Business Internaţional

Ce optiuni au producatorii auto europeni in fata aprecierii monedei unice

Ce optiuni au producatorii auto europeni in fata aprecierii monedei unice

Marii producatori auto din Europa sunt nevoiti sa-si mute o parte din capacitatea de productie in Statele Unite sau in America Latina din cauza deprecierii dolarului

10.03.2008, 14:21 22

Pe masura ce dolarul atinge noi minime in raport cu moneda euro, producatorii europeni de automobile incearca sa gaseasca noi modalitati de a compensa profitabilitatea in scadere de pe piata americana, scrie cotidianul de business The Wall Street Journal.
BMW avertizeaza ca ar putea fi necesare noi reduceri de locuri de munca. Volkswagen accelereaza ritmul lucrarilor de constructie a unei fabrici in Statele Unite si vizeaza cresterea activitatii de productie in tarile din sfera de influenta a dolarului. Intre timp, Porsche directioneaza o mai mare parte din automobile catre locuri cum ar fi China, unde temerile de ordin monetar nu sunt reprezentative.
Statele Unite reprezinta cea mai mare piata auto individuala, cu aproximativ 16,1 milioane de automobile si camioane usoare comercializate anul trecut. In Germania, inmatricularile de automobile noi au totalizat 3,5 milioane in 2007, cifra atingand 2,8 milioane in Marea Britanie.
Insa, pe fondul deprecierii dolarului, piata americana devine mai putin profitabila pentru producatorii europeni, care-si fabrica majoritatea produselor in tari care utilizeaza moneda euro sau au monede raportate la euro. Un euro puternic face un Porsche fabricat in Germania fie mai scump pentru consumatorii americani, fie mai putin profitabil pentru producatorul sau.
Pentru a-si reduce expunerea fata de dolarul aflat in scadere, Volkswagen, BMW, Porsche Automobil Holding si Daimler practica hedgingul. Operatiunea implica achizitionarea de contracte financiare pe piete pentru a contracara fluctuatiile monetare. In plus, companii europene incluzand VW, BMW si Daimler au construit sau extins fabrici din Statele Unite, Brazilia si Mexic, reducandu-si astfel importurile din Europa.
Totusi, in actualele conditii, chiar si aceste firme sunt afectate. De exemplu, BMW a avertizat recent in legatura cu operarea de noi reduceri de locuri de munca pe langa cele 8.100 anuntate ca parte a unui program de eficientizare in cazul mentinerii actualei rate de peste 1,50 $ pe euro. Aproximativ 75% din cei 108.000 de angajati ai BMW lucreaza in Germania, fiind platiti in euro.
BMW poate produce 160.000 de automobile sau 10% din productia totala in fabrica sa din Spartanburg, South Carolina, dar a comercializat mai mult de dublul acestei cifre in Statele Unite anul trecut. Automobilele asamblate in Statele Unite utilizeaza numai 60% din componente fabricate local, obligand BMW sa importe restul din Europa si alte regiuni. Mentinerea tendintei de depreciere a dolarului ar putea eroda profitul operational brut al BMW cu aproximativ 450 de milioane de euro numai in acest an, conform estimarilor analistilor Citigroup. Banca americana estimeaza ca BMW va raporta un profit brut de 3,86 miliarde de euro in acest an.
BMW si Mercedes-Benz au ales sa majoreze capacitatea de productie din Statele Unite. BMW extinde capacitatea la 240.000 de automobile in cadrul fabricii sale din Spartanburg. Mercedes-Benz si-a extins deja fabrica din Tuscaloosa, Alabama. Volkswagen, care nu detine o fabrica in Statele Unite, a anuntat ca va decide in urmatoarele luni daca va construi o alta fabrica in "zona dolarului", conform unui purtator de cuvant al companiei. Compania a decis deja sa investeasca un miliard de dolari pentru modernizarea fabricii sale din Puebla, Mexic.
O optiune mai radicala este reducerea expunerii fata de piata americana ca intreg. Porsche a anuntat ca a redus livrarile catre America de Nord cu 10,3%, pana la 33.576 de automobile, in decursul anului financiar incheiat pe 31 iulie. Luna trecuta, livrarile au scazut cu 12% fata de luna similara a anului trecut, pana la 2.718 automobile, a anuntat compania. Porsche, invocand atat ratele de schimb, cat si lipsa increderii consumatorilor pe fondul crizei pietei ipotecare americane, a anuntat ca livreaza mai mult catre China, Rusia si Orientul Mijlociu.
Porsche isi comercializa aproape jumatate din automobile in America de Nord cu aproximativ opt ani in urma, insa se va apropia de o treime in acest an. Vanzarile realizate de VW in America de Nord au scazut pana la 8,6%, de la 13% din total in aceeasi perioada de opt ani. Pentru Mercedes-Benz si BMW, America de Nord a reprezentat aproximativ 20% din livrarile totale pe plan mondial din 2007, aproximativ la fel ca in 2000.
O alta modalitate de a compensa o parte a pierderilor din Statele Unite este extinderea in Rusia, China, Brazilia si India. Pe langa perspectivele mai bune de crestere pe care le au comparativ cu cele din Statele Unite, aceste piete emergente sunt mai putin afectate de fluctuatiile monetare sau de razboaiele stimulentelor care-i obliga pe producatori sa ofere discounturi la automobile, spun analistii.
Desi nu sunt suficient de mari pentru a compensa scaderea profiturilor determinata de incetinirea ritmului de crestere a economiei americane, aceste economii ofera un potential mai solid de crestere. Banca de investitii Morgan Stanley estimeaza ca in urmatorii cinci ani pietele emergente vor reprezenta 80% din cresterea vanzarilor de automobile pe plan global. Brazilia, Rusia, India si China vor devansa Statele Unite din punct de vedere al vanzarilor de automobile pana in 2011, estimeaza Morgan Stanley, iar China singura va devansa Statele Unite pana in 2020. Producatorii de automobile premium inregistreaza vanzari in crestere rapida de modele top-end pe pietele emergente, care le majoreaza marjele. Deja limuzina S-Class reprezinta aproximativ 40% din importurile Mercedes in China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO