Business Internaţional

Batalia pentru Brau Union s-a incheiat

19.04.2001, 00:00 18



Batalia pentru dobandirea controlului asupra Brau Union, cel de-al doilea mare producator de bere din Europa Centrala, s-a incheiat atunci cand un grup de actionari condus de Helmut Marsoner, fostul presedinte al Brau Union, si-a vandut pachetul de actiuni de 10%, relateaza Financial Times.

Pachetul de actiuni a fost preluat de alti actionari ai grupului, care este controlat de o singura familie. Brau Union, printre ale carui marci de bere se includ Gosser, Kaiser si Zipfer, se plaseaza la baza unei piramide formate din companii publice sau private, care permit unui numar de 630 de investitori sa controleze Brau Union prin intermediul unor actiuni a caror valoare se situeaza undeva sub 20 de centi/actiune.

Anul trecut in luna noiembrie, Helmut Marsoner si fiul sau Thomas, angajat al banci de investitii Lehman Brothers, au lansat o oferta de 176 milioane de euro (155 milioane de dolari) pentru Getranke-Holding, o companie privata care controla Brau Union.

Anterior, un alt grup de investitori de familie anuntasera planuri pentru a-si intari pozitia pe piata, incercand sa creeze un alt holding care sa contracareze influenta lui Marsoner si a aliatilor sai.

Structura acestui holding le permitea actionarilor la companiile producatoare de bere ale Austriei sa realizeze fuziuni fara a pierde controlul asupra afacerilor lor individuale.

Totusi, planurile lor au dat gres, pentru ca Marsoner s-a indreptat catre o politica agresiva de achizitii in tarile estul Europei.

Astfel, Marsoner a castigat simpatia si sprijinul investitorilor din afara, anagajandu-se sa simplifice structura piramidala a actionariatului, transformand-o intr-o companie listata la bursa, cu un potential considerabil.

Eforturile lui Marsoner au intampinat totusi greutati, provenite din regulile complicate de transfer ale grupurilor de interese care controlau Getranke.

Saptamana aceasta, fostul presedinte a anuntat ca a vandut actiunile detinute de grupul sau firmei Hopfen & Malz, care controleaza acum 90% din Getranke, si ca a renuntat la actiunile juridice impotriva celorlalti actionari.

Ambele parti au refuzat sa dezvaluie pretul tranzactiei, in ciuda dedicarii lor catre o transparenta crescuta si o guvernare corecta.

Brau Union este liderul pietei de bere din Romania, estimata la 12 milioane de hectolitri anul trecut (52 de litri pe cap de locuitor). Bautorii de bere sunt asediati de ofertele a patru mari grupuri internationale: Brau Union Romania (la care actionar majoritar este Brau Union AG, divizia de bere a grupului austriac BBAG), Interbrew, South African Breweries(Ursus) si United Romanian Breweries (producatorul Tuborg).

Valoric, piata romaneasca este estimata la 500-600 milioane de dolari, iar pentru acest an este estimata o crestere de 5-6%.

Analistii pietei estimeaza, de asemenea, mentinerea ritmul de crestere si in urmatorii ani.

BBAG a reusit anul trecut sa dea lovitura de gratie pe piata romaneasca de bere: achizitia de la Brewery Holdings a trei fabrici de bere - Ciuc, Haber International si Grivita International. Valoarea tranzactiei a fost de 165 de milioane de euro, iar BBAG a reusit sa acapareze astfel 36% din piata romaneasca de bere.

BBAG si Brewery Holdings au vandut cumulat anul trecut aproximativ 4,5 milioane de hectolitri de bere, majoritatea concentrate pe segmentele de piata mediu si inferior.

Dupa fuziunea de anul trecut, BBAG este lider pe segmentul inferior al pietei, care reprezinta aproximativ 56,5% din total, adica 6,7 milioane de hectolitri.

Marca prin care grupul austriac se impune pe acest segment este Gambrinus, care a avut anul trecut vanzari estimate de 700.000 de hectolitri, adica 9% din totalul cantitatii de bere cumparata de consumatorii cu venituri mici.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO