Business Hi-Tech

Televiziunea pe mobil n-are inca lideri, dar ii cauta

15.09.2005, 19:05 15

Telefonul mobil a devenit miza unui razboi care se afla abia la inceput, dar care va agita puternic industria comunicatiilor: marile companii se lupta pentru a-si impune propriile versiuni ale serviciilor de televiziune pe telefon, scrie presa internationala.

Marii producatori de tehnologie din Coreea de Sud, Samsung si LG, au expus cu mandrie noua generatie de telefoane mobile optimizate pentru urmarirea de programe TV la conferinta internationala International Broadcasting Convention (IBC) din Amsterdam, relateaza BBC News Online.

Strategia lor de a promova puternic noile servicii in randul consumatorilor pare sa se bazeze in principal pe Campionatul Mondial de Fotbal de anul viitor din Germania, spun analistii, care trec in revista principalele teme de interes pentru consumatori pe masura ce televiziunea pe mobil incepe sa se raspandeasca: fotbalul, emisiunile de comedie si cele pentru adulti.

Numai ca producatorii coreeni au de-a face cu o competitie puternica din partea marilor jucatori europeni, si in principal din partea Nokia. Peste 30 de companii si-au prezentat produsele din sfera televiziunii pe telefonul mobil la editia din acest an a IBC.

In prezent, servicii de televiziune pe telefonul mobil sunt testate in tari precum Spania, Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Elvetia, Singapore, Australia, Africa de Sud, Statele Unite. Si in Romania, principalii doi operatori de telefonie mobila au lansat astfel de servicii.

Unul din riscurile pentru dezvoltarea viitoare a tehnologiei este aparitia mai multor tehnologii diferite, care sa intre in competitie, lucru care va duce la sporirea gradului de confuzie in randul consumatorilor, sunt de parere unii analisti. Doua din principalele tehnologii rivale sunt DVB-H (digital video broadcasting for handhelds, promovata in special de Nokia) si DMB (digital multimedia broadcasting).

In ciuda sperantelor pe care si le-au facut producatorii si furnizorii de servicii, televiziunea pe mobil este o tehnologie aflata abia in stadiul de "copilarie" in cele mai multe parti ale lumii, comenteaza BBC.

Teste efectuate de producatori din toate colturile lumii au demonstrat ca grila TV, asa cum este ea conceputa de televiziunile clasice, nu se potriveste televiziunii pe mobil, care are nevoie de emisiuni scurte si pe subiecte foarte bine stabilite.

Analistii sunt de parere ca ceea ce echipele de productie pentru televiziunea pe mobil trebuie sa retina neaparat este faptul ca emisiunile trebuie sa fie scurte - durata recomandata pentru un clip video nu este mai mare de 90 de secunde. In acelasi timp, in momentul in care pe telefon ruleaza o emisiune TV, functiile telefonului nu trebuie sa fie afectate, pentru ca un utilizator care nu mai poate, de pilda, sa fie sunat in timp ce foloseste mobilul pe post de televizor va renunta rapid la aparat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels