Business Internaţional

Curatenie de primavara la Volkswagen

16.04.2003, 00:00 11

Bernd Pischetsrieder, directorul executiv de la Volkswagen, se pregateste sa remanieze consiliul de administratie al celui mai mare producator de autoturisme din Europa.
Pentru a-si demonstra autoritatea,  Pischetsrieder  a anuntat ca va incepe "cu o foaie alba de hartie" pentru a realoca posturile din top-managementul grupului, dupa conflictul avut cu Robert Buechelhofer, directorul de marketing si vanzari al grupului, care a demisionat saptamana trecuta. Remanierea cu care ameninta directorul executiv de la Volkswagen are menirea de a stimula planul de restructurare al concernului german.
In anul petrecut la conducerea comapniei, Pischetsrieder a impartit grupul in doua unitati operative, pe criterii bazate pe marci. El a abandonat strategia predecesorului sau, Ferdinand Piech, de a utiliza aceeasi platforma de baza in constructia mai multor modele de autoturisme, dar a sporit gradul de standardizare a componentelor si pieselor auto. Intr-un interviu acordat Financial Times, Pischetsrieder spune ca noua abordare "modulara" a  productiei de componente este in masura sa reduca investitiile necesare pentru producerea unui nou tip de autoturism, precum si cheltuielile de cercetare si dezvoltare cu circa 20% in urmatorul deceniu.
Criticii ataca rigiditatea acestei strategii aplicate modelelor Volkswagen, si cred ca asa se explica pierderea de cota de piata a producatorului german.
Demisia lui Buechelhofer a urmat la scurt timp dupa ce actiunile Volkswagen au cotat la bursa un nou nivel minim, dupa avertizarile de reducere a profitului de luna trecuta. Volkswagen estimeaza o scadere de circa 60% a profiturilor pe primul trimestru al anului, cauzata in special de deprecierea brusca a dolarului fata de euro.
Castigurile producatorului german vor mai fi afectate de taxele fiscale de cateva sute de milioane de euro pe care Volkswagen trebuie sa la plateasca guvernului german ca urmare a modificariloraduse normelor de impozitare a profitului nedistribuit. Conform noilor reglementari, guvernul nu va mai rambursa companiilor, timp de trei ani, impozitul perceput pentru diferenta dintre profitul nedistribuit si cel alocat impartirii de dividende. Pischetsrieder a spus ca Volkswagen va trebui astfel sa plateasca sute de milioane de euro sub foma de taxe pe care in mod normal nu le-ar fi supportat. Dupa 2007, guvernul va prelungi perioada de rambursare la 12 ani, ceea ce inseamna ca Volkswagen isi va primi banii inapoi in cele din urma.
In ceea ce priveste postul ramas liber pe marketing si vanzari, Pischetsrieder a sugerat ca ar putea sa amane numirea unui nou director, indicand ca poate prelua el insusi aceasta responsabilitate, pentru a coordona mai bine brandurile multiple ale concernului.
Volkswagen a avertizat ca profitul sau operational va scadea in acest an, daca se vor mentine ratele nefavorabile de schimb si cererea redusa din prezent. "In conditiile ratelor actuale de schimb si a conjuncturii din Europa Occidentala si SUA, nu vom reusi sa echivalam in acest an profitul operational de 4,761 miliarde de euro din 2002", a declarat Bernd Pischetsrieder. De asemenea, compania se asteapta la o cerere slaba de autoturisme in 2003 pe ambele parti ale Atlanticului, dar spera ca expansiunea din China, a doua sa mare piata, va mari nivelul global al cererii din sector. Pischetsrieder a mai mentionat ca profitul din primul trimestru al anului va fi mult inferior celui din anul precedent, desi eforturile de reducere a costurilor si lansarile de automobile vor inversa tendinta in 2004. Grupul a reiterat ca se asteapta la o crestere a vanzarilor la peste cinci milioane de unitati in 2003, in ciuda scaderii anticipate a cererii de automobile in Europa, majoritatea expertilor prognozand un declin al vanzarilor occidentale de automobile de cel putin 2%. In ianuarie si februarie, Volkswagen a livrat 732.000 de unitati, cu 4,5% peste volumul din primele doua luni ale anului trecut, dar majoritatea cresterii a fost obtinuta in China, unde compania controleaza aproximativ 40% din piata auto.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO