Business Internaţional

Cat costa sa aduci combustibil in desert

01.04.2003, 00:00 35

Imaginea blindatelor americane insirate in desertul irakian asteptand ca cisternele de alimentare sa le ajunga din urma nu doar i-a alarmat pe comandantii de pe campul de lupta, relateaza Financial Times. Situatia a subliniat si eforturile depuse de armata americana de a dezvolta o noua generatie de vehicule care se bazeaza pe noi forme de propulsie, reducand astfel costul carburantilor si dependenta Statelor Uniote de surse straine de petrol pentru viitoarele misiuni militare globale.sl;eadendt
Sumele care reprezinta costurle carburantilor sunt alarmante. Un galon (3,7854 litri) de combustibil modificat pentru avioane costa doar 84 de centi atunci cand este cumparat de la companii petroliere multinationale precum Shell si ExxonMobil. Dupa ce se adauga si costul transportarii combustibilului pe campul de lupta aceasta suma se poate ridica la sute de dolari pe galon.
Armata americana spune ca pentru campania din Afghanistan, unde nu exista surse de combustibil semnificative sau de incredere, armata a depins de carburantii adusi cu elicopterul de la vapoarele din Oceanul Indian. Costul unui galon a fost de aproximativ 600$.
Armata Statelor Unite estimeaza ca un galon de combustibul folosit in Irak costa in jur de 150 de dolari. El este adus de la 23 de depozite ale trupelor americane desfasurate in perimetrul Orientului Mijlociu, numar care a fost dublat in cursul pregatirilor pentru actualul conflict.
Aceasta se traduce in costuri totale de 60.000$ pentru combustibilul unui tanc Abrams, tinand cont ca se parcurge o distanta de 400 de km din sudul Irakului pana la Bagdad si ca un tanc Abrams consuma in medie un galon pe mila (1,6097 km).
Totusi, armata lucreaza la o solutie pentru costul carburantului si problemele de logistica inca din 1998, la o unitate speciala numita Tacom, plasata in Michigan.
Unitatea colaboreaza cu General Motors, Ford si compania germana DaimlerChrysler pentru o noua generatie de vehicule militare care ar fi dotate cu un motor pe motorina hibrida sau petrol hibrid, care combina carburantii traditionali cu un motor electric.
Dennis Wend, director executiv al NAC (Centrul National Auto), legatura unitatii Tacom cu sectorul privat, spune: "Carburantul este un factpor critic pentru succesul nostru pe campul de lupta din Irak, si noi estimam ca a Treia Infanterie americana consuma aproximativ 1 milion de galoene de combustibil pe zi pentru a-si continua inaintarea. Dupa consumul de acum este clar pentru toata lumea ca vom avea o reducere a costurilor de 10-20 de procente in momentul in care vom introduce carburantii hibrizi".
Se spera ca producand vehicule pe energie eficiente care consuma mult mai putin petrol sau motorina, se va inlatura nevoia de infrastructura de mari dimensiuni necesara pentru transportul carburantilor. O mare parte din actualul sistem logistic al armatei americane exista pentru unicul scop de a transporta combustibilul.
raluca.mirescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO