Business Internaţional

Alerta mondiala: cresc preturile la alimente si bauturi din cauza cererii din China, India, Brazilia si Rusia

17.07.2007, 15:04 55

Painea prajita ar putea deveni in curand doar o traditie, in locul unui ingredient necesar al micului dejun, dupa ce producatorul englez de alimente Premier Foods a anuntat ca va majora pretul la paine pentru a doua oara in sase luni.
Cresterea asteptata a preturilor este ultima dintr-o serie de cresteri pe care companiile producatoare de alimente si bauturi au incercat sa le impuna consumatorilor din cauza majorarii costurilor de productie la paine, bere, iaurt, ciocolata si alte produse alimentare.
In prima jumatate a anului, indexul de cost al ingredientelor realizat de Lehman Brothers, care acopera cacao, cafea, ceai, ovaz, seminte de soia, lapte si alte ingrediente, a crescut cu 14,9%, succedand o crestere de 16,5% in a doua jumatate a anului 2006.
Cea mai mare crestere s-a resimtit in preturile laptelui praf, care aproape s-a dublat, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Pretul la orz a crescut de asemenea cu 53%, in timp ce pretul la porumb a crescut cu 68%.
Companiile europene consumatoare de asemenea materii prime se confrunta cu cele mai sustinute costuri, din ultimul deceniu, a declarat Ian Shackleton, analist in domeniul alimentelor la Lehman.
"Ne-am obisnuit ca pretul sa creasca sau sa scada un an, doi, dar se pare ca de aceasta data avem parte de mai multa consecventa in aprecierea preturilor", spune Shackleton.
In 2006, companiile s-au confruntat cu costuri de ambalare si transport mult mai ridicate din cauza preturilor mari la petrol si aluminiu.
Anul acesta insa, costurile marfurilor agricole constituie o problema pentru companii.
Costurile materiilor prime reprezinta un procent mai mare in costurile totale ale unei companii decat costurile cu ambalarea si transportul, asadar aceste majorari ale costurilor sunt o adevarata sursa de ingrijorare. Cand pretul produselor agricole a inceput sa creasca anul trecut, multe companii au incercat sa le absoarba, in special datorita faptului ca este dificil sa negociezi cu retailerii.
Retailerii sunt responsabili de stabilirea preturilor la care se vand produsele de pe rafturi. In conditiile in care cererea pentru marfurile agricole va ramane puternica, datorita veniturilor ridicate de pe pietele emergente (care determina un consum mai mare de carne si lactate) si a cresterii industriei de biogaz (care genereaza crestere pentru cereale, ulei din seminte) economistii sunt din ce in ce mai ingrijorati, iar companiile de alimente si bauturi au avertizat deja ca preturile vor incepe sa creasca. Cele mai mari piete emergente sunT; China, Rusia, India si Brazilia.
Reprezentatii companiilor producatoare spun ca este mai usor sa-i convingi pe retaileri sa accepte majorarea preturilor atunci cand toata lumea suporta aceleasi presiuni ale costurilor.
In mai, Northern Foods, producatorul marcii de pizza Goodfella si al biscuitilor Fox, a spus ca va ridica pretul biscuitilor din cauza cresterii costurilor cu ciocolata.
Pretul prafului de cacao s-a marit deoarece cofetariile au inceput sa foloseasca mai multa ciocolata neagra (care are mai multa cacao decat ciocolata cu lapte).
In aceeasi luna, fabricantul de bere SabMiller a spus ca va majora pretul la bere pentru a compensa costurile mari de productie.
Nestle, cel mai mare producator de cafea solubila si cel mai mare cumparator de cafea verde (boabe neprajite), a spus ca a ridicat pretul la cafea peste tot in lume, pentru a combate costurile mari cu boabele de cafea, iar Procter&Gamble a ridicat pretul la cafeaua Folger.
Consumul de cafea creste la nivel global datorita companiilor de alimente care gasesc noi metode de-a vinde cafea consumatorilor din Vest. Cresterea mai accelerata a preturilor la alimente in Marea Britanie decat la alte produse a asigurat succesul producatorilor de alimente de-a trece o parte din cresterile inregistrate in contul consumatorilor.
Analistii de la Morgan Stanley au avertizat saptamana trecuta ca majorari sustinute in costurile marfurilor vor putea afecta veniturile pe 2008 ale producatorilor europeni de alimente.
"Consideram ca va fi destul de greu ca industria sa-si recupereze costurile ridicate din inputuri, care vor afecta ulterior companiile in 2007 si in 2008, dupa ce asigurarea expira".
Companiile care si-au asigurat costurile cu marfurile anul trecut vor fi protejate de cresterile recente ale preturilor, dar ulterior ar putea deveni vulnerabile anul acesta.
Morgan Stanley estimeaza ca 9% din vanzarile totale ale Cadbury Schweppes se datoreaza ingredientelor cacao si lapte, in timp ce in jur de 4% din vanzarile Unilever se datoreaza uleiurilor de floarea-soarelui, de palmier, de soia si de rapita.
Grupul anglo-olandez studiaza cum ar putea sa schimbe ingredientele pe care le foloseste in conditiile in care pretul materiilor prime creste, a declarat Jan Westrate, director de cercetari la Unilever.
"Cautam o metoda de-a reduce uleiurile comestibile fara sa afectam calitatea", a concluzionat el.
Cresterea pretului graului inseamna o alta crestere a pretului painii in Marea Britanie, in urmatoarele saptamani, declara reprezentanti ai Premier Foods, compania care detine brand-ul Hovis.
Pentru a recupera urmatoarele cresteri ale costurilor materialelor prime, Premier spune ca trebuie sa creasca pretul la paine.
In februarie, inainte ca RHM, proprietarul Hovis, sa fie cumparat de Premier Foods, pretul painii a crescut pentru a compensa cresterea continua a costului graului inca din toamna trecuta, acest lucru afectand profitul companiei.
Compania rivala Warburton a declarat recent ca o sa fie nevoita sa creasca pretul unei paini cu o valoare ce variaza intre intre 6 pence (12 centi americani) si 10 pence. Pretul unei paini de la Warburton a trecut pragul de o lira in februarie.
Cresterea pretului graului, dar si al painii constituie o problema care afecteaza la nivel global atat producatorii de alimente, cat si consumatorii.
"Premier cumpara in jur de 1,3 pana la 1,4 milioane tone de grau pe an. In martie anul trecut pretul graului era de 85 de lire pe tona, dar a crescut pana la 115 lire pe tona in martie anul acesta. Se estimeaza o crestere de pana la 130 de lire pe tona", declara Paul Thomas, director pe departamentul financiar al companiei.
Compania Premier Foods are datorii cuprinse intre 1,7 miliarde de lire si 1,8 miliarde de lire, dupa ce a facut o serie de achizitii, printre care si compania RHM.
Investitorii nu erau informati cu privire la situatia companiei, fapt ce a dus la scaderea actiunilor cu 4,6%, ajungand la 279,9 lire sterline.
Totusi, compania a anuntat ca achizitionarea lui RHM si a lui Campbell a inceput sa devina profitabila.
Premier Foods a fost una dintre primele companii care au beneficiat de pe urma vremii racoroase din Marea Britanie din timpul lunilor mai si iunie, ceea ce a determinat o crestere a vanzarilor, mai ales in cazul prajiturilor care sunt preferate in lunile cu temperaturi mai scazute.
Vanzarile vor creste datorita celor doua achizitii, in timp ce incasarile din afacerile existente vor stagna in prima jumatate a anului, a declarat Robert Schofield, director executiv al Premier Foods.
"Totusi suntem increzatori ca performantele pentru intregul an se vor ridica la nivelul asteptarilor noastre", a mai precizat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO