Business Internaţional

Apartamentele de pe piata americana, mai ieftine pentru vedete

11.11.2005, 19:08 21

Constructorii reduc in mod tacit pretul apartamentelor de lux oferite vedetelor, relateaza The Wall Street Journal. Un nou bloc de apartamente de lux a fost inaugurat luna tecuta in Long Island, New York. Pretul unui apartament de trei camere situat la un etaj superior cu o vedere frumoasa catre plaja este de 1,8 milioane de dolari (1,52 milioane de euro). Dar pentru o vedeta ca Billy Crystal, de exemplu, situatia este diferita.

Actorului, care si-a petrecut copilaria in Long Island, i-a fost oferit unul dintre aceste apartamente la numai 1,6 milioane de dolari (1,35 milioane de euro). Ofertantul este directorul de marketing al firmei de constructii, care considera ca numele lui Billy Crystal va fi de folos in vanzarea mai rapida a apartamentelor din blocul respectiv.

"In ziua de astazi trebuie sa fii deosebit de inovativ pentru a vinde apartamente", a declarat Michael Shvo, care inca asteapta un raspuns din partea actorului.



Note de restaurant neplatite

Vedetele se bucura de gratuitati de ani buni, de la obiecte vestimentare la note de plata pentru consumatiile din restaurante, pe care nu sunt niciodata nevoite sa le plateasca.

In prezent, vedetele urmeaza sa beneficieze de reduceri si in cu totul alt domeniu, in care ceilalti nu au acces decat contra unor costuri destul de mari: discount la cumpararea unei proprietati imobiliare.

In conditiile in care numarul de constructii de lux din New York, Las Vegas si Miami este din ce in ce mai mare, firmele incep sa ofere in mod tacit reduceri de pret sau contracte mai favorabile unor celebritati.

Aceasta practica este o tehnica de marketing deosebit de eficienta, menita sa atraga clienti dispusi sa plateasca pretul intreg; tehnica este necesara in domeniul imobiliar care, deja, dupa parerea unora, este mult prea extins, si in care numarul de cumparatori speculativi interesati este disproportionat in raport cu cel al ofertelor.

"La fel cum orice designer doreste sa le imbrace pe Nicole sau Gwyneth la festivitatile de decernare a premiilor Oscar, orice firma de constructii vrea sa poata declara ca o celebritate a achizitionat sau macar a vizionat un apartament din complexul respectiv", a declarat brokerul Michele Kleier de la Gumley Haft Kleier Inc, New York. "Deodata proiectul imobiliar devine cu mult mai interesant."

Nu este nimic ilegal in acordarea de apartamente vedetelor la un pret mai redus.



Oferte secrete

Dar, pentru ca apartamentele in chestiune sunt deosebit de scumpe, asemenea oferte se fac de obicei in secret.

Spre deosebire de cumparatorii obisnuiti, celebritatile achizitioneaza locuinte de obicei sub numele unei firme, pentru a preveni scurgerea de informatii. Pentru acelasi motiv, contractele sunt intocmite astfel incat apartamentul ramane sub numele constructorului. Deseori, constructorii refuza sa discute despre discounturile oferite pentru a nu crea impresia ca apartamentele nu se vor vinde in conditii normale.

Celebritatile evita de asemenea sa vorbeasca despre reducerile primite de teama ca imaginea sa nu le fie afectata. Purtatorul de cuvant al lui Billy Crystal a recunoscut ca vedetei i-a fost oferit un apartament de lux la un pret mai convenabil, dar a refuzat sa faca vreun comentariu.

Si totusi cum functioneaza aceste contracte? De obicei, constructorii si brokerii anunta ca o vedeta locala a acceptat o reducere oferita in schimbul acceptului de a-i fi folosit numele in promovarea proiectului.

De cele mai multe ori aceasta implica o "scapare" din partea purtatorului de cuvant al respectivei celebritati catre ziarele de scandal sau sub forma unui comunicat de presa. Faptul ca printre vecini se afla si o vedeta nu duce la o crestere a valorii de piata a apartamentelor din complexul respectiv, dar face ca aceste locuinte sa devina mai interesant de vizionat de catre potentialii cumparatori.



Vedete din Vanity Fair

In cazul complexului Cipriani Club, situat pe Wall Street, ce va fi deschis toamna viitoare, si-au dat acordul pentru asocierea numelui cu acest proiect Naomi Campbell, Mickey Rourke si Margherita Missoni, fata unui mare creator de moda italian.

In timpul petrecerii de anuntare a proiectului, petrecere ce a avut loc in septembrie, Giuseppe Cipriani, unul dintre constructori, a laudat facilitatile pe care complexul le va include, printre care se numara si o pivnita pentru vinuri; o alta atractie din punctul sau de vedere il constituie si cele trei vedete mentionate anterior ca vecini.

"Ei se numara printre prietenii mei si se vor muta aici", a declarat Cipriani, in timp ce oameni angajati de departamentul de marketing distribuiau pliante promotionale. Intr-una din fotografiile cuprinse intr-un astfel de plinat se aflau el si Campbell. Intr-o alta fotografie este prezentat Rourke impreuna cu cativa prieteni. Reclame cu poze ale acestor vedete au fost deja publicate in Vanity Fair si New York Times Magazine.

Potrivit lui Cipriani, toate cele trei celebritati au primit un discount in schimbul acordului de folosire a fotografiilor lor in scop promotional.

Purtatorul de cuvant al manechinului Naomi Campbell a declarat ca onorariul cuvenit acesteia pentru participarea la campanie a fost redus din pretul apartamentului; acesta a refuzat insa sa divulge cat de mare a fost reducerea sau cat a platit aceasta pentru apartament. O atitudine similara au adoptat si putatorii de cuvant ai celorlalte doua celebritati.



Afaceri cu Trump pentru ca dau bine pentru "turn"

Desi tehnica de recurgere la numele unor celebritati pentru vanzarea unor apartamente de lux a devenit cunoscuta in ultimul timp, aceasta are o vechime de peste 100 de ani.

Potrivit lui Steven Gaines, in 1912, constructorul Douglas Elliman (care a fondat celebra firma de brokeraj cu acelasi nume) i-a acordat castigatorului premiului Nobel pentru pace, Elihu Root, o reducere de aproximativ 50% din chirie pentru ca acesta sa se mute intr-un apartament situat pe Fifth Avenue. Recent, Donald Trump a declarat ca i-a acordat in 1983 lui Johnny Carson o reducere pentru unul din apartamentele din Turnul Trump, "pentru ca dadea bine pentru Turn".

In conditiile in care concurenta de pe piata apartamentelor de lux este din ce in ce mai acerba, costructorii incearca sa vanda locuintele cat mai repede posibil. Potrivit Asociatiei Nationale a Proprietarilor de Apartamente, acest tip de locuinte are o pondere de 35% in totalul constructiilor din SUA de anul acesta, in crestere de la 20% in 1998. Concomitent, preturile apartamentelor este in crestere accelerata; pretul mediu al unui apartament a atins nivelul record de 221.700 dolari (187.515 euro) in iunie 2005, cu 14% mai mult fata de anul trecut, potrivit Asociatiei Nationale a Proprietatilor Imobiliare.



Obligatoriu la moda

In unele cazuri, cea care abordeaza constructorul este chiar vedeta sau purtatorul de cuvant al acesteia. Irak Senbahar, care a construit blocul din Charles Street 165 din New York, a declarat ca brokerul lui Leonardo DiCaprio a solicitat o reducere de 20% pentru un apartament de 5 milioane de dolari (4,23 milioane de euro). Potrivit lui Senbahar, actorul a vizitat complexul de sase ori.

"Mesajul pe care eu l-am receptionat a fost ca actorul vrea neaparat o reducere. Raspunsul meu a fost ca nu avem nevoie de o celebritate care nu mai e la moda", a afirmat Senbahar. Purtatorul de cuvant al actorului a refuzat sa faca vreun comentariu.

Brokerul acestuia, de asemenea, nu a vrut sa discute despre cele mentionate.

Noua din cele 31 de apartamente din blocul respectiv sunt inca spre vanzare, la mai bine de un an, cu preturi cuprinse intre 5,3 si 13 milioane de dolari (4,48 si 11 milioane de euro).

Bineinteles ca majoritatea celor care locuiesc in aceste blocuri au mai multe sanse sa-si vada vedetele preferate la cinematograf decat in cladirile in care locuiesc. Unul dintre acesti oameni este si Haley Binn, care a cumparat o locuinta in blocul despre care se zvonea ca si-a cumparat si Meryl Streep un apartament, dar care nici pana astazi nu a vazut vedeta de aproape.

claudia.matei@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO