Business Internaţional

Business Jet, o piata cu prea multe avioane si prea putini clienti

21.06.2004, 00:00 23



Europenii ce viseaza la confortul unui business jet au noroc. Operatorii si brokerii reduc ratele curselor charter sau ofera servicii in conditii mai avantajoase, relateaza Financial Times.



Flexjet Europe, o divizie a producatorului canadian de aparate de zbor Bombardier, urmeaza sa ofere ceea ce pretinde a fi primele servicii de zbor transatlantic in sistem charter cu preturi fixe. Sub vechiul sistem, ce este inca operativ pe alte rute, pretul oscila in functie de destinatie si de costul legat de trimiterea unui avion la aeroportul de unde clientul dorea sa plece.



O cursa dus-intors va costa acum 150.000 de euro sau 140.000 de euro pentru clientii ce rezerva un anumit numar de ore. Pentru zborurile catre orice destinatie, spune compania, aceasta reprezinta o reducere cu 6% a preturilor.



Clientii vor putea zbura de la orice aeroport din Europa catre orice destinatie din Statele Unite sau Canada cu conditia ca zborul sa dureze noua ore sau mai putin in fiecare directie.



Cunoscuta in principal pentru schema sa de proprietate, in mod esential un model de business in timeshare pentru aparatele de zbor destinate oamenilor de afaceri, NetJets Europe ofera acum clientilor din sectorul corporatist pachete de 25 de ore de zbor incepand cu 115.000 de euro, in functie de aparatul de zbor folosit. Orele trebuie consumate in decurs de doi ani si pot fi suplimentate cu cate cinci ore.



Air Partner, cel mai mare broker din lume din acest sector, va lansa un program prin care urmareste sa-i extinda afacerile in afara Europei, clientii avand posibilitatea de a cumpara pachete de ore.



Ce sta la baza acestei intensificari a activitatii? Problema este ca sunt prea multe aparate de zbor si prea putini clienti.



Numarul avioanelor cu reactie si cu turbo propulsoare a crescut in Europa de la aproximativ 2.000 la sfarsitul anilor '90, pana la aproape 2.400, o crestere ce a coincis cu scaderea economica pe plan global.



Greg Thomas, director executiv al PrivatAir, un grup cu sediul la Geneva, confirma: "Unele dintre initiativele legate de pricing pe care le observati in prezent sunt un indiciu al supracapacitatii de pe piata".



Aceasta nu este, insa, singura explicatie. 40% din avioanele business din Europa sunt detinute de companii sau persoane fizice ce le ofera in sistem charter pentru a acoperi o parte din costurile legate de detinerea si operarea acestora. Acesti proprietari sunt adesea mai putin preocupati de ratele scazute, cat de acoperirea costurilor, oferind pietei un mecanism prin care aceasta poate contracara socul capacitatii in exces.



Industria simte de asemenea ca-si poate recastiga fosti clienti si atrage noi clienti.



Thomas, al carui grup administreaza o flota de aproximativ 50 de aparate, spune: "Cu patru ani in urma, piata era in plina dezvoltare. Pe primul trimestru al anului 2001, am inceput sa asistam la un declin, iar in trimestrul doi scaderea era deja semnificativa. Au urmat apoi atacurile teroriste din 11 septembrie, iar situatia este grava de atunci. Lucurile au inceput sa se indrepte in primul trimestru al acestui an, in special in Statele Unite, insa nu am atins nici pe departe cifrele din 2000".



NetJets intrevede insa o schimbare de atitudine a sectorului corporatist fata de zborurile cu avioane business, "si anume, acestea nu mai sunt considerate drept un semn de exces," spune un purtator de cuvant.



Aceasta schimbare de perceptie survine de asemenea intr-un perioada in care calatorii sunt permanent frustrati de cat de mult dureaza negocierile pentru utilizarea unui aeroport si pentru procedurile suplimentare de securitate. Flexjet mentioneaza si retragerea Concorde printre factori.



Mark Booth, director executiv al NetJets Europe, respinge sugestiile privitoare la supracapacitate, spunand ca are o lista cu clienti ce doresc sa cumpere actiuni in operatiunile desfasurate cu unele tipuri de aparate de zbor.



"Cred ca Europa a inceput sa accepte beneficiile utilizarii acestui tip de aparate de zbor," spune el. "Motivul pentru care am lansat acest program este existenta in continuare a unui numar mare de oameni ce nu sunt dispusi sa incheie astfel de contracte".



Judith Moreton, managing director al Flexjet Europe, spune: "Cu siguranta, de la inceputul acestui an, daca nu chiar de la sfarsitul anului trecut, am asistat la o redresare a acestei piete. cred ca toata lumea incearca sa faca ceea ce facem noi: sa gaseasca noi modalitati de a-i atrage pe cei ce nu mai recurg la aceste servicii din cauza situatiei economice, dar sunt dispusi sa se razgandeasca".



Totusi, Moreton recunoaste ca profiturile obtinute din acest tip de business nu sunt considerabile.



"In timpul recentei perioade de declin, clientii potentiali au avut mai mult timp la dispozitie. Astfel, in loc sa gaseasca un operator pe care sa-l utilizeze tot timpul, acestia prefera sa compare operatorii, sa caute contracte avantajoase, devenind mai constienti de optiunile pe care le au".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO