Business Internaţional

Campionatul Mondial: ca sa-si opreasca angajatii sa lipseasca de la serviciu, un producator a dotat inclusiv lifturile cu plasme

Campionatul Mondial: ca sa-si opreasca angajatii sa lipseasca de la serviciu, un producator a dotat inclusiv lifturile cu plasme

Americanii intra in nebunia fotbalului cautand motive cat mai originale pentru a pleca de la serviciu si a viziona meciurile SUA

22.06.2006, 11:13 13

In Statele Unite, alaturi de mult mai popularele jocuri de baseball sau fotbal american, isi face loc si "sportul rege", care atrage tot mai multi simpatizanti.
Personalul din companii precum Goldman Sachs sau chiar McDonald's pretind ca iau pauze de fumat pentru a urmari la televizor sau a se informa pe furis despre desfasurarea meciurilor de la Campionatul Mondial de pe site-uri de Internet. Unii pretind chiar ca sunt bolnavi, relateaza Wall Street Journal Europe.
Unele companii americane isi pierd din productivitate, in timp ce altele profita de eveniment pentru a organiza petreceri si pariuri la birou, punand la dispozitia angajatilor vopsea pentru fata in culorile nationale.
"Bine ati venit la nebunia din iunie", este sloganul sub care se desfasoara in Germania cel mai important eveniment sportiv din lume. Obsesia pentru fotbal a atins intr-un final punctul critic in Statele Unite - se starnesc controverse despre cat timp ar trebui sa petreaca oamenii urmarind meciurile turneului la serviciu.
Mai mult de jumatate din televizoarele de la etajele comerciale ale Deutsche Bank din New York, precum si emitatoarele din birourile unor directori, au fost blocate pe meciul dintre Statele Unite si Cehia si SUA- Italia, provocand reactii emotionale - in general de tristete din cauza rezultatului (SUA a pierdut cu 3-0 in fata Cehiei), dar si de bucurie dupa nesperatul egal cu Italia. La sediul bancii J.P. Morgan Chase din New York, unde televizoarele de la departamentul comercial au fost impartite in mod egal intre stiri financiare si Campionatul Mondial, angajatii brazilieni au pregatit cuplarea mai multor televizoare la meciurile favoritilor, precum si pachete cu mancare traditionala.
Nu a fost asa dintotdeauna. Doar 3,9 milioane de americani au urmarit victoria Braziliei impotriva Germaniei in finala ultimei editii a Campionatului Mondial, potrivit datelor de la Nielsen Media Research, un nivel infim fata de cei 1,1 miliarde de privitori din lumea intreaga, estimare facuta de Infront Sports & Media din Elvetia. Spre comparatie, peste 140 de milioane de americani au urmarit cel putin partial editia de anul acesta a Super Bowl-ului, finala campionatului de fotbal american, potrivit datelor oferite de Nielsen.
Popularitatea crescuta a fotbalului in Statele Unite nu este intamplatoare. Prima generatie de copii americani care au batut mingea pe terenurile de fotbal este acum bine reprezentata pe piata locurilor de munca, si, cum companiile americane au tendinta de a-si internationaliza personalul, pasiunea angajatilor straini este transmisa celor autohtoni. Programul competitiei este totodata de ajutor: la precedentele editii ale competitiei, fanii inversunati pierdeau noptile pentru a urmari meciurile. Anul acesta, in schimb, multe din cele 64 de meciuri ale competitiei sunt programate in timpul programului obisnuit de lucru pe ambele coaste ale Americii.
Folosindu-se de scuza ca parintii sai se afla in vizita, rezidentul din Seattle Dylan Wilbanks si-a luat liber pentru a urmari de acasa meciul dintre Statele Unite si Cehia, cu toate ca acesta spune ca angajatorii n-ar fi fost deranjati daca le-ar fi spus adevarul. Planuia sa lucreze putin in timpul pauzei. "Ati fi mirati daca ati sti cate lucruri se pot face in 15 minute", a afirmat angajatul de 33 de ani al Universitatii din Washington.
Juan Miguel Luna, un broker de 30 de ani din New York, spune ca are de gand sa pastreze site-urile cu rezultatele live ale meciurilor in coltul monitorului pe tot parcursul zilei si doreste sa fie cat mai mult timp in fata televizorului, fie la serviciu, fie la restaurantul de la parterul cladirii. "Nu fumez, dar voi lua pauze de fumat", declara Luna.
Nathan Darity, de 24 de ani, declara ca va alerga cei trei kilometri dintre locuinta sa din Pittsburgh si divizia de cercetare a spitalului la care lucreaza.
Unele companii iau masuri de prevenire pentru a-si pastra angajatii concentrati. 15% dintre companii au declarat ca au blocat site-urile de Internet care au legatura cu Campionatul Mondial, potrivit datelor St. Bernard Software, o companie de securitate pe Internet din San Diego, care a analizat majoritatea companiilor din Statele Unite.
Pe de alta parte, alte companii cumpara televizoare costisitoare si dau petreceri pentru a-si tine angajatii la serviciu.
Paul Cottrell, un proprietar de franciza McDonald's, a cumparat un pachet suplimentar de programe prin cablu pentru inca 10 din cele 16 francize pe care le detine in New Jersey si a instalat televizoare in unele sali de mese si spatii de relaxare. "Puteti vedea meciurile aici, asa ca sa nu va treaca prin cap sa stati acasa", le-a spus acesta angajatilor.
Pentru a-si opri angajatii sa lipseasca de la serviciu, directorii de la InFocus, un producator de echipamente, au dotat lifturile si holurile de la sediul din Wilsonville, Oregon, cu televizoare cu plasma care transmit meciurile. "Astfel, angajatii pot lucra normal si vedea meciul cand se plimba prin birou", a declarat Scott Ballantye, directorul de marketing.
Dar costurile legate de frenezia fotbalului pot creste. In timp ce pentru cheltuielile din Statele Unite nu s-a facut o estimare, o firma de avocatura britanica a estimat ca meciurile vor costa Marea Britanie 5,8 mld. euro reprezentand o scadere a productivitatii. John Challenger, CEO la Challenger, Gray & Christmas, sustine ca turneul de anul acesta reprezinta o amenintare si pentru angajatorii din Statele Unite, in special din cauza numeroaselor modalitati prin care suporterii pot urmari meciurile pe Internet.
Ca raspuns la popularitatea sportului, unele companii au pus la dispozitie mai multe metode prin care fanii pot fi conectati la meciuri online. Pentru prima data, FIFAworldcup.com, un site produs de Yahoo, ofera secvente video gratuit. Filmuletele, de doua minute fiecare, sunt disponibile la o ora dupa incheierea fiecarui meci. Google permite utilizatorilor vizionarea live a scorurilor, clasamente, stiri despre Campionatul Mondial si imagini video printr-o pagina de start personalizata.
Cliff Littlejohn, un broker din Manhattan, declara ca va urmari site-ul FIFA cu interes de la serviciu, pentru a afla ultimele stiri despre accidentari ale jucatorilor sau formatii de start. Dar nu poate lipsi de la meciuri, declarand ca probabil va pleca mai repede de la serviciu pentru a vedea meciurile care il intereseaza.
Programul de la ESPN nu este suficient pentru Rick Shaffer, de 28 de ani, care lucreaza pentru o organizatie nonprofit din Washington, unde nu are acces la televizor.
Dupa ce a luat in calcul mai multe variante, precum achizitionarea unui player DVR sau cumpararea a numeroase casete pentru video recorder, el a platit 10 euro pentru un nou serviciu prin satelit care ii permite sa vada meciurile la ora 4 p.m., 6 p.m. si 8 p.m.
Deoarece nu poate vedea meciurile in direct, el si-a sfatuit colegii sa nu discute despre rezultate in apropierea sa, pentru a pastra suspansul pana acasa.
Unii suporteri isi scurteaza programul. "Sa spunem ca cele trei meciuri ale Statelor Unite le petrec cu ochii in Microsoft Outlook", declara Solomon Moshkevich, de 24 de ani, consultant la Bain & Co. din New York, care considera ca atata timp cat isi face treaba, simte ca poate prelungi putin timpul in care o executa. Birourile Bain din afara Statelor Unite sunt pline de impatimiti ai fotbalului de zeci de ani (angajatii isi organizeaza propria competitie fotbalistica mondiala din 1987).
Adidas, care are 500 de angajati in Portland, Oregon, majoritatea pasionati de fotbal, organizeaza petreceri uriase pentru vizionarea meciurilor, de la care nu lipsesc incurajarile sau pictatul pe fata. Purtatorul de cuvant de la Adidas, Kelly Olmstad, nu considera ca aceste evenimente distrag atentia angajatilor de la munca. "Oamenii se pricep bine sa-si gestioneze timpul", a declarat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO