Business Internaţional

A fost odata succesul industriei auto americane. Ce se intampla azi?

26.09.2005, 18:45 62

Costuri nesustenabile, cote de piata in cadere libera, dificultati cu furnizorii... sunt doar cateva din problemele cu care se confrunta cei mai mari producatori de masini americani, informeaza Financial Times. La toate acestea se mai adauga un factor: pariul pus pe modelele sport extrem de "insetate" s-ar putea transforma intr-o mare pierdere.

Un zvon se raspandeste cu mare repeziciune in Detroit. Industria auto este confruntata cu cea mai mare provocare de cand Henry Ford a lansat modelul T pe Piquette Avenue, acum 97 de ani.

General Motors si Ford Motors, cei mai mari producatori de autoturisme originari din Detroit, unii dintre furnizorii de parti componente si sindicatul United Auto Workers (UAW) cantaresc decizii extrem de dificile care vor determina cine va ramane si cine va fi eliminat de pe supra-aglomerata si competitiva piata auto.

Dupa ani in care cota de piata s-a redus in mod constant, productie in exces si acumulari de costuri, producatorii auto au ajuns intr-un punct in care "trebuie sa demonstreze ca au capacitatea de a lua masurile potrivite", declara Jeff Schuster, directorul diviziei de previziune globala in cadrul JD Power Associates. "Existenta industriei asa cum o stim noi azi este conditionata de realizarea acestor pasi."

General Motors, care a inregistrat pierderi de 2,5 miliarde de dolari in prima jumatate a anului curent in urma operatiunilor derulate in America de Nord, face presiuni asupra UAW in scopul reducerii costurilor de asistenta medicala.

Ford pregateste un plan de revitalizare, cel de-al doilea in mai putin de patru ani. Potrivit declaratiilor lui Bill Ford, director executiv Ford, planul va dezvolta operatiunile globale, va echilibra bilanturile firmei, va reduce costurile si va fi baza unor "investitii esentiale" in viitor.

GM, Ford si divizia Chrysler din cadrul DaimlerChrysler au crescut volumul vanzarilor si au diminuat stocurile pe durata verii prin acordarea unor reduceri substantiale, care, de obicei, erau destinate numai angajatilor. Dar aceasta toamna are in centru un consumator obosit de volatilitatea preturilor la petrol si tensiuni generate de uraganul Katrina. Rick Wagoner, directorul executiv GM, declara: "Strategia de reduceri este deja epuizata. Oamenii nu vor mai raspunde la ea".

De asemenea, din declaratiile lui se desprinde existenta unei "perioade lacome" din punctul de vedere al cheltuielilor salariale. Kirk Kerkonian, miliardarul om de afaceri, si-a majorat de curand participatia in cadrul GM la 9,5%, devenind astfel cel de-al treilea actionar ca marime din cadrul grupului. Desi pana in prezent, atitudinea lui destul de pasiva se fundamenta pe increderea acordata viitorului GM, am putea sa vedem o schimbare de comportament in contextul actual.

Tensiunile s-au abatut si asupra producatorilor de parti componente. Acestia au avut de suportat presiunea exercitata de costurile de productie aflate in continua crestere conjugata cu cererile clientilor de a mentine preturi scazute. Peste zece producatori au fost obligati sa apeleze la institutiile de creditare. Delphi, unul dintre cei mai mari furnizori de componente la nivel global, cu 175.000 de angajati a amenintat ca va cere protectie impotriva falimentului daca nu poate realiza un plan de restructurare pana la jumatatea lunii octombrie.

Desprinsa din GM in 1999, dar inca dependenta de industria auto, Delphi are nevoie de ajutor din partea GM si UAW pentru a reduce cheltuielile salariale. GM a garantat acordarea pensiilor si asigurarilor de sanatate pentru muncitorii sindicalizati care au trecut de partea Delphi. Daca Delphi va cere protectie impotriva falimentului, GM ar putea fi obligata sa plateasca miliarde. Comparativ cu rivalii din Asia si din Europa, evolutia producatorilor americani descrie in mod evident un trend ascendent. Cota de piata a celor trei companii din Detroit, stabilita in urma numarului de autoturisme vandute, a inregistrat in luna august un nivel de 56,7 procente. In acest timp Toyota, Nissan si Hyundai au raportat vanzari record. Modelele Toyota Camry si Civic au intrecut cu mult vanzarile oricarui model produs de GM, Ford sau Chrysler.

GM si Ford si-au diversificat foarte mult oferta in timpul anilor ''''90, trecand de la productia de masini la cea de SUV-uri si camioane, care totalizeaza in prezent aproape doua treimi din vanzarile Ford. Lansarea acestei strategii a generat rezultate extrem de frumoase pentru o perioada, dar lucrurile s-au schimbat o data cu cresterea preturilor la petrol, dar si ca urmare a schimbarilor survenite in preferintele consumatorilor.

Producatorii auto asiatici si europeni au fost mult mai rapizi in adaptarea ofertei lor la particularitatile actualului context economic. Modelele lansate au fost mai mici si au avut un "apetit" pentru carburanti mult mai redus. Acestea au fost modelele care combina aspectul unui SUV cu performantele unei masini de dimensiuni reduse. Jim Padilla, presedintele Ford, recunoaste acum ca atentia companiei s-a concentrat in mod aproape unidirectional pe piata SUV, neglijand timp de cinci ani potentialul masinilor de dimensiuni medii. Acest lucru s-a tradus in costuri ridicate pentru companie.

Pe lista costurilor suportate de producatorii auto din Detroit, un loc important este ocupat de asigurarile de sanatate. GM, care este cel mai mare furnizor privat de contributii la sanatate, estimeaza o crestere cu 10% a acestor costuri pana la o valoare de 5,6 miliarde de dolari (4,61 miliarde de euro). Acest lucru nu reprezinta doar o povara financiara. GM, Ford si Chrysler isi reduc astfel capacitatea de a suporta costurile legate de alte operatiuni, spre beneficiul rivalilor.

Politica de discounturi, finantarile cu dobanzi reduse au adus profituri pe termen scurt, dar au lovit in brandurile companiilor. Prin aceste tactici valoarea de comercializare a fost redusa.

La inceputul anului, GM declara sus si tare obiective de profit anuale de peste 5,7 miliarde de dolari (4,69 miliarde de euro). Ford a stabilit in 2002 pentru 2006 un profit inaintea deducerilor fiscale de 7 miliarde de dolari (5,76 miliarde de euro). Aceste obiective au devenit acum istorie. GM a raportat o pierdere de 1,4 miliarde de dolari (1,15 miliarde de euro) pe primul semestru al acestui an. Profitul Ford de 2,2 miliarde de dolari (1,81 miliarde de euro) a fost cu o treime mai mic comparativ cu nivelul atins in perioada similara a anului trecut. Robert Barry, analist in cadrul Goldman Sachs, previzioneaza profituri pentru 2006 situate la nivelul de 20% fata de asteptari, iar pentru Ford profiturile vor reprezenta o treime din cele anticipate in 2002.

Pentru a-si reduce costurile GM ar putea disponibiliza 25.000 de angajati concomitent cu inchiderea a cel putin trei si maxim sase facilitati in urmatorii trei ani. Intre timp, Ford va castiga 5,6 miliarde de dolari (4,61 miliarde de euro) in numerar prin vanzarea Hertz, divizia de inchirieri de masini.

Insuccesul GM pe piata americana nu a fost generat in totalitate de asigurarile la sanatate sau de cheltuielile salariale. O mare parte din situatia actuala a fost cauzata de strategiile de marketing si advertising adoptate, deciziile pe produse, dar si de politica de comert a Statelor Unite.

Chiar si in aceste conditii exista o doza de scepticism in ceea ce priveste succesul masurilor pe care le vor adopta GM si Ford. Pe partea de reducere a costurilor, discutiile intre GM si UAW nu au ajuns inca la un acord. Wagoner este de parere ca in astfel de cazuri este mai viabila obtinerea unei intelegeri bune si nu neaparat rapida. Rob Hinchliffe, analist in cadrul UBS, declara ca inchiderea oricarei fabrici nu va fi realizata pana la intrarea in vigoare a noului contract de munca, lucru previzionat pentru sfarsitul anului 2007. In orice caz, orice masura de reducere a costurilor este supusa esecului daca nu este sustinuta de un portofoliu de produse care sa anime imaginatia consumatorilor. Ford isi concentreaza atentia spre cele trei noi modele de dimensiuni medii, in frunte cu Fusion, care ar putea castiga o parte din cota de piata aflata in mainile rivalilor Toyota, Hyundai si Honda.

Intre timp, GM a revitalizat brandul de lux Cadillac prin intermediul unui design nou si a unei imagini mult mai dinamice. Vanzarile la Cadillac au crescut cu 23 de procente in primele opt luni ale anului curent. GM spera ca masina sport Pontiac Solstice se va ridica la nivelul succesului atins de Ford prin intermediul modelului Mustang.

In momentul de fata succesul este un obiectiv greu de atins daca tinem cont de provocari. Alaturi de structura de costuri, productia de SUV-uri "gurmande" fac din companiile auto tinte extrem de vulnerabile in fata capriciosului pret al petrolului. Indiferent de strategia pe produs adoptata, aceasta trebuie sa tina cont de un singur lucru: nu mai exista loc pentru incercari sau pentru greseli. Tensiunile care se exercita in sectorul auto impun acuratetea politicilor viitoare. roxana.petrescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO