Business Internaţional

Cresterea economica rapida a Rusiei formeaza cozi de camioane de zeci de kilometri

Cresterea economica rapida a Rusiei formeaza cozi de camioane de zeci de kilometri
15.10.2007, 23:54 223

Data viitoare cand te plangi ca astepti la o coada, gandeste-te pu-tin la Pavel. Recent, el a stat blocat intr-o linie de camioane care se intindea pe cinci kilometri o zi intraga, la granita dintre Finlanda si Rusia, scrie International Herald Tribune.
Economia Rusiei cunoaste o crestere puternica si foamea sa pentru masini noi, televizoare si utilaje inseamna ca rutele de tranzit dinspre Finlanda, Letonia, Lituania si Estonia gem de tiruri.
Traficului puternic de la granite face din Finlanda un partener de afaceri pentru Rusia la fel de mare ca si Statele Unite, insa posturile vamale de la granita fac fata cu greu situatiei.
Pavel face un drum inapoi in Finlanda o data pe saptamana. De data acesta pentru un tir plin de electronice pentru Moscova.
Acum doua saptamani a asteptat 48 de ore pentru a reveni acasa. Iarna trecuta, cozile se intindeau pe mai mult de 60 de kilometri.
In vreme ce masinile sunt oprite la granita, retailerii din Rusia si companiile de transport pierd bani, iar oamenii din localitate nu au curaj sa iasa pe drumurile blocate de tiruri.
Finlandezii acuza Rusia pentru drumurile proaste, care sunt de asemenea problematice si la granitele cu Estonia, Lituania si Letonia.
"Anul trecut am avut cozi de asteptare timp de 300 de zile", a spus Mika Poutiainen, directorul Directiei Vamilor din Finlanda de la Vaalimaa, oras aflat la 186 km est de capitala Helsinki.
Vaalimaa este cea mai aglomerata vama de pe granita Finlandei cu Rusia, pe aici trecand un numar de 700-800 de tiruri zilnic. Poutiainen a spus ca partea finlandeza ar putea dubla numarul camioanelor care trec in fiecare zi granita datorita sistemului care verifica actele de export in cateva minute.
"Din cauza diferentelor de procedura, limita este impusa de Rusia", a mai spus el.
Rusii prefera sa importe bunurile din Finlanda pentru a minimiza furtul si pentru ca porturile rusesti de langa St. Petersburg nu au destul echipament de desfacere si nici destule depozite.
Cantitatea de bunuri importata din Finlanda s-a dublat din 2002, ajungand la un nivel de circa trei milioane de tone in 2006, iar Ministerul Transporturilor din Rusia recunoaste ca oficialii sai nu pot face fata numarului crescut al camioanelor.
"Punctele de frontiera nu pot face fata traficului pentru ca nu sunt destul de mari", a spus purtatorul de cuvant la ministerului.
Ministrul transporturilor din Finlanda, Anu Vehvilainen, spune ca Rusia ar putea face mai multe pentru punctele de frontiera.
"Au promis ca vor scadea numarul de oficiali de la sapte la doi", a spus ea. "Si ar trebui sa mai creasca numarul angajatilor."
Relatiile Rusiei cu o parte dintre vecinii sai, in special cei din fosta Uniune Sovietica, s-au deteriorat in ultima perioada. Oprirea furnizarii de petrol catre Estonia a fost cauzata de o disputa pentru o relocare a unui monument memorial sovietic din Talinn.
Presedintele finlandez, Tarja Halonen, care s-a intalnit cu Vladimir Putin, presedintele rus, la sfarsitul lui septembrie, a spus ca Rusia a luat decizii care vor imbunatati traficul de la granita, dar ca nu le-a aplicat in totalitate inca.
Letonia are un numar regulat de camioane, de la 700 la 1.000, care asteapta sa treaca granita in Rusia prin cele doua puncte de frontiera, iar procesul ia intre 60 si 72 de ore. Luna trecuta camioanele au stat la coada mai mult de o saptamana in Estonia.
Situatia a devenit atat de problematica in Letonia, incat in aprilie o regiune locala a declarat stare de urgenta pentru a atrage atentia guvernului asupra nevoilor de infrastructura.
Poutiainen a spus ca declaratiile vamale electronice ar pune capat acestor cozi.
"Nu putem beneficia de sistemul electronic pentru ca acordul ar trebui facut intre Uniunea Europeana si Rusia, nu intre Finlanda si Rusia", a spus el.
"UE este inca la stadiul de negocieri pentru a rezolva aceasta problema."
Guvernul finlandez a adus la cunostinta UE aceasta problema, a spus Vehvilainen, ministrul transporturilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO