Business Hi-Tech

Retailerii de electronice zambesc tot mai larg camerelor foto digitale

28.02.2005, 00:00 21



An excelent, bun, foarte bun, mult peste asteptari. Cam asa caracterizeaza marii distribuitori de camere digitale piata romaneasca de camere foto digitale in 2004. Iar nivelul de optimism creste de doua sau chiar de trei ori atunci cand incep sa vorbeasca despre piata acestui an.



Vanzarile de camere foto digitale au inregistrat cresteri peste asteptarile marilor jucatori de pe piata autohtona in 2004, iar eliminarea accizelor, intrata in vigoare la inceputul acestui an, ii face pe specialisti sa spuna ca 2005 va fi anul in care fotografia traditionala va fi inlocuita de cea digitala.



Piata camerelor digitale a insumat anul trecut aproximativ 8-10 milioane de euro, estimeaza analistii. Iar multi dintre ei spun ca pentru 2005 se asteapta la dublarea acestei cifre. Motivele? Camerele sunt foarte atractive pentru consumatori si, in plus, taxele pe aceasta categorie de produse au scazut semnificativ.



Fara acciz e mai ieftin



Intr-adevar, in urma unui proiect de lege initiat toamna trecuta de Comisia IT&C din Camera Deputatilor, amatorii romani de camere digitale au avut o surpriza placuta. La 1 ianuarie 2005, aceste aparate au fost scoase de pe lista produselor de lux, ceea ce a dus, logic, la eliminarea accizei de 25% care salta pretul mult peste valorile intalnite in magazinele occidentale. Cel putin teoretic, preturile tuturor aparatelor au scazut cu 25%, de la inceputul acestui an. In practica, unii distribuitori trebuie mai intai sa scape de stocurile vechi, pentru a incepe sa faca reduceri de preturi.



Insa optimismul vanzatorilor nu pare a fi afectat de micile piedici initiale.



"Chiar daca pe termen scurt nu asteptam cresteri spectaculoase ale volumelor inregistrate, anul curent va fi marcat semnificativ in special in perioada vacantelor si mai cu seama in finalul de an, fapt ce va conduce la un an foarte bun pentru piata foto digitala din Romania", spune Catalin Patrasescu, marketing manager al grupului Flamingo. "Conform analizelor noastre, in 2004 piata s-a dublat, cantitativ, si a crescut un pic mai putin, valoric". In ceea ce priveste compania Flamingo, vanzarile de produse din sfera fotografiei digitale au crescut cu 300% in 2004, conform lui Patrasescu.



Pe piata autohtona, cele mai cautate modele de camere foto digitale sunt cele cu rezolutie mai mare de 3 megapixeli cu zoom optic 3x, iar printre cele mai apreciate marci sunt Sony si HP, a mai spus oficialul Flamingo.



Capacitatea mare de stocare si calitatea ridicata a fotografiilor sunt doua caracteristici foarte importante pentru consumatorii care cauta camere foto digitale, spune si Raul Filip, sales and marketing manager la Altex. "Sunt cautate acele camere foto care reusesc sa redea o imagine cat mai clara, cu o rezolutie cat mai buna, ceea ce presupune un numar cat mai mare de megapixeli. De asemenea, din ce in ce mai cautate sunt camerele care au posibilitatea de a realiza si filme."



Anul acesta se dubleaza vanzarile



Contextul general este extrem de favorabil camerelor foto, analistii estimand ca in 2005 se vor vinde la nivel mondial de doua ori mai multe camere digitale decat analogice, iar raportul va ajunge sa se tripleze in urmatorii 4 ani. Vorbind strict de vanzarile de camere digitale, acestea sunt asteptate sa creasca cu aproximativ 70% la nivel mondial.



Semnele nu sunt deloc rele nici in Romania. Aici este probabil ca numarul de camere vandute anul acesta sa creasca cu pana la 90%, mai spune oficialul Flamingo. In schimb, spune el, valoric, piata va creste probabil doar cu aproximativ 60% datorita scaderilor de preturi.



Moneda are insa intotdeauna doua fete. Lasand la o parte posibila incetinire a cresterii valorice a pietei in 2005, scaderile de preturi aduc beneficii atat pentru consumatori, cat si pentru economie, in general, spun specialistii.



"Avand in vedere ca, in acest moment, preturile din Romania ale camerelor foto digitale vandute pe canalele oficiale sunt similare cu cele din vestul Europei, putem spune ca cel mai important lucru este disparitia pietei negre", este de parere Radu Negoescu, consumer category manager la Hewlett-Packard, companie care detine unul dintre cele mai vandute branduri de camere digitale din piata romaneasca.



Negoescu spune ca HP a avut vanzari bune in 2004, insa prefera sa nu dea o cifra exacta cand vine vorba de cum va creste piata anul acesta. "Avand in vedere ca piata nu este inca matura, iar cresterile sunt destul de mari de la an la an, este greu de setat un nivel de asteptari pe care sa il urmaresti", spune reprezentantul HP. "Ne asteptam la o crestere a pietei de camere in Romania, dar este prea devreme sa ne pronuntam asupra unei cifre."



Jumatate din camerele digitale vandute in Romania anul trecut de catre BenQ au fost cele cu senzor de 3 megapixeli, spun oficialii companiei.



"Vanzarile BenQ in Romania, pe gama de camere digitale, au inregistrat in 2004 o crestere de 30% fata de 2003, in conformitate cu asteptarile si previziunile noastre", a spus Bodgan Blinda, consultant BenQ pentru Romania.



Si camerele Olympus s-au vandut foarte bine in 2004. "Ne-am dublat volumul de vanzari anul trecut", a spus Ioan Craciunescu, department manager la MGT Educational, care distribuie camerele Olympus in Romania. "Multi romani vor continua sa prefere camerele digitale ieftine, dar eliminarea accizelor face mai accesibile si camerele brand-name."



La randul lor, oficialii grupului Altex apreciaza rezultatele anului trecut. Camerele foto digitale au contribuit prin "vanzari care au crescut considerabil" la vanzarile totale ale companiei de 170 de milioane de euro, spune Raul Filip, sales and marketing manager la Altex. "Anul 2004 a fost unul excelent in ceea ce priveste vanzarile de camere foto digitale."



Iar in privinta anului curent, Altex se pregateste "pentru dublarea sau chiar triplarea vanzarilor la camere foto digitale", spune Filip. Si isi explica imediat viziunea optimista: "Aceste aparate au realizat vanzari spectaculoase in cursul lunii ianuarie, cand nivelul vanzarilor l-a depasit pe cel inregistrat in luna decembrie, perioada caracterizata de o explozie a vanzarilor la acest tip de produse". Rezultatele bune din ianuarie se datoreaza scaderilor de preturi pe care Altex le-a adaugat scaderilor rezultate din eliminarea accizelor, ceea ce a facut ca unele camere sa ajunga pe raft cu pana la 50% mai ieftine, sustine Filip.



La randul sau, Flanco a avut un an bun pe acest segment de produse. "Dupa un prim trimestru afectat de modificarile in legislatia creditului de consum, anul 2004 s-a incheiat la un nivel mult peste asteptarile initiale", a spus Marius Ghenea, director executiv (CEO) al companiei. "Camerele foto digitale s-au vandut cu 80% mai bine in 2004, fata de 2003", spune el, adaugand ca, la randul sau, Flanco a facut reduceri de preturi in urma eliminarii accizelor. "Se cauta predominant camere care ofera rezolutie superioara, la 3 megapixeli, si zoom optic 3x. Scaderea preturilor va ridica probabil si mai sus stacheta in 2005."



Desi este greu de estimat valoarea pietei in 2004, spune si Bobby Durbac, marketing manager pentru Panasonic, camerele digitale au avut "un an foarte bun, in conditiile in care estimarea noastra era dublarea vanzarilor fata de 2003". Motivele pentru care valoarea pietei este greu de stabilit variaza de la lipsa statisticilor si pana la preferinta consumatorilor de a cumpara camere din strainatate, datorita preturilor care au fost mai scazute decat in Romania, spune Durbac.



In ceea ce priveste asteptarile pentru acest an, oficialul de la Panasonic spune ca "tendinta de dublare a cererii cantitative fata de anul trecut va continua. Din punct de vedere valoric, cu siguranta va creste, insa nu dublu" - printre motive se numara eliminarea accizelor si scaderile naturale de preturi.




Toata lumea vrea camere digitale



Vanzarile de camere digitale au atins anul trecut 19 miliarde de euro la nivel mondial, urmand ca piata sa creasca cu o treime in urmatorii cinci ani, arata un studiu al companiei de cercetare InfoTrends/CAP Ventures.



In 2009, in intreaga lume se vor vinde camere digitale in valoare de 25 de miliarde de euro. Pentru anul 2004, regiunile cu cea mai mare apetenta pentru acest tip de produse au fost Europa, Statele Unite si Japonia, conform aceluiasi studiu.



Specialistii InfoTrends/CAP Ventures au tras concluzia ca principalul punct de atractie identificat de consumatori in alegerea unei anumite camere digitale il reprezinta rezolutia senzorului. Cu alte cuvinte, rezolutia in megapixeli cu care aparatul poate inregistra imagini sau clipuri video.



"Desi rezolutia nu este neaparat direct proportionala cu calitatea imaginii, ramane totusi un indicator usor de comparat pentru consumatori", a spus un reprezentant al companiei care a realizat studiul.



Conform InfoTrends/CAP Ventures, liderii pietei mondiale in 2004, din punct de vedere al vanzarilor, sunt companiile Canon, Sony, Olympus, Eastman Kodak si Fuji Photo Film.



Industria IT, influentata de camerele digitale



Dezvoltarea pietei de camere foto digitale nu ramane fara consecinte in alte sectoare ale industriei. De pilda, o tendinta de data recenta este fabricarea de imprimante foto si multifunctionale, care contin cititoare de carduri de memorie. Acestea au inceput sa fie tot mai cerute ca urmare a cresterii rezolutiilor si a calitatii imaginilor capturate de camerele digitale. Cu o astfel de imprimanta, utilizatorii pot sa-si printeze pozele fara a mai avea nevoie sa le descarce mai intai intr-un computer, doar prin inserarea cardului de memorie al camerei in locasul special al imprimantei.



Cresterea interesului pentru fotografia digitala duce si la necesitatea cresterii capacitatilor de stocare din calculatoare. Conform statisticilor de data recenta, la nivel mondial numai una din 10 fotografii digitale ajunge sa fie imprimata pe hartie, restul ramanand in format digital, in calculator. Specialistii spun ca oamenii apeleaza tot mai des la un al doilea hard disk, care de cele mai multe ori are o capacitate de peste 200 GB, pentru a avea loc sa-si salveze pozele, filmele sau muzica digitala.



Iar in ceea ce priveste strict piata romaneasca, analistii sunt de parere ca vanzarile de camere vor continua sa creasca pentru simplul motiv ca preturile la raft scad si tot mai multi oameni isi permit sa-si cumpere un computer. Mai mult, aceia care prefera ca altcineva sa se ocupe de fotografiile lor pot sa apeleze la serviciile centrelor care proceseaza imagini digitale, al caror numar este de asemenea in crestere.



Avocatii eliminarii accizelor



Unul dintre cei mai hotarati sustinatori ai eliminarii accizelor la camerele foto digitale a fost deputatul Varujan Pambuccian.



"Prin eliminarea accizelor, parerea mea e ca bugetul nu va pierde", declara el anul trecut. Ba dimpotriva, spunea el, este foarte posibil ca bugetul sa castige pe alte parti: un prim avantaj al eliminarii accizelor va fi reducerea fraudei fiscale. "Un numar semnificativ de aparate digitale sunt vandute ocolind taxele", a spus Pambuccian.



Printre argumentele deputatului s-a numarat si enumerarea calitatilor detinute de tehnologia digitala in fotografie. "Este o tehnologie verde."



Fotografia digitala economiseste resursele naturale pe care le consuma fotografia clasica, chimica. Studiile arata ca numai un sfert din fotografiile digitale ajung sa fie printate pe hartie, ceea ce arata clar avantajul ecologic, a spus Pambuccian. "Mi se pare absurd sa accizam sanatatea", a conchis el.



Un alt domeniu afectat de prezenta accizului de 25% la camerele digitale este creditul de consum, care ar putea fi incurajat prin eliminarea taxei, spunea deputatul in urma cu cateva luni. "Inainte de 1989 mergeam la targuri ca sa visam", a spus Pambuccian, care a adaugat ca nu vrea ca romanii sa trebuiasca sa viseze la produse care le-ar putea sta la indemana.



"La noi, o camera digitala e mai scumpa decat un PC, ceea ce e scandalos", a punctat si Valentin Negoita, presedintele Asociatiei Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamente de Tehnologia Informatiei si Comunicatiilor.
mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO