Business Internaţional

Czech Airlines inregistreaza profituri record

28.03.2005, 00:00 14

Anul 2004 a fost un an bun pentru Czech Airlines (CSA) care si-a triplat profitul  si a avut 4,3 milioane de pasageri, declara The Prague Post.


Compania a inregistrat costuri suplimentare de 900 mil. coroane cehesti (29,9 mil. euro) din cauza scumpiri preturilor combustibilului. Cu toate acestea, Czech Airlines a reusit o crestere a  castigurilor de la  71 mil. coroane cehesti (2,35 mil. euro) in 2003, la 250 mil. coroane cehesti (8,3 mil. euro) in 2004. Compania aeriana preconizeaza pentru anul acesta un nivel al profitului de 521 mil. coroane cehesti (17,31 mil. euro) si un numar de 5,4 milioane de pasageri. Alte planuri de viitor ale companiei cehe sunt cresterea numarului de avioane de la 42 la 60 pana in 2014.


In obtinerea acestor rezultate Czech Airlines a profitat de avantajul comparativ creat de pozitia sa strategica in Europa Centrala, dar si de extinderea Uniunii Europene. Pentru a-si conserva aceasta pozitie compania aeriana va trebui sa depaseasca anumite obstacole cum ar fi: majorarea preturilor la combustibil si competitia acerba de pe piata aeriana ceha.


Compania a inregistrat o crestere  a numarului pasagerilor cu 21 de procente, un rezultat remarcabil fata de  evolutia de doar 4 procente a celorlalte companii aeriene europene.


Asociatia Internationala de Transport Aerian considera piata aeriana ceha una dintre pietele cu cea mai rapida evolutie alaturi de cele din China, Polonia si Ungaria.


"CSA a profitat de localizarea sa geografica in inima Europei dar si de frumusetea orasului Praga", declara Jan Vana, director executiv la departamentul de cercetare si dezvoltare al CSA.


O parte din strategia companiei de a atrage noi pasageri a inclus introducerea in cursul anului trecut a zece noi rute aeriene. Pentru  a-si consolida pozitia dobandita anul trecut, CSA va introduce rute catre noi destinatii ca: Sarajevo in Bosnia, Minsk in Belarus si Skopje in Macedonia, precum si 30 de zboruri aditionale catre destinatiile existente.


Noul statut de membru al Uniunii Europene, pe care l-a dobandit Cehia, a favorizat extinderea companiei. Politica aeriana liberala a Uniunii Europene  permite companiilor aeriene sa efectuze zboruri intre statele member fara restrictii, fapt nepermis pentru companiile altor state nemembre UE. Un exemplu de cum  a profitat CSA de posibilitatile oferite de statutul de membru al Uniunii Europene este introducerea  de zboruri zilnice catre Marseille, Barcelona, Riga si Roma, de la inceputul anului trecut. Compania ceha este membra a Sky Team, cea mai mare alianta aeriana care include Air France, KLM, Delta Airlines. Michal Petrman, analist la Deloitte, e de parere ca alianta cu Sky Team a fost un plus in evolutia acestei companii pe piata europeana aeriana.


Pentru a putea sustine proiectele sale de dezvoltare, dar si ofensiva tarifelor reduse, Czech Airlines a trebuit sa evolueze de la o companie aeriana care ofera servicii familiilor si persoanelor cu venituri reduse, la un transportator de calitate superioara.


"Au reusit sa obtina o calitate superioara a serviciilor la un pret avantajos", declara Petrman.


Alaturi de reprezentanti ai companiilor turistice, CSA promoveaza imaginea de centru de afaceri a orasului Praga. De aceea l-a angajat pe designerul Borek Sipek sa renoveze clasa de business Crystal Lounge a aeroportului Prague Ruzyne. Compania doreste sa atraga reprezentantii companiilor cehe sau din alte tari care vin in Praga pentru afaceri prin introducerea unor zboruri destinate oamenilor de afaceri.


"Prioritatea noastra e schimbarea structurii companiei", a declarat Vana. CSA doreste sa acopere eventualele riscuri prin imbunatatirea celorlalte tipuri de servicii, cum ar fi charterele, care au inregistrat o crestere de 35 de procente si un nivel de 924 mil. coroane cehesti (30,7 mil. euro). O alta sursa importanta de venituri o reprezinta serviciile de catering, care au devenit o unitate strategica. Czech Airlines se asteapta ca in 2005 sa obtina 322 mil. coroane cehesti (10,7 mil. euro) din aceste activitati.


Petrman e de parere ca CSA trebuie sa fie precauta si sa monitorizeze factorii care ar putea avea o influenta negativa asupra situatiei financiare a companiei.


"Daca as fi in locul lor m-ar ingrijora majorarea preturilor combustibililor, dar si cresterea  cheltuielilor salariale", a afirmat el. In declaratia sa, Petrman  a luat in considerare renegocierile de anul acesta ale contractelor salariale dar si suprataxele la combustibil, pe care compania trebuie sa le suporte.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO