Business Internaţional

Cum s-a schimbat Facebook de când a intrat în lumea oamenilor de pe Wall Street

Cum s-a schimbat Facebook de când a intrat în lumea...

Autor: Octavian Calei

25.05.2013, 10:02 782

Listarea Facebook pe bursă a adus câteva schimbări companiei care au devenit vizibile pentru fiecare dintre cei peste 1 miliard de utilizatori ai celei mai mari reţele sociale de pe Internet, atenţia site-ului mutându-se de pe consumatori exclusiv, şi spre investitorii care cer profituri şi rezultate, notează Mashable.

„Facebook nu a fost creată pentru a fi o corporaţie. A fost construit pentru a îndeplini o misiune socială – pentru a face lumea un loc mai deschis şi mai conectat”, scria Mark Zuckerberg în scrisoarea de înregistrare la bursa americană NASDAQ cu trei luni înainte de listarea publică de pe 18 mai, 2012.

Deşi unele lucruri au rămas neschimbate la Facebook – Zuckerberg umblă tot cu hanoracele lui de marcă, angajaţii au o părere foarte bună despre companie şi despre fondatorul ei, iar Facebook susţine că are acelaşi scop de a face lumea un loc mai deschis şi mai conectat – acum Facebook a devenit o companie gigant cu o capitalizare de peste 60 de miliarde de dolari (46,6 mld. euro) şi aproape 5.000 de angajaţi.

Cea mai importantă schimbare este probabil, faptul că acum răspunde şi în faţa acţionarilor, nu numai înaintea utilizatorilor. Acest lucru a avut un impact deosebit asupra Facebook, atât în termenii modului de lucru al angajaţilor, cât şi în privinţa noilor facilităţi introduse în ultima vreme de companie.

În primul rând, Facebook şi-a schimbat strategia de când s-a listat pe bursa americană, orientându-se mai mult spre profit. Zuckerberg a anunţat în al treilea trimestru financiar că fiecare echipă de produse din cadrul companiei a fost însărcinată cu găsirea unor strategii pentru a genera venituri. Astfel, Facebook a introdus o taxă de 1 dolar pentru a trimite mesaje unor persoane necunoscute sau chiar mai mari dacă este vorba de o persoană importantă şi posibilitatea de a promova o postare pe peretele prietenilor pentru 7 dolari.

O altă noutate constă în introducerea reclamelor în aplicaţiile mobile, optimizarea acestora după comportamentul utilizatorilor pentru a afişa produse şi servicii de interes. Au apărut reclame pe partea dreaptă a paginii, în caruselul de postări şi în aplicaţiile mobile iar în curând ar putea apărea şi materiale publicitare video.

Introducerea noului News Feed din martie este, aşa cum a recunoscut şi compania, mai bun atât pentru utilizatori cât şi pentru publicitate. De asemenea, noua aplicaţie Facebook Home pentru utilizatorii de dispozitive Android aduce în prim plan pe ecranul smartphone-urilor nu numai prietenii, dar şi reclamele.

În al treilea rând, compania şi-a propus să devină mai orientată spre dispozitivele mobile, după ce în trecut fusese criticată pentru aplicaţiile slabe de pe smartphone-uri. Facebook a dezvoltat o aplicaţie mai bună, de la zero, pentru iPhone şi se ocupă frecvent de actualizarea acesteia de câteva luni.

Oferta publică iniţială a adus schimbări semnificative prin plecarea multor directori şi persoane importante din cadrul Facebook. În numai trei luni de la listare, compania şi-a pierdut directorul de platforme, şeful diviziei de partnership marketing şi directorul departamentului de tehnologie. Ulterior, acestora li s-au adăugat şi Joanna Shields, vicepreşedintele pe Europa, Orientul Mijlociu şi Africa, consilierul general Ted Ullyot, directorul de produse Blake Ross şi şeful de comunicare Larry Yu.

Nu în ultimul rând, odată cu compania, s-a schimbat şi fondatorul ei. Chiar dacă umblă cu aceeaşi ţinută casual, Zuckerberg a devenit mai oficial în discursurile publice de după intrarea pe Wall Street. Zuckerberg şi-a angajat modelatori de imagine care îl ajută să-şi aleagă cuvintele în public, potrivit siteului AllThingsD.com. Facebook este o companie publică, iar fiecare cuvânt şi gest al CEO-ului este urmărit cu atenţie.

Facebook a reuşit anul trecut pe 17 mai cea mai mare ofertă publică iniţială derulată vreodată în industria IT, care a atras 16 miliarde de dolari, compania fiind listată cu o capitalizare de 104,2 miliarde dolari.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO