Business Internaţional

Arun Sarin, omul care vrea sa duca Vodafone in toate colturile lumii

Arun Sarin, omul care vrea sa duca Vodafone in toate colturile lumii

Arun Sarin, director executiv al Vodafone: Nu incercam sa ascundem banii cheltuiti pe achizitii. Am fost nevoiti sa reducem valoarea contabila a activelor achizitionate cu 50 - 60 de miliarde de euro, ceea ce a nemultumit oamenii care au platit pentru achizitiile respective.

23.11.2007, 20:39 20

Arun Sarin era foarte agitat si se plimba de colo-colo prin biroul sau din Park Lane, Londra, cand a primit telefonul ce avea sa-i schimbe viata. Apelul primit il anunta pe directorul executiv de la Vodafone ca tocmai a reusit sa incheie cea mai importanta afacere a carierei sale, scrie Financial Times.
"A fost un moment foarte, foarte fericit", recunoaste Sarin despre clipa in care a fost anuntat ca conglomeratul din Hong Kong Hutchinson Wampoa va vinde catre Vodafone pachetul majoritar al unuia dintre cei mai importanti operatori de telefonie mobila din India.
Evaluata la 11 miliarde de dolari
(7,4 miliarde de euro), achizitia Hutchinson Essar, numarul patru in India printre operatorii de telefonie mobila, a devenit cea mai mare afacere incheiata de Sarin.
In loc sa piarda timp pretios sarbatorind victoria personala, Sarin, nascut in India, a convocat de urgenta membrii familiei Ruia pentru a discuta detaliile preluarii. Familia Ruia, conducatorii grupului Essar, care detine 33% din Hutchinson Essar, au fost mereu considerati o eventuala problema pentru orice nou proprietar al companiei indiene de telefonie.
"Am stiut cu totii imediat ca va trebui sa scapam de familia Ruia. Sentimentele care m-au incercat la aflarea vestii au fost puternic estompate de eventualele probleme care ar fi aparut", spune Sarin.
Fiind un vorbitor calculat si tehnic, Sarin nu da semne de sentimentalism, avand in vedere ca cea mai mare afacere din cariera lui a fost legata de tara sa natala. Cu toate acestea, cunostintele sale despre regiune "au constituit un avantaj enorm".
Cu ajutorul acestora, Sarin a reusit sa profite de oportunitate si sa evite eventualele incurcaturi birocratice si politice produse de elitele indiene care doreau stoparea tranzactiei.
"Stiam cum functioneaza sistemul. Stiam de explozia economica din India, prin urmare stiam ca este o idee buna sa intram acolo in forta", afirma Sarin.
Miza era cu mult mai mare decat simplul fapt ca Vodafone intra pe o piata cu cea mai mare rata a cresterii din lume. Pentru Sarin, aceasta era ocazia sa demonstreze ca era un vizionar, ca aptitudinile lui nu erau strict organizatorice.
Sarin nu-si putea permite o noua mega-afacere ratata. In 2004, esecul ofertei lui pentru AT&T Wireless, in valoare de 38 de miliarde de dolari (25,7 miliarde de euro) a fost foarte aproape de a-l costa postul de la Vodafone.
Cu toate acestea, Sarin emana incredere, mai ales in camera sa de hotel de pe malul Mediteranei, unde directorul a venit pentru o conferinta a investitorilor ce a avut loc in Barcelona. La aceasta conferinta, Sarin a anuntat uimitoarea crestere a veniturilor din India cu 53% mai mult decat anul trecut.
"Am primit drept mostenire o companie creata dintr-o multime de fuziuni si achizitii. La inceput nu exista niciun fel de unitate. Acum, insa, compania arata ca un mecanism bine organizat", spune Sarin.
Arun Sarin este un exemplu tipic de manager global. La varsta de 53 de ani, Sarin este cetatean american stabilit in Marea Britanie, care vorbeste cu accent colonial, pe alocuri presarat cu regionalisme peste care troneaza accentul britanic si jargonul corporatist invatat pe parcursul carierei.
La venirea sa in functie, in iulie 2003, cand Sarin a preluat locul lui Sir Christopher Gent, era privit ca un tehnocrat sobru. Cu un dosar antreprenorial solid, obtinut la mijlocul anilor '80 prin munca in cadrul Pacific Telesis din California - una din primele companii wireless din America - lui Sarin ii lipseste totusi spiritul glamour al lui Sir Christopher Gent. Acesta este omul care a transformat Vodafone dintr-o companie mica de electronice in cel mai mare grup de telefonie mobila din lume, in mare parte datorita agresivitatii cu care a achizitionat compania germana Mannesmann in anul 2000. Cand Sarin a schimbat politica Vodafone, de a insista asupra achizitiilor deja facute prin lansarea de oferte pe pietele emergente cum ar fi Turcia, investitorii erau foarte ingrijorati. Grija lor a fost alimentata in 2005, cand Vodafone a inregistrat incetiniri ale ritmului de crestere si scaderi ale marjelor de profit. In vreme ce Sarin vindea Vodafone Japonia, iar valoarea companiilor detinute de conglomerat in Europa scadea si ea, investitorii erau din ce in ce mai nemultumiti si neincrezatori in povestile pline de profit ce le fusesera servite.
"Nu incercam sa ascundem banii cheltuiti pe achizitii. Am fost nevoiti sa reducem valoarea contabila a activelor achizitionate cu
50 - 60 de miliarde de euro, ceea ce a nemultumit oamenii care au platit pentru achizitiile respective", declara Sarin.
In urma cu 18 luni, imaginea Vodafone a avut de suferit in urma conflictelor cu actionarii ce au urmat pierderilor inainte de taxe de 20 de miliarde de euro. De la a lupta pentru a-si pastra postul, Sarin a trecut la ganduri de viitor, afirmand ca nu intentioneaza sa plece prea curand de la Vodafone.
Intrebat ce a avut de invatat din experientele traite in ultima vreme, Sarin a admis ca se lupta din greu sa convinga investitorii asupra dezvoltarii pe viitor pe alte segmente decat clasica telefonie mobila. El afirma ca nu toata lumea este de acord cu noua strategie de intrare pe piata de telefonie fixa si extinderea pe pietele emergente in locul celor mature.
"Cand faci schimbari atat de majore cum am facut noi, unii din investitori nu inteleg in ce directie conduci compania. Sincer, unii din membrii boardului nu au inteles sau poate nu au vrut sa inteleaga. Am avut un board disfunctional pentru o anumita perioada de timp", a mai spus Arun Sarin.
Luptele pentru putere intre directorii de la Vodafone au marit si mai mult vulnerabilitatea lui Sarin in cursul anului trecut, cand compania a anuntat numirea unui nou presedinte - Sir John Bond si a unui nou director executiv adjunct in persoana lui Vittorio Colao.
"Este o echipa mult mai buna. Inainte, sincer, eu faceam si treaba altora", a adaugat Sarin.
Sir John Bond, fost presedinte la HSBC, a adus, dupa parerea lui Sarin, "multe lucruri bune cu el", deoarece "stie cum trebuie sa fie si sa arate o companie multinationala adevarata."
Sprijinul oferit de noul board i-a permis lui Sarin sa implementeze schimbarile dorite la Vodafone. Dintr-un simplu operator de telefonie mobila, Vodafone a devenit " o companie totala de comunicatii", dupa cum o numeste directorul executiv.
Vodafone a intrat mai nou pe piata de telefonie fixa si pe cea de publicitate pe internet si pe mobil. "Suntem de cativa ani pe acest drum si ne descurcam foarte bine", spune Sarin. Desi directorul executiv este constient de estomparea liniilor dintre telefonia mobila, media si tehnologie, Sarin avertizeaza ca Vodafone nu va ajunge niciodata un operator "triple-play", ceea ce inseamna ca nu vor oferi niciodata pachete de televiziune, internet si telefonie fixa.
Dupa stabilizarea pe piata din India, Sarin se concentreaza acum pe pietele din China si Africa. In prezent, directorul poarta discutii pentru asigurarea stabilitatii celui mai mare operator de telefonie mobila din Africa, Vodacom, de care spera sa se ajute pentru patrunderea pe restul pietelor de pe continentul african in viitor.
In China, Sarin a observat o posibila oportunitate in viitoarele restructurari guvernamentale si spera sa creasca pachetul de 3% actiuni detinute de Vodafone in operatorul China Mobile.
"Indiferent ce forma sau structura va adopta China, noi vom fi acolo. Indiferent ce se va intampla pe viitor cu India, noi vom fi acolo", a declarat Arun Sarin.

Cine e Arun Sarin

1954 - s-a nascut in India, in familia unui locotenent-colonel.
1975 - termina studiile Institutului Indian de Tehnologie.
1978 - devine consultant in management dupa un MBA la Universitatea din California.
1984 - se alatura grupului pacific Telesis si ajuta la dezvoltarea diviziei de telefonie mobila a companiei, care mai tarziu devine AirTouch.
1999 - negociaza vanzarea AirTouch catre Vodafone si se ocupa de activitatile din SUA si Asia ale grupului rezultat din fuziune.
2000 - devine CEO al Infospace, o companie media.
2001 - se alatura Accel - KKR Telecom, un fond de investitii privat.
2003 - devine director executiv al Vodafone.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO