Business Internaţional

Ce nu agreeaza americanii place francezilor

24.06.2004, 00:00 13

Ignorand statutul de paria pe care Iranul il are in Statele Unite si nenumaratele puncte slabe ale climatului economic al acestei tari, companiile franceze au investit din ce in ce mai mult aici in ultimii ani, relateaza The New York Times.
Numarul automobilelor Peugeot si Citroen ce circula pe autostrazile si strazile aglomerate ale tarii este in crestere, iar oamenii de afaceri francezi iau masa in restaurantele din capitala acesteia si muncesc pe platformele petroliere din Golful Persic.
Air France si-a reluat cursele catre Teheran in aceasta luna dupa o pauza de sapte ani, in timp ce producatorul francez de automobile Renault se pregateste pentru cea mai importanta investitie directa pe termen lung efectuata de o companie franceza in Iran de la revolutia din 1979 prin care a fost indepartat de la putere sahul pro-american Reza Pahlavi.
"Francezii sunt nerabdatori sa investeasca in Iran," spune Bernard Hourcade, consultant al companiilor franceze ce analizeaza oportunitatile de afaceri din Iran.  "Este singurul loc important din Orientul Mijlociu in care se poate investi, celelalte tari din aceasta regiune fiind intr-o perioada de revolutie sau pregatindu-se pentru o revolutie".
Desi companiile germane si din Emiratele Arabe Unite au o pozitie mai solida in Iran, cele franceze vin puternic din urma.
Volumul exporturilor franceze catre Iran s-au dublat aproape in decurs de cinci ani, totalizand 2 miliarde de euro in 2003, conform unei misiuni economice a ambasadei franceze la Teheran. Numarul companiilor cu participatie franceza inregistrate la ambasada, unele companii mixte, altele reprezentante, a crescut de la cateva in urma cu cativa ani pana la peste 40.
Printre produsele exportate de Franta in Iran se numara articole de lux destinate clasei de mijloc a Iranului, cu venituri din ce in ce mai mari.
Reprezentanta iraniana a Societe Generale, una din cele cateva banci franceze cu reprezentante in Teheran, a inregistrat o crestere de20% pe an in ultimii cinci ani, conform lui Jean-Michel Meunier, directorul bancii franceze din Teheran.
Alcatel, gigantul francez din domeniul telecomunicatiilor, a semnat recent contracte de ordinul milioanelor de dolari pentru furnizarea de servicii de Internet in Iran, cat si servicii de comunicatii pentru platformele offshore de petrol si gaze.
Total Group, unul din cele mai mari concerne de energie din lume, este de mult timp prezent in Iran, tara care detine 9% din rezervele mondiale de petrol si 18% din rezervele de gaze. Anul acesta, compania a creat o companie mixta in valoare de 2 miliarde de dolari cu National Iranian Oil Corporation si Petronas din Malaezia.
Totusi, genul de contracte incheiate de Total in Iran nu implica investitii pe termen lung. Peugeot dispune de numai 15 angajati ce supravegheaza asamblarea modelelor sale de catre angajatii locali ai fabricior detinute de guvern. Alcatel vinde si instaleaza echipamente. Chiar si operatiunile desfasurate de Societe Generale aici sunt limitate.
Mult mai ambitioase sunt planurile Renault de a incepe productia de automobile Logan aici, in 2006, ce va presupune transferare a sute de specialisti occidentali in Iran. Investitia initiala a companiei, de 300 milioane de euro, este deja egala cu valoarea volumului total de investitii efectuat de companiile franceze in Iran in 2002, in crestere de la zero in 1994. Iranul este una dintr-o serie de tari cu o economie aflata in dezvoltare unde Renault isi consolideaza pozitia.
In ciuda acestui potential, multe companii occidentale fac afaceri in Iran in mod clandestin, temandu-se ca vor fi acuzate de incalcarea sanctiunilor stricte impuse de Statele Unite asupra Iranului in 1996.
In timp ce oficialii americani nu au comentat in legatura cu implicarea Renault in Iran, acestia au criticat recentul contract incheiat de Total aici, spunand ca vor actiona in conformitate cu documentul referitor la impunerea sanctiunilor asupra Iranului.
"Nu exista practic actiuni concrete de acest gen, insa exista presiuni menite a opri investitiile," a declarat Donald A. Weadon Jr., un avocat din Washington.
Conform lui Hourcade, companiile se tem in primul rand ca nu-si vor putea desfasura operatiunile aici fara acces la produse fabricate de companii americane.
Climatul de afaceri din Iran pune probleme foarte mari, printre care un sistem invechit de reglementare si practici contabile incorecte din cauza carora companiile se intreaba daca-si vor putea repatria profitul.
Tara depune mari eforturi pentru a atrage investitii straine, oficialii angajandu-se sa elimine birocratia, spunand ca acum investitorii pot crea companii in Iran pe care sa le detina 100%.
Liderii occidentali ai sectorului de afaceri se plang in acelasi timp si de lipsa datelor demografice si legate de marketing. De exemplu, desi Peugeot 206 se vinde foarte bine, nimeni nu stie de ce si cine sunt cumparatorii, a remarcat Jacques Manlay, reprezentantul Peugeot la Teheran.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO