Business Hi-Tech

Trimestrul doi a fost unul si mai dur pentru retaileri: vanzarile de electrocasnice, electronice si computere au scazut cu 50%

Trimestrul doi a fost unul si mai dur pentru retaileri: vanzarile de electrocasnice, electronice si computere au scazut cu 50%
19.08.2009, 00:00 37

Piata bunurilor de folosinta indelungata din Romania a scazut cu 40,4% in prima jumatate a anului, comparativ cu perioada ianuarie-iunie 2008, la 664 mil. euro, si cu 46,8% in al doilea trimestru, la 308 mil. euro, se arata intr-un studiu realizat de GfK.

Sectoarele de electrocasnice mici si de telecomunicatii au scazut cu 22,1% si 25,8% in prima jumatate a anului, iar vanzarile de electrocasnice mari au avut un trimestru mai bun, comparativ cu inceputul anului, dar rezultatele pentru anul curent indica o scadere de 37,1%.

 

Aparatele foto: dezastru fata de anul trecut, usoara crestere fata de trimestrul I

Echipamentele de electronice de folosinta indelungata au inregistrat un declin de 42,6%, urmat de sectorul foto care a coborat de 43,2% in primele sase luni. Sectoarele IT si de echipamente de birou au avut cea mai accentuata scadere, de 47,2% si, respectiv, de 51,4%.

In trimestrul al doilea, electrocasnicele mici si-au continuat ritmul de scadere, coborand cu 27,6% fata de acelasi interval al anului trecut, la 16 mil. euro.

Performanta negativa a sectorului este alimentata de cererea slaba pentru aproximativ toate categoriile de produse importante. Produsele care au avut cel mai mult de suferit sunt aparatele de ras si epilat, aspiratoarele si aparatele pentru prepararea alimentelor, care reprezinta aproximativ 75% din valoarea totala.

Potrivit GfK, tendinta negativa reflecta o scadere accentuata in ceea ce priveste puterea de cumparare a oamenilor, cauzata de descresterea venitului si de resursele financiare reduse. De asemenea, deprecierea monedei locale a influentat evolutia valorica a acestui segment de piata.

"Un alt motiv pentru cererea slaba ar putea fi numarul mare de romani a caror mentalitate cu privire la economisirea banilor se bazeaza pe convingerea ca aparatura trebuie folosita pana cand se uzeaza, fara a fi inlocuita cu alta care foloseste o tehnologie mai buna sau care are caracteristici tehnice inovatoare", a declarat intr-un comunicat Ciprian Hatneanu, retail & technology director la GfK Romania.

In acelasi timp, piata de echipamente telecom a scazut cu 24,8% in al doilea trimestru al anului, la 55 mil. euro. Studiul GfK monitorizeaza pe piata telecom vanzarile de telefoane mobile, faxuri si alte echipamete de comunicatii. Declinul vanzarilor de telefoane mobile si smartphone-uri a ramas relativ stabil in prima jumatate a anului. De asemenea, scaderea pretului pentru telefoanele inteligente le-a facut mai convenabile si ofera astfel posibilitatea de a fi alese in locul telefonului clasic, potrivit studiului.

 

Campaniile buyback au salvat vanzarile de aparate frigorifice

Segmentul electrocasnicelor mari a atins o valoare de 79 de milioane de euro in aprilie-iunie, urmand tendinta negativa manifestata in acest trimestru de toate bunurile monitorizate in studiu.

"Impactul campaniei buy-back pentru electrocasnicele mari a declansat o usoara crestere, in special pentru categoria frigiderelor si congelatoarelor, comparand vanzarile acestui trimestru cu cele ale trimestrului precedent. Totusi, aceasta nu a salvat intreg sectorul de la scaderea de 38% comparativ cu acelasi trimestru al anului trecut", se arata in raport.

Analistii GfK noteaza ca, in pofida faptului ca tendinta negativa incepe sa se atenueze in cazul incorporabilelor, incetinirea economica are, in continuare, un impact major asupra cererii consumatorilor pentru electrocasnicele mari.

Vanzarile produselor electronice de folosinta indelungata au scazut accentuat in perioada aprilie-iunie, cu aproximativ 50%, la 52 milioane euro. Tendinta de descrestere a atins varful in luna iunie, inregistrand scaderi semnificative in vanzari pentru principala componenta a pietei de electronice de folosinta indelungata, respectiv televizoarele LCD si plasmele.

 

LCD-urile si consolele video de jocuri, printre putinele care rezista

"Este de remarcat faptul ca, in afara de televizoarele LCD si consolele pentru jocuri video, toate produsele electronice monitorizate in cadrul studiului au atins in trimestrul doi mai putin de jumatate din volumele la care s-au ridicat in aceeasi perioada a anului precedent", a adaugat Hatneanu.

Piata aparatelor foto a inregistrat, de asemenea, o evolutie negativa. Cu o scadere accentuata, de aproximativ 44% fata de trimestrul corespunzator al anului precedent, sectorul a atins un total de 9 milioane de euro.

Totusi, marcand dezvoltarea sezoniera pentru aparatele foto digitale, situatia vanzarilor este cu doua milioane de euro mai mare decat in primul trimestru al anului.

"Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori comparativ cu anul trecut, dar deprecierea pretului a determinat o evolutie negativa in ceea ce priveste valoarea pentru acest segment. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezinta, pentru trimestrul al doilea, o stagnare in ceea ce priveste pretul, cel mai vizibil in moneda locala", potrivit studiului.

Sectorul IT din Romania a avut o scadere accentuata, de 59,2%, in al doilea trimestru al anului, fata de acelasi trimestru din 2008, ajungand la 87 milioane euro, cauzata de reducerea in volum si, partial, de scaderea pretului mediu, in special pentru laptop-uri. Cele mai afectate de criza au fost calculatoarele desktop si monitoarele.

Echipamentele de birou au avut o scadere acuta, de 58,5%, in al doilea trimestru al anului, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, atingand 10 milioane euro. Imprimantele si multifunctionalele au prezentat o tendinta de descrestere in vanzari, cauzata de nivelul scazut al dorintei consumatorilor de a cheltui.

GfK Romania este un institut de cercetare de piata, cu o cifra de afaceri de 9,1 milioane euro in 2008. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO