Business Hi-Tech

Tehnologia informatiei a fost pe cai mari in acest an, iar premiatul este Google

24.12.2004, 00:00 19

Va ramane anul 2004 in memorie drept cel care a contribuit decisiv la dezvoltarea sectorului tehnologic? Gmail, telefonia pe Internet, iPod-ul, marile fuziuni si achizitii, iata tot atatea motive pentru a raspunde afirmativ.
Incepand cu fenomenalul succes al Google, compania care a iesit in lumina reflectoarelor vara trecuta cu o spectaculoasa listare la bursa, si sfarsind cu expansiunea serviciilor de radio prin satelit, anul 2004 a confirmat faptul ca firmele de IT sunt pe val, comenteaza Washington Post.
Anul care tocmai s-a incheiat a consemnat, in premiera, suprematia conexiunilor de mare viteza la Internet in detrimentul celor de tip dial-up, atat in Statele Unite cat si in Europa, demonstrand faptul ca mult-asteptata "revolutie digitala" este mai aproape decat ne asteptam. Aplicatiile software de cautare pe Internet si pe computerele personale au atras interesul si investitiile unor companii precum Yahoo, Microsoft sau Amazon, hotarate sa mai taie din avansul luat de Google. In timp ce pentru producatorii de computere precum Apple, Dell sau HP, cea mai mare grija a fost ca PC-ul sa devina un centru multimedia care sa redea muzica, filme, imagini si jocuri, sa inregistreze melodii si sa-i ajute pe oameni sa-si organizeze mai bine agenda. Si sa nu uitam nici de omniprezentul WiFi, care in 2004 s-a "infiltrat" in orase mai mult ca oricand.
Washington Post a realizat si un Top 10 al celor mai notabile tehnologii si tendinte ale anului, cele care au sanse foarte mari de a influenta in mod semnificativ sectorul IT si in 2005.
Printre cele mai apreciate tehnologii ale anului a fost comunicarea prin intermediul "blog-urilor" (jurnale personale online). Conform dictionarului electronic Merriam-Webster, "blog" a fost cel mai cautat cuvant de catre utilizatori in acest an. Blog-urile au debutat in lumea Internetului in urma cu doi-trei ani, insa abia in 2004 ele au intrat in atentia opiniei publice, multumita interesului aratat de mass-media. Multi jurnalisti au ales chiar sa comunice cu cititorii lor folosind propriile jurnale electronice.
Si tehnologia voice-over-IP (VoIP) a avut succes in 2004. VoIP faciliteaza comunicarea de tip voce prin intermediul computerelor si a cablurilor care conecteaza computerele pe Internet, in locul "batranului" cablu telefonic. De pilda, compania Skype a convins deja 19 milioane de oameni sa vorbeasca la telefon la preturi mai mici (si la calitate din ce in ce mai buna) cu ajutorul computerului. Skype a anuntat recent parteneriate cu doi mari operatori de telefonie fixa, din Marea Britanie si din Franta, tocmai pentru a imbunatati suplimentar calitatea semnalului audio, scrie presa internationala.
O tendinta observata mai ales catre sfarsitul anului a fost aceea a fuzionarilor si achizitiilor in sectorul IT, comenteaza Washington Post. Pe primul loc la acest capitol este de departe afacerea de 10,3 miliarde de dolari (7,6 miliarde euro) prin care Oracle a reusit in sfarsit sa cumpere rivalul producator de software PeopleSoft. Si piata de securitate IT a rezervat o surpriza: saptamana trecuta a aparut vestea ca Symantec a platit 13,5 miliarde de dolari (10,1 miliarde de euro) pentru a cumpara compania Veritas.
Un alt urias succes al anului 2004 a fost playerul digital iPod al companiei Apple. Este pentru prima oara de la aparitia walkman-ului, produs de Sony in anii '80, cand un gadget de acest fel ajunge un adevarat fenomen cultural, spun specialistii. Nu numai ca iPod-ul a umflat buzunarele lui Steve Jobs cu aproape 2 miliarde de dolari anul acesta, dar micul player cu buton circular, impreuna cu magazinul iTunes al Apple, au dus si la popularizarea ideii ca muzica trebuie cumparata legal.
Insa industria considerata de jurnalistii americani drept cea care a redesenat peisajul IT in cel mai semnificativ mod anul acesta a fost industria cautarii online. Compania care a dat tonul a fost tot Google: in primavara a lansat Gmail, primul serviciu de e-mail in care "nu mai e nevoie sa stergi mesajele", pentru ca spatiul de stocare este de 1 GB. Aceasta miscare practic le-a fortat mana rivalilor Yahoo si Microsoft sa mareasca si ei spatiile de stocare pentru serviciile proprii de e-mail. Google n-a asteptat mult si toamna aceasta a mai dat o lovitura, resimtita in plin de catre Microsoft: cautarea online combinata cu cea pe computerele personale, adica Desktop Search. Microsoft anuntase cu ceva timp inainte ca lucreaza la un proiect asemanator, pe care l-a lansat insa abia in urma cu putin timp.
In concluzie, compania IT care merita coronita de premiant a anului 2004 este Google, conchide Washington Post. Pentru firma "nasita" acum 6 ani intr-un garaj de catre doi studenti, Sergey Brin si Larry Page, se anunta insa un 2005 plin de capcane. Microsoft si Yahoo se cauta in buzunare si investesc masiv pentru a recupera distanta. Ca sa nu mai vorbim de ambitia nemasurata a noilor veniti. Cine poate spune ca, cine stie pe care continent, n-au inceput deja sa lucreze la vreun proiect urmatorii Sergey Brin si Larry Page? mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO