Business Internaţional

Convulsii in industria medicamentelor: achizitie de proportii si amenzi

18.04.2003, 00:00 20

Pfizer a anuntat ca a achizitionat in mod oficial producatorul de medicamente Pharmacia, creind astfel o companie cu vanzari anuale de 46 miliarde de dolari, ce ofera tratamente foarte cautate impotriva impotentei, nivelului ridicat al colesterolului, artritei, glaucomului si depresiei.
Incheierea acestei tranzactii consolideaza pozitia de lider al industriei farmaceutice detinuta de Pfizer, marcand astfel sfarsitul cursei de crestere prin achizitii initiata de Pfizer cu trei ani in urma odata cu achizitionarea companiei Warner-Lambert.
Noul Pfizer nu este cea mai mare companie producatoare de medicamente din lume numai din punct de vedere al volumului vanzarilor. Valoarea sa de piata, de 256 miliarde de dolari, o plaseaza pe pozitia a treia, la nivel global, dupa General Electric si Microsoft. Situat la nivelul de 7 miliarde de dolari, bugetul alocat cercetarii il depaseste cu mult pe cel al rivalelor sale.
Totusi, actiunile Pfizer nu au inregistrat modificari semnificative de la anuntarea incheierii acestei tranzactii, investitorii punand la indoiala capacitatea unei companii atat de mari de a continua sa se dezvolte.
Incheierea tranzactiei a fost amanata de mai multe ori, Pfizer fiind nevoita sa vanda mai multe tratamente pentru a obtine acordul autoritatilor anti-trust.

Bayer si GSK, amendate
Cele doua companii europene producatoare de medicamente vor trebui sa plateasca amenzi record, fiind acuzate de fraudare a sistemului american de sanatate Medicaid. Amenda impusa germanilor de la  Bayer, producatoare a antibioticului Cipro, este de 258 milioane de dolari, in timp ce conglomeratul anglo-american GlaxoSmithKline va trebui sa plateasca 90 milioane de dolari.
Companiile sunt acuzate de reambalarea unor produse farmaceutice ieftine si relansarea lor la preturi mai mari. Amenzile au fost stabilite in urma unei anchete desfasurate de biroul procurorului din statul american Massachusetts.
Programul Medicaid, care este co-finantat de autoritati de stat si federale, se adreseaza unui numar de 36 milioane de copii si adulti saraci si persoane cu handicap. Pentru a participa la un astfel de progtam, o companie farmaceutica trebuie sa ofere guvernului "cel mai bun pret" pentru produsele sale. Totusi, cresterea pronuntata a preturilor a condus la desfasurarea unei serii de anchete legate de frauda.
Unii oficiali ai industriei farmaceutice s-au plans ca sunt netndreptatiti de unele state americane care nu dispun de fonduri suficiente. Insa Ira Loss, specialist al industriei de sanatate, a aratat ca aceasta actiune era necesara avand in vedere ca cele doua companii dispun de o libertate prea mare in ceea ce priveste stabilirea preturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO