiunea pentru fotografie si de o frustrare comuna: imposibilitatea de a-si face print-uri de calitate la pozele facute cu camerele digitale. Ca si specialisti in fotografia digitala, si-au dat seama ca asa ar fi mai usor sa se bucure de fotografii alaturi de familii si de prieteni, insa problema principala era ca voiau printuri de calitatea fotografiilor profesionale. Din aceasta frustrare s-a nascut ideea afacerii: dezvoltarea unui serviciu online usor de folosit. Ei si-au construit astfel propriul laborator de fotografie digitala si au lansat pe Internet site-ul www.ofoto.com.



In primul an afacerea Ofoto.com a adus mai mult de un milion de membri. Treptat compania si-a dezvoltat serviciile - procesare de filme si digitizare, transport catre destinatii din afara SUA, o gama larga de rame pentru tablouri, instrumente de editare online a pozelor etc.



In iunie 2001, Ofoto a devenit subsidiara a companiei Eastman Kodak. Alaturi de Ofoto.com din Statele Unite, compania detine patru site-uri in Europa: ofoto.co.uk, ofoto.de, ofoto.fr si ofoto.eu.com. Serviciile firmei sunt disponibile si pentru Romania, iar preturile nu sunt deloc "occidentale": un print de 4 x 6 inch costa 0.29 USD, in timp ce un print mare (20 x 30 inch) costa 22.99 USD.





Print shop online "made in Romania"



Dupa modelul occidental au inceput sa apara si la noi firme ce ofera astfel de servicii. Unicom Systems este distribuitor autorizat de produse foto Konica-Minolta in Romania. Compania dispune de doua laboratoare digitale Konica Digital Photo Express: unul in Piata Victoriei si unul in Magazinul Cora. Un laborator foto digital utilat complet cu software Digital ICE costa in jur de 100.000 Euro.



"Aceste laboratoare digitale sunt scumpe si necesita un numar mare de procesari si de clienti pentru a deveni rentabile. Astfel am imaginat diferite metode de a atrage cat mai mult trafic. Una dintre metode care deja functioneaza in Bucuresti este colecta de filme si fisiere in format digital in farmaciile Sensiblu. A doua metoda la care lucram de un an de zile este cea web (www.usphoto.ro) prin care oferim o gama de servicii mai mare (Photo sharing, Online Photo print, Free Photo hosting, Forum Photo si in curand Photo Gallery in care oamenii isi pot expune propriile fotografii pe site, fotografii ce pot fi comentate; aceste comentarii precum si numarul de vizite pentru fiecare fotografie o clasifica intr-un top). Oamenii pot studia astfel alte fotografii facute cu diferite aparate in diferite conditii de lumina si pot invata arta fotografiei prin exemple", spune Cornel Ciocianu, directorul companiei.



In laboratoare lucreaza 10 oameni care proceseaza fotografiile si le expediaza. Alti trei oameni se ocupa de intretinerea si dezvoltarea site-ului. La acestia se adauga cei din domeniul contabilitatii care urmaresc comenzile din punct de vedere financiar. In total sunt 20 de oameni care au in grija aceasta afacere.



La ora actuala usphoto.ro ofera mai multe modalitati de plata: ramburs, ordin de plata, depunere in contul firmei la una din filialele BCR din Bucuresti sau din tara. Se simte insa nevoia unei metode de plata mai la indemana. "In curand vom oferi posibilitatea platilor online cu carte de credit Visa si Master Card. In acest sens am semnat un contract cu BCR si Romcard si lucram la implementarea sistemului de plata Visa 3D Secure", declara Cornel Ciocianu.



Investitia pentru realizarea site-ului va fi de 10-12.000 USD. Dupa finalizarea variantei finale a acestuia, o suma destul de importanta de bani va fi alocata reclamelor online, pentru realizarea obiectivului pe 2004: 100.000 de conturi (utilizatori fideli) pe site-ul usphoto.ro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO