Business Internaţional

Alianta GM-Renault-Nissan: front comun anti-Toyota

11.07.2006, 17:15 19

Reprezentantii celor trei constructori auto studiaza posibilitatea de a forma o alianta care sa le confere o mai buna pozitionare pe piata.
Carlos Ghosn, directorul executiv al grupului auto Renault-Nissan, s-a hotarat sa incheie o alianta cu constructorul american General Motors, cu scopul de a reduce costurile de productie si de dezvoltare-cercetare. Adevaratul motiv al acestei miscari ar putea fi insa dobandirea unei pozitii privilegiate in lupta cu rivalul Toyota, informeaza Bloomberg.
"Toyota detine o pozitie atat de puternica pe piata constructorilor de automobile si se extinde atat de repede incat nimeni nu poate tine pasul", este de parere Atsushi Oha, care gestioneaza un portofoliu de 3,2 mld. euro la Sumitomo Mitsui Asset Management, Tokio. "Ghosn ar putea beneficia de resursele si capacitatile de productie ale General Motors impotriva Toyotei", a adaugat el.
Toyota, cel mai mare constructor de automobile din lume dupa valoarea de piata, creste intr-un ritm foarte bun, in timp ce General Motors si Ford inchid fabrici si concediaza angajati. Toyota City, parte a grupului care activeaza pe piata nipona, va investi in medie un miliard de euro pe luna anul acesta, pentru construirea a cel putin noi sase fabrici, in locatii precum Texas, Rusia, Canada, Thailanda si China.
Ghosn ar putea folosi capacitatile de productie ale General Motors, ramase neutilizate, pentru a ieftini costul de productie. O alianta ar putea ajuta companiile sa se extinda pe piata din China, sa dezvolte automobile cu motorizare hibrida, pentru a tine piept expansiunii Toyotei pe piata europeana.
Multimiliardarul Kirk Kerkorian, al patrulea mare actionar al General Motors, a propus o colaborare a celor trei constructori, in incercarea de a repune pe picioare constructorul auto american, care a incheiat anul financiar trecut cu pierderi de peste 8 mld. euro.
La sfarsitul saptamanii trecute, conducerea General Motors l-a autorizat pe directorul executiv Rick Wagoner sa studieze propunerea de alianta.
Nissan si Renault ar putea achizitiona impreuna o participatie de 20% din actiunile constructorului american, potrivit unor surse apropiate afacerii. Pachetul respectiv este evaluat la aproximativ 2,58 miliarde de euro.
Actiunile Nissan au scazut ieri cu 1,2% la bursa din Tokio, iar cele ale Toyota au pierdut 1,7%.
Reprezentantii Toyota si colaboratorii acesteia estimeaza ca vor vinde circa 10,3 milioane de automobile pana in 2010, fata de 8,85 milioane, cat ar urma sa vanda anul acesta. Nissan si Renault impreuna au vandut 6,13 milioane de vehicule anul trecut.
In Europa, Toyota are propriile fabrici, in Cehia si Franta. In primele cinci luni ale anului, constructorul nipon isi majorase cota de piata in zona europeana cu 0,2%, ajungand sa detina 5,7% din vanzari.
"Reprezentantii Toyota stiu cum sa vanda si cum sa produca automobile la costuri rezonabile", considera Edwin Merner, presedinte al Atlantis Investment Research din Tokio. "In acest moment, Nissan si General Motors sunt lasati in urma de constructorul nipon. In cel mai bun caz acestia ar putea sa-si mentina cotele de piata", a continuat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO