Business Internaţional

Cand e vorba de investitii, americanii se uita spre Europa de Est

20.02.2004, 00:00 26



Un raport publicat recent in Germania de Camera Americana de Comert si de Boston Consulting Group a aratat ca firmele americane se uita tot mai mult spre Europa de Rasarit atunci cand e vorba de realizarea de investitii, informeaza EUobserver.



La realizarea acestui raport au participat o serie de mari companii internationale, precum Microsoft, Cisco Systems, Apple, Burger King, Coca-Cola si Disney, care au fost interogate in legatura cu locatia in care ar fi dispusi sa isi deschida o afacere.



Cele mai multe dintre companii, si anume 46%, au ales Europa de Est. Urmatoarele doua locatii agreate de investitorii americani au fost Marea Britanie, cu 24% din voturi, si Germania, cu 14% din voturi.





In drum spre est



Rene Samek, director general al Czechinvest, intitutie care promoveaza atragerea de investitii in Cehia a declarat pentru EUobserver ca Europa de Est are multe de oferit investitorilor de peste ocean.



Printre avantajele citate de Samek s-a numarat si costurile scazute pe care le implica derularea de operatiuni in aceasta parte a Europei, referindu-se in principal la forta de munca ieftina. De asemenea, numeroasele oportunitati de dezvoltare din zona si forta de munca inalt calificata constituie alte avantaje ale Europei de Est, comparativ cu alte locatii de pe continent.



Unul din motivele pentru care SUA este atrasa de Europa de Est, in viziunea lui Samek, este si iminenta aderarii la Uniunea Europeana: "Aderarea este vazuta de investitori ca o dovada de stabilitate si siguranta a mediului de investitii."



Intrebate care sunt statele din Occident unde prefera sa isi deschida sedii, companiile americane au ales Germania, cu 27% din voturi, Elvetia, cu 21% din voturi, urmate pe locul trei de Olanda si Marea Britanie, cu 15% din voturi.





Miracolul economic



Viitorii membri ai Uniunii Europene se vor bucura, dupa aderare, de acelasi "miracol economic" prin care a trecut si Germania, dupa al doilea razboi mondial, a anticipat Hans-Werner Sinn, presedintele institutului economic german IFO.



Tarile care vor intra in Uniunea Europeana incepand cu luna mai a acestui an vor consemna o puternica crestere economica care va fi sustinuta de intensificarea comertului si a influxului de investitii.



Pe de alta parte, avertizeaza Sinn, castigul Europei de Est poate insemna pierderea Europei Occidentale, si in particular a Germaniei.



Datorita costurilor scazute cu forta de munca in Europa de Est, exista riscul cresterii somajului in statele mai bogate ale continentului pe masura ce tot mai multe companii isi vor transfera o parte a operatiunilor in Est.



Cu toate acestea, ministrul german al comertului Wolfgang Clement considera ca aceste "miracole economice" sunt pozitive si pentru Germania. "Sunt oportunitati extrem de atractive pentru noi," a comentat Clement.Viitorii membri ai UE reprezinta principala piata de desfacere pentru exporturile Germaniei.





Hyundai se ma gandeste



Hyundai Motor, unul din cei mai puternici producatori de automobile din Asia, a declarat ca nu a ales inca locatia din Europa Centrala unde va investi aproximativ 1,1 mld. de euro pentru construirea unei fabrici, in cursa ramanand pana in prezent Polonia si Slovacia. Aceasta este una din cele mai mari investitii asteptate in acest an in Europa de Est si reprezinta o miza extrem de importanta pentru cele doua tari din Rasarit.



Prin deschiderea primei sale fabrici de automobile in Europa, Hyundai, controlata in proportie de 10% de Daimler Chrysler, intentioneaza sa acapareze o cota cat mai mare din piata europeana.
gabriel.taranu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO