Business Hi-Tech

Sase operatori telecom au intrat in Topul celor mai valoroase 100 companii din Romania

Sase operatori telecom au intrat in Topul celor mai valoroase 100 companii din Romania

Click pentru imaginea marita

19.11.2007, 20:27 109

Sase operatori telecom au intrat in Celor Mai Valoroase 100 Companii din Romania, primii doi fiind chiar in Top 5. Anul trecut a fost unul dintre cei mai buni pentru operatorii de telefonie mobila din Romania, numarul de utilizatori (cartele sim active) crescand cu numarul record de patru milioane. Companiile care au atras cel mai mare numar de utilizatori, respectiv primii trei jucatori din piata (Orange, Vodafone si Cosmote), au inregistrat si cresteri puternice ale valorii de piata, care a reprezentat cumulat aproape trei miliarde de euro.
Una din cele mai mari cresteri, de 1,1 mld. euro, a fost inregistrata de RCS&RDS.

Orange Romania: Lider neschimbat in telefonia mobila. Orange Romania, cel mai mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, a inregistrat anul trecut in premiera afaceri de peste 1 miliard de euro, in crestere cu 20,64% in lei fata de anul precedent.
Compania a fost evaluata la 5,5 miliarde de euro, in crestere cu 15,43% in comparatie cu valoarea companiei din 2005, echivalentul unei sume de 742 de milioane de euro. Compania si-a pastrat locul trei in topul celor mai valoroase companii de pe piata locala.
In ciuda cresterii concurentei din piata, odata cu reintrarea agresiva in joc a Cosmote si cu presiunea puternica exercitata de Vodafone, Orange a crescut puternic si si-a mentinut pozitia de lider, atat din punctul de vedere al veniturilor, cat si al numarului de clienti.
"Cred ca 2006 a fost un an fantastic, din punctul de vedere al dezvoltarii pietei, al afacerii si al performantelor financiare", comenteaza Richard Moat, CEO Orange, rezultatele companiei.
Seful Orange estimeaza ca piata locala nu si-a epuizat resursele de crestere, dar subliniaza in acelasi timp ca gradul de competitie dintre jucatorii de pe piata locala va continua sa creasca dupa ce in 2007 urma sa atinga cel mai ridicat nivel din ultimii ani. "Nivelul de competitie de pe piata locala telecom va avansa substantial si cred ca vor continua schimbarile din piata", afirma Moat.


Vodafone Romania: Crestere peste orice estimari. Vodafone Romania, al doilea mare operator de telefonie mobila de pe piata locala, a inregistrat anul trecut, ca si Orange Romania, pentru prima oara afaceri de peste 1 miliard de euro. Vodafone si-a majorat in lei afacerile cu 34,06% - fapt care i-a permis sa recupereze puternic decalajul fata de liderul pietei. La sfarsitul anului trecut diferenta dintre Orange si Vodafone scazuse la 50 mil. euro de la 131,4 mil. euro, cu un an in urma. Din datele financiare publicate de primii doi operatori de pe piata locala reiese ca Vodafone a consemnat in 2006 ritmuri de crestere a cifrei de afaceri si a profitului superioare cu peste 10% in comparatie cu cele raportate de Orange.
Avansul cifrei de afaceri si al profitului au fost reflectate in valoarea companiei, care a crescut cu 43,6% sau 1,5 mld. euro, pana la 4,95 mld. euro. Compania a coborat totusi pe locul cinci in topul celor mai valoroase companii locale, urmare a cresterii puternice inregsitrate de BRD Societe Generale (de aproape 1,9 mld. euro).
"Rezultatele obtinute pana acum arata ca Romania ramane una dintre diviziile cu cea mai buna performanta in cadrul grupului Vodafone si in acest an, continuandu-si angajamentul de a deveni furnizor total de servicii de comunicatii mobile si operatorul preferat al romanilor", a spus Liliana Solomon, CEO al companiei.


Romtelecom: Vremuri grele. Anul trecut a fost unul dintre cei mai dificili pentru Romtelecom, cel mai mare operator de telefonie fixa de pe piata locala, din perspectiva pierderii unei jumatati de milion de clienti si a scaderii inregistrate de cifra de afaceri, pe fondul concurentei puternice exercitate de operatorii de cablu si de telefonie mobila.
Problemele cauzate de pierderea de clienti pe telefonia fixa au fost accentuate si de inabilitatea operatorului de a-si dezvolta centre aditionale de venituri, precum serviciile de acces la internet - in timp ce operatori ca RCS&RDS si UPC cresteau puternic.
Cifra de afaceri a scazut in 2006 cu 45 mil. euro, iar profitul net cu 30 mil. euro.
"Diminuarea numarului de clienti din telefonia fixa este o tendinta care se manifesta in cazul tuturor operatorilor de telefonie fosti monopolisti din Europa", spune Catalin Dima, director executiv juridic si de relatii al Romtelecom. "Telefonia fixa, asa cum o stiam candva, se transforma insa radical. Peste cablul care transporta odata numai voce, acum se furnizeaza tot mai mult internet de banda larga."
Romtelecom a incheiat totusi 2006 cu o mutare considerata si de competitie drept cea mai buna facuta de operator anul trecut: lansarea serviciilor de televiziune prin satelit Dolce.


RCS&RDS: Planuri explozive de extindere. RCS&RDS, unul dintre cei mai mari operatori telecom si de servicii TV de pe piata locala, si-a dublat anul trecut cifra de afaceri si a inregistrat un profit de aproape opt ori mai mare decat in 2005.
Compania este unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata locala de cablu TV (peste 1 milion de clienti), al doilea jucator pe telefonia fixa (peste 1 milion de clienti) si lider pe televiziunea prin satelit si internet (cu peste 500.000 de clienti pe fiecare segment).
Cresterile au fost generate atat de ofertele comerciale agresive, cat si de achizitiile in serie ale unor jucatori mai mici.
Valoarea estimata a RCS&RDS a crescut spectaculos fata de anul trecut, la 1,65 mld. euro, in crestere cu 1,17 mld. euro, ceea ce a plasat compania pe locul 13 in topul celor mai valoroase companii locale. In editia de anul trecut a topului, RCS&RDS ocupa locul 39, cu o valoare estimata de 481 mil. euro.
Operatorul urma sa se listeze in luna noiembrie a acestui an la Bursa din Londra, prin emiterea unor certificate globale de depozit (titluri care au la baza actiunile companiei) prin care operatorul ar fi putut obtine intre 390 si 540 mil. dolari.
Listarea de succes la Londra ar aduce RCS&RDS banii necesari pentru extinderea serviciilor de telefonie mobila, care au fost lansate pana acum doar in Oradea, unde locuieste Zoltan Teszari, patronul companiei.


UPC Romania: Stagnarea de pe cablu muta miza pe achizitii si internet. UPC Romania, cel mai mare operator de cablu TV (CATV) de pe piata locala, s-a concentrat anul trecut pe achizitii, prin care si-a extins numarul de clienti si a intrat pe televiziunea prin satelit, in conditiile in care segmentul care ii aduce cele mai mari venituri (CATV) a stagnat. Operatorul a adaugat in 2006 mai putin de 30.000 de clienti pe cablul TV, cea mai mare crestere de pe segmentul serviciilor video fiind realizata prin Focus Sat, operatorul de televiziune prin satelit achizitionat de companie.
Compania a fost evaluata la 500 mil. euro, in crestere cu circa 5% fata de anul precedent.
UPC este cel mai mare operator de cablu TV de pe piata locala, cu peste 1,2 milioane de clienti, si unul dintre cei mai mari jucatori de pe piata de servicii internet, telefonie fixa si televiziune prin satelit.
Stagnarea pietei din cea mai importanta linie de business a mutat interesul operatorului spre zona de internet, care inregistreaza una dintre cele mai mari rate de crestere din piata telecom.
"Piata a devenit din ce in ce mai competitiva pe toate segmentele; cel rezidential de video si telefonie fixa se apropie de saturatie, aici schimbarile in cotele de piata reflectand in general migrarile de la un operator la altul; cel de telefonie mobila este si el in preajma saturatiei, in acest moment numarul de simuri vandute aproape egaland populatia Romaniei", spune Dinu Malacopol, director UPC Business, divizia dedicata clientilor companii din cadrul UPC Romania.
"Piata de acces broadband creste destul de repede, reflectand atat cresterea numarului de optiuni (operatori) de pe piata, cat si cresterea venitului pe familie in mediile urban mare si mic."
In ce priveste anii urmatori, Malacopol vede "continuarea trendurilor din ultimii doi ani de dezoltare a comunicatiilor fixe, atat pe segmentul rezidential (triple play), cat si pe segmentul de business (solutii nationale pentru firmele mari, solutii locale impachetate cu servicii cu valoare adaugata pentru firmele mici si mijlocii)."


Cosmote Romania: Achizitia de clienti, obiectivul prioritar. Cosmote Romania si-a relansat operatiunile in decembrie 2005 si a avut ca prim obiectiv in 2006 cresterea bazei de clienti, in conditiile unei competitii dure cu Orange si Vodafone. Prima mutare care a atras atentia asupra operatorului a fost lansarea, in martie 2006, a unei cartele preplatite care furniza pentru trei euro pe luna convorbiri de 2.000 de minute in retea.
Calificata de operator drept o "revolutie", oferta a provocat un fenomen rar: utilizatorii au stat la coada in fata magazinelor si dealerilor operatorului pentru a cumpara cartele.
Oferta a avut un succes peste asteptari, atragand atentia asupra operatorului, dar a fost oprita inainte de termen pentru ca reteaua nu mai facea fata numarului de utilizatori si convorbiri.
Cosmote a investit insa puternic in dezvoltarea retelei si, ajutata ulterior si de achizitia retailerului Germanos, a reusit sa creasca intr-un an la 1 milion de clienti, una dintre cele mai puternice rate de crestere de pe piata.
Evolutia puternica a operatorului a continuat si in acest an, Cosmote atingand
3 milioane de clienti in octombrie.
Sfarsitul anului trecut a fost marcat de pierderea licitatiei pentru una din ultimele doua licente 3G de pe piata locala, esec ce avea sa schimbe planurile companiei. Operatorul s-a concentrat insa pe produsele de voce si a lansat ulterior si serviciile de date prin tehnologia japoneza i-mode.
"Sfarsitul acestui an ar putea consemna un eveniment important pe piata telecom, si anume, atingerea unei rate de penetrare (calculata la nivel de SIM-uri active) de 100%. Cu toate acestea, rata reala de penetrare a serviciilor de telefonie mobila nu se ridica la acelasi nivel si exista inca suficient loc de dezvoltare a pietei, mai ales ca multi utilizatori detin doua sau mai multe carduri SIM active, de la diferiti operatori", spun oficialii operatorului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO