Business Internaţional

Aventura braziliana a Ford Motor

29.09.2004, 00:00 16



Cand Ford si partenerii sai au inceput constructia unei fabrici de asamblare in valoare de 9,1 miliarde de dolari in orasul brazilian Camacari, situat in nord-estul indepartat al statului, au aparut multi critici care considerau aceasta investitie ca o aventura riscanta, scrie Financial Times.



Locul pe care urma sa fie construita fabrica era nu mai mult decat o mlastina plina de insecte. In plus, orasului ii lipsea o forta de munca pregatita. Industria fabricarii de masini din America de Sud era intr-o criza acuta si Ford pierdea o cantitate imensa de bani.



Astazi, uzina din Camacari scoate autovehicule pe banda, mergand spre capacitatea maxima de 250 de mii de unitati pe an. Practicand preturi reduse si avand certificate internationale de calitate, fabrica a devenit un centru important al exportului regional.



Succesul uzinei Ford din Camacari a fost esential in ajutorul dat producatorului de masini american pentru a reusi sa depaseasca un lung si dificil capitol al prezentei sale in America de Sud.



"Putem raporta rezultate pozitive in America de Sud pentru prima data dupa o lunga perioada si acesta este meritul direct al acestei uzine", spune David Breedlove, director pentru dezvoltarea productiei pentru ramura sud-americana a Ford.



In prima jumatate a acestui an Ford a inregistrat un profit de 37 de milioane de dolari inainte de platirea taxelor, din care majoritatea a fost obtinut in Brazilia. Acesta a fost primul rezultat pozitiv inregistrat de aceasta fabrica in zece ani. Potrivit sistemului contabil practicat de Ford, acest rezultat nu include exporturi.



Compania nu a mai inregistrat profit in America de Sud de la separarea dintre Ford si Volkswagen, in 1994.



Pana la sfarsitul anului 2003, Ford a pierdut 1,26 miliarde de dolari, tragand in jos rezultatele globale si pretul actiunilor.



Acum doi ani, Bill Ford, presedinte executiv al companiei, a clarificat ce era pus in joc la Camacari. "Daca uzina functioneaza, cred ca ne putem baza pe o afacere viabila in America de Sud. Daca nu merge, cred ca nu vom mai avea o alta varianta".



Fabrica de la Camacari a facut parte, oarecum, din pionieratul industriei auto globale, folosind furnizori nationali si o linie de asamblare flexibila, capabila sa produca alternativ modele diferite.



Sloganurile sale "la rand" si "la timp", referitoare la procesul de distributie, care reduc inventarul, ambalarea si costurile de transport, au fost folosite de fabricile Ford de peste tot din lume.



O parte din revenirea Ford se datoreaza unui sistem macroeconomic mai stabil si a refacerii cererii generale din Brazilia, care a fost benefica pentru toata compania.



Totusi, cresterile Ford au fost peste media din industrie, marindu-si la 11,4 procente cota actiunilor, de la 9,6 procente in 2002 si 7,9 in 2001.



"Cifrele vorbesc de la sine, suntem pe o cale ascendenta", spune Rogelio Golfarb, director de relatii publice al companiei.



In plus, fata de noile produse de la uzina din Camacari, "restructurarea retelei de distributie a contribuit la profitul peste media cresterii inregistrate pe piata", spune Antonio Maciel Neto, presedinte al ramurii Ford din America de Sud.



Alt element cheie al revenirii Ford a fost focus-ul pe "piata locala" - o strategie cu care Maciel a fost insarcinat de conducerea generala, cand a fost angajat in 1999.



Unii specialisti cred ca echipa locala de design a permis companiei sa produca masini "pe gustul" clientilor de pe piata regionala. Acum exista 780 de angajati pentru dezvoltarea productiei, ceea ce face Brazilia cel de-al treilea centru de design din intreaga lume.



Printre cele cinci modele concepute total sau partial in Brazilia este si EcoSport. Acest automobil off-road de talie mica, conceput special pentru conditiile si stilul de condus din America Latina si pentru cei cu venituri sub medie, are un succes surprinzator in regiune - mai ales in mexic, Argentina si Venezuela.



EcoSport detine aproape 40% dintre exporturile din Brazilia ale companiei, care au crescut cu 22 de procente in 2002 si 44% in 2003 pana la 84.773 unitati in valoare de 790 de milioane de dolari.



Vanzarile in afara au continuat sa creasca cu 55% in primele sapte luni ale anului situand Ford printre primii 10 exportatori din Brazilia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO