Business Internaţional

Cumparatorii americani prefera masinile din clasa compacta, cu un consum redus

29.05.2006, 00:00 19

Majorarea pretului la benzina a dus la cresterea vanzarilor la automobile de clasa mica, cu un consum de combustibil scazut, in luna aprilie, in timp ce interesul pentru autoutilitarele si SUV-urile mari continua sa scada.

Vanzarile la camionete si autovehicule noi au scazut in aprilie cu 3,7% fata de anul trecut, potrivit datelor din industrie. Cauza declinului este, dupa cum era de asteptat, scaderea vanzarilor cu care s-au confruntat producatorii auto cu sediul in Detroit.

In schimb, vanzarile marcilor straine au crescut, colosul japonez Toyota Motor inregistrand apreciere de 4,5% fata de anul trecut, scrie Los Angeles Times.

Luna aprilie a fost paguboasa pentru companiile auto din SUA, vanzarile inregistrand o diminuare de 10,8% la General Motors si de 6,7% la Ford. Chrysler Gorup, divizia americana a producatorului german DaimlerChrysler, a incheiat primele trei luni cu o scadere de 8% a vanzarilor.

Pe masura ce Casa Alba a avertizat conducatorii auto sa se astepte la preturi mari la benzina in urmatorii ani, analistii au vazut luna aprilie ca pe o confirmare a faptului ca trendul national se indeparteaza de camionetele mari care au dominat piata si care i-au ajutat pe producatorii americani sa se mentina pe linia de plutire. "Nu este vorba doar de preturile actuale, ci de perceptia ca lucrurile nu se vor imbunatati in viitor", a spus James Hossack, analist la o firma de cercetare de piata. "In trecut, oamenii nu luau in seama pretul benzinei pentru ca el urca si cobora la loc", a spus el. "Dar cu situatia globala din prezent, ei nu cred ca lucrurile se vor schimba".

Soferii care voiau sa scape de corvoada alimentarii la pompa si-au indreptat repede atentia de la modelele 4x4 catre SUV-uri ca Toyota Rav4 si Chevrolet HHR, acesta din urma sporind vanzarile General Motors cu peste zece mii de unitati in luna aprilie.

Noua linie de modele compacte exemplificate de Toyota Yaris si Honda Fit, ambele introduse in ultimele saptamani, a atras la randul ei noi cumparatori. De asemenea, Nissan va lansa subcompactul Versa in iulie, iar Ford si GM anunta dezvoltarea unor modele de clasa mica, dar care vor fi lansate peste doi ani.

In aprilie, GM a continuat sa se bazeze pe camionete mari. Modelele SUV, Chevrolet Tahoe si GMC Yukon, s-au vandut in zeci de exemplare, ajutate si de consumul de combustibil redus si de designul atragator. Cu toate acestea, cota de piata a GM a scazut luna trecuta la 23,2%, dupa ce cu un an in urma stapanea 25,1%, pentru ca vanzarile la camionete nu au reusit sa compenseze scaderea vanzarilor la modelele de familie.

Ford a inregistrat o usoara crestere a vanzarilor, datorita sedanului de clasa mijlocie Fusion si modelelor din aceeasi familie, Mercury Milan si Lincoln Zephyr. Totusi, compania sufera de pe urma scaderii vanzarilor la utilitarele F 150 si SUV-urile Explorer si Expedition, si ca urmare si-a vazut diminuata cota de piata in aprilie, de la 17,5% la 17%.

Cota de piata a lui Chrysler a scazut la 13,1% de la 13,7%, ca urmare a scaderii vanzarilor la camionete si SUV-uri. Toyota, care si-a marit vanzarile in ultimii ani, a depasit Chrysler la vanzarile in SUA, ajungand la o cota de piata de 14,2%, fata de 13,3%, in aceeasi perioada a anului trecut. Vazarile la categoria subcompacta si la SUV-ul FJ Cruiser au contribuit cel mai mult la vanzarile din aprilie. Cota de piata a Honda a crescut in aprilie de la 9%la 9,6%, pe baza vanzarilor la modelul de clasa mijlocie, Ridgeline si a SUV-ului Pilot. Nissan a scazut la 6%, dupa ce anul trecut detinea 6,1%, ca urmare a reducerii vanzarilor la sedanurile Maxima si Altima si a camionetelor Quest si Titan.

Atat Nissan, cat si Toyota au inregistrat cresteri la vanzarile modelelor de clasa mijlocie, un semn in plus ca soferii cauta masini cu un consum de combustibil scazut ca o alternativa la camionetele care au fost preferate o perioada atat de lunga.

Vanzarile celor trei mari producatori americani au fost afectate si de decizia de a opri vanzarile catre firmele de inchiriere, contracte neprofitabile, dar care sporeau cifra de afaceri, si de a reduce vanzarile la motorizarile apreciate de multi cumparatori. Cheltuielile pentru motorizari au scazut in aprilie cu 6% fata de luna martie si cu 3% fata de anul trecut, potrivit informatiilor furnizate de Edmunds.com.

Totusi, declinul cauzat de scumpirea carburantilor ar putea fi inversat. GM, Ford si Chrysler au anuntat motorizari noi, in special pentru SUV-uri. Honda si Nissan si-au majorat cheltuielile pentru dezvoltarea unor motorizari noi, in aprilie. "Anticipam ca SUV-urile si camioanele mari vor avea nevoie de motorizari mai economicoase, pe masura ce pretul benzinei isi continua ascensiunea", a spus Jane Liu, vicepresedinte pe probleme statistice la Edmunds.

In acelasi timp, situatia vanzarilor la autovehicule hibride este incerta, in ciuda consumului redus de carburanti. Acest lucru se datoreaza in principal incapacitatii Toyota si Honda, primii doi producatori de autovehicule, de a-si mentine hibridele de 5 pasageri in stoc, si partial din cauza campaniei de marketing gresite pentru Honda Acord, care punea accentul pe performantele masinii, si nu pe avantajele de natura economica.

Vanzarile la modelul hibrid Toyota Prius au scazut cu 27,3% in aprilie, pe masura ce dealerii din mai multe zone urbane nu mai aveau masini de vanzare. Vanzarile la hibridul Honda Accord au coborat cu 68% in aprilie, in timp ce vanzarile la hibridul Civic au scazut cu 12%, pe fondul deficientelor de aprovizionare ale dealerilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO