Business Internaţional

Crestere spectaculoasa pe piata publicitatii

03.02.2003, 00:00 13

Piata publicitatii din Rusia a crescut cu 51% anul trecut pana la 2,68 miliarde de dolari, dar inca nu a ajuns sa acopere intreaga capacitate a numeroaselor vehicule media ale tarii, sunt de parere leaderii industriei, citati de Moscow Times.com.
Este pentru prima data cand piata a trecut de nivelu anterior crizei, au declarat saptamana trecuta reprezentantii Asociatiei Agentiilor de Publicitate din Rusia (RARA).
Piata a atins un moment de varf in 1998 la o valoare situata intre 1,7 miliarde de dolari si 1,8 miliarde de dolari, inainte sa se prabuseasca, coborand la aproximativ 760 de milioane de dolari in anul urmator.
"Situatia s-a imbunatatit", a declarat presedintele RARA Vladimir Yevstafyev la o conferinta de presa. "Totusi, avand in vedere ca in Rusia exista 35.000 de publicatii si 2.500 de posturi de radio si televiziune, inca nu exista suficienti bani din publicitate pentru toate".
Publicitatea de la televiziunile profitabile, de pe Internet si din cinematografe a cunoscut cea mai rapida crestere. Televiziunea a atras o treime din volumul total al bugetelor de publicitate, respectiv 900 de milioane de dolari, inregistrand o crestere de 76% fata de anul 2001.
Viktor Kolomiyets, profesor la Universitatea de Stat din Mosciva si membru in consiliul expertilor al RARA, este de parere ca avansul inregistrat de televiziune se datoreaza cresterii costurilor de transmisie si extinderii pietelor regionale de publicitate, care aproape s-au dublat in decursul ultimului an.
Kolomiyets estimeaza ca piata publicitatii pe TV va ajunge la 1,3 miliarde de dolari in acest an din care 300 de milioane pe pietele regionale. Vladimir Yevstafyev este de aceeasi parere si in plus crede ca advertiserii (cei care cumpara spatiul publicitar pentru a-si face reclama) se vor orienta catre publicitatea regionala pe masura ce isi vor da seama de potentialul ei nefructificat. Anul trecut volumul total de publicitate din regiuni s-a ridicat la suma de 700 milioane de dolari.
Publicitatea pe Internet a crescut si ea intr-un timp foarte scurt, urcand 83 de procente pana la 11 milioane de dolari, in timp ce publicitatea  din cinematografe este estimata la 8 milioane de dolari, cu o crestere de 60 de procente fata de anul anterior.
Un asemenea potential a inceput sa starneasca interesul advertiserilor, sunt de parere analistii. "Acum advertiserii locali si cei straini acorda mai multa atentie Internetului si cinematografului", spune Ruslan Tagiyev, director general al agentiei de cercetare TNS Gallup AdFact. "Odata cu aparitia a noi modalitati de plasare a reclamei cat si a tehnologiilor de monitorizare a publicitatii, avem toate conditiile pentru o distributie optima a bugetelor de publicitate", adauga Tagiyev.
Relativ mai putin spectaculos fata de ascensiunea fulminanta a colegelor de breasla, publicitatea de la radio si din publicatii a crescut totusi cu aproximativ 30 de procente. Piata radio a atras 90 de milioane de dolari, cu mult mai putin fata de cele 380 de milioane de dolari cheltuiti pe spatiul publicitar din ziare si 220 milioane de dolari pe reclama din reviste.
RARA estimeaza ca advertiserii rusi acopera 61% din intreaga piata, adica 1,6 miliarde de dolari. Vladimir Yevstafyev se asteapta ca piata publicitatii sa creasca in continuare si sa ajunga anul viitor la 4 miliarde de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO