În timp ce Uniunea Europeană, în frunte cu Germania, vrea decuplare de China, oficialii francezi fac apel la companiile chinezeşti să investească mai mult în Europa. Între timp, Italia a emis cel mai puternic semnal de până acum privind intenţia sa de a ieşi dintr-un pact controversat de investiţii cu China.
Ministrul francez al finanţelor Bruno Le Maire a anunţat că discuţiile cu oficialii din China purtate în weekendul trecut au fost pozitive şi a făcut apel la firmele chinezeşti să investească mai mult în Europa, în special în domeniul maşinilor electrice şi al altor sectoare pentru combaterea schimbărilor climatice, notează Bloomberg.
Le Maire s-a întâlnit cu vicepremierul chinez He Lifeng pentru primele discuţii economice faţă în faţă de la pandemie, cele două părţi anunţând că vor colabora pentru soluţionarea problemelor legate de drepturile de proprietate intelectuală ale furnizorilor francezi de cosmetice din China, printre altele.
Ambele părţi vor avea o reuniune de lucru în Franţa înainte de finalul anului pentru armonizarea reglementărilor în acest domeniu.
Scopul discuţiilor a fost ca Franţa să poată „exporta mai multe bunuri în China“, a anunţat Le Maire. „Nu vrem să ne lovim de obstacole legislative sau alte bariere, ci să obţinem un acces sporit şi mai echilibrat la piaţa chineză“.
Le Maire a declarat de asemenea că ar saluta mai multe investiţii chinezeşti directe în industria europeană a maşinilor electrice, potrivit Financial Times. XTC New Energy Materials a anunţat recent joint venture-uri cu grupul francez Orano, iar liderul chinez din domeniu, BYD, analizează construcţia unei fabrici în Europa, în timp ce compania chinezească Envision construieşte o fabrică de baterii în nordul Franţei ca parte a unui parteneriat cu Renault. „Ne aşteptăm să avem mai multe investiţii chinezeşti în Franţa în special în domeniul tranziţiei şi mobilităţii verzi“, a declarat oficialul francez.
Europa şi Franţa au nevoie de susţinerea Chinei în privinţa mai multor probleme, a subliniat Le Maire, respingând ideea că orice decuplare a economiei mondiale este posibilă.
Demersurile francezilor vin în condiţiile în care liderii europeni se străduiesc să formuleze o strategie unificată sino-europeană, unele state făcând apeluri pentru o decuplare completă de Beijing, în timp ce altele preferă o abordare mai blândă, de reducere a riscurilor.
Deşi Germania vrea decuplare de China, companiile de acolo îşi urmăresc interesele de business, şeful celui mai mare furnizor auto din Europa, Bosch, Stefan Hartung, îndemnând guvernele europene să petreacă mai mult timp crescând competitivitatea UE în loc să se concentreze pe riscurile întâmpinate de companiile care fac afaceri în China.
Cât priveşte Italia, ministrul apărării de acolo, Guido Crosetto, un aliat apropiat al premierului Giorgia Meloni, a declarat într-un interviu recent că Italia trebuie să iasă din pactul încheiat cu China „fără a crea un dezastru“, scrie Bloomberg.
Italia este singurul stat G7 care a aderat la iniţiativa Belt and Road a preşedintelui chinez Xi Jinping, iar alianţa se va reînnoi automat la finalul anului dacă Italia nu o va abandona.