Business Hi-Tech

Seful Nokia prevede cresterea puternica a pietei de mobile in 2006

12.10.2005, 18:35 15

Cererea de telefoane mobile va continua sa creasca si anul viitor, in ciuda previziunilor anterioare destul de pesimiste ale analistilor, a declarat Jorma Ollila, directorul executiv al celui mai mare producator din lume, Nokia.

"Cu siguranta vom beneficia de pe urma cresterii pietei, o crestere care este destul de sanatoasa", a spus Ollila, citat de Financial Times.

"Au existat unii analisti care se codeau in luna ianuarie a acestui an, spunand ca nu va fi ca in ultimii doi ani de crestere. Acum nu prea se mai aud astfel de previziuni."

Oficialii Nokia si-au modificat in sens pozitiv estimarile privind rezultatele financiare pe trimestrul trei, datorita vanzarilor neasteptat de mari precum si datorita faptului ca au reusit sa controleze costurile intr-o maniera mai eficienta.

"Ne-am ajustat in mod pozitiv asteptarile in ce priveste vanzarile luna de luna. Am impresia ca anul viitor va fi din nou unul cu o crestere foarte buna", a spus Ollila, care va renunta la pozitia de presedinte al Nokia in luna iunie 2006.

Cresterea s-a datorat unei cereri neasteptat de mari din pietele mature, unde oamenii isi inlocuiesc telefoanele vechi, dar si din pietele in dezvoltare, unde Nokia este lider pe segmentul telefoanelor ieftine, relateaza presa internationala.

"Agitatia de acum din Orientul Mijlociu, zona Golfului si Africa este aceeasi pe care am vazut-o in China acum 7-8 ani, cand piata era in prima faza a ciclului de dezvoltare, si aceeasi pe care am observat-o acum doi ani in America Latina", a spus Ollila pentru Financial Times.

El a adaugat ca progresele facute de Nokia sunt in legatura stransa cu linia de produse scoase pe piata in ultimul timp.

"Am facut destule progrese, care se vad si in cota de piata. Veti vedea asta in rezultatele pe trimestrul trei, deci putem fi destul de multumiti de portofoliul nostru de produse, dar la anul va fi chiar mai bine." Nokia isi va publica rezultatele financiare pe trimestrul trei in a doua jumatate a lunii octombrie.

Rivalii Nokia au castigat teren important anul trecut, cand compania finlandeza a intarziat sa raspunda cererii create pe piata pentru telefoane cu clapeta de tip "clamshell". Iar analistii sunt de parere ca Nokia nu are deocamdata un produs care sa poata contracara modelul "legendar" al Motorola, telefonul Razr, numit de compania americana "cel mai subtire telefon din lume".

In replica, succesorul desemnat al lui Ollila, viitorul director executiv al Nokia Olli-Pekka Kallasvuo, a spus pentru Financial Times: "Nu este suficient sa ai un singur produs de acest gen. Trebuie sa ai mai multe produse legendare si care sa se adreseze unor segmente diferite de piata".

Cursa inceputa de Nokia pentru cucerirea de cota de piata a pus sub presiune marjele de profit, si datorita faptului ca in pietele emergente competitia foarte dura a scazut preturile telefoanelor mobile, spun analistii.

Totusi, Ollila a spus ca sacrificarea temporara a profitului pentru a castiga cota de piata este esentiala pentru obtinerea unei mase critice de clienti. El a reamintit obiectivul pe termen lung al Nokia, acela de a obtine o cota de piata de 40% la nivel mondial.

Conform celor mai recente date publicate de compania de analiza Gartner, Nokia are o cota de piata de aproape 32%.

"Nu urmarim un numar magic, dar ne-am fixat aceasta tinta pentru a da un indiciu clar tuturor, si in interiorul companiei dar si analistilor si investitorilor, cu privire la nivelul de ambitie si agresivitate la care suntem, pe termen mediu si lung", a conchis Ollila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO