Business Internaţional

Dacă germanii nu-i mai vor pe chinezi, atunci îi vor francezii

Dacă germanii nu-i mai vor pe chinezi, atunci îi vor...

Autor: Catalina Apostoiu

01.08.2023, 00:05 1235

În timp ce Uniunea Europeană, în frunte cu Germania, vrea decu­pla­re de China, oficialii francezi fac apel la companiile chinezeşti să investeas­că mai mult în Europa. Între timp, Italia a emis cel mai puternic semnal de până acum privind intenţia sa de a ieşi dintr-un pact controversat de in­vestiţii cu China.

Ministrul francez al finanţelor Bruno Le Maire a anunţat că discu­ţiile cu oficialii din China purtate în weekendul trecut au fost pozitive şi a făcut apel la firmele chinezeşti să in­vestească mai mult în Europa, în special în domeniul maşinilor elec­trice şi al altor sectoare pentru com­ba­terea schimbărilor climatice, notează Bloomberg.

Le Maire s-a întâlnit cu vicepre­mierul chinez He Lifeng pentru pri­mele discuţii economice faţă în faţă de la pandemie, cele două părţi a­nun­ţând că vor colabora pentru so­luţionarea problemelor legate de drepturile de proprietate intelectua­lă ale furnizorilor francezi de cos­metice din China, printre altele.

Ambele părţi vor avea o reuniu­ne de lucru în Franţa înainte de fina­lul anului pentru armonizarea regle­mentărilor în acest domeniu.

Scopul discuţiilor a fost ca Franţa să poată „exporta mai multe bunuri în China“, a anunţat Le Maire. „Nu vrem să ne lovim de obstacole legis­lative sau alte bariere, ci să obţinem un acces sporit şi mai echilibrat la piaţa chineză“.

Le Maire a declarat de asemenea că ar saluta mai multe investiţii chi­nezeşti directe în industria euro­peană a maşinilor electrice, potrivit Financial Times. XTC New Energy Materials a anunţat recent joint venture-uri cu grupul francez Orano, iar liderul chi­nez din domeniu, BYD, analizează construcţia unei fabrici în Europa, în timp ce compania chine­zească Envision con­struieşte o fa­brică de baterii în nordul Franţei ca parte a unui parte­neriat cu Renault. „Ne aşteptăm să avem mai multe in­vestiţii chinezeşti în Franţa în special în domeniul tran­ziţiei şi mobilităţii verzi“, a declarat oficialul francez.

Europa şi Franţa au nevoie de sus­ţinerea Chinei în privinţa mai mul­tor probleme, a subliniat Le Maire, respingând ideea că orice decuplare a economiei mondiale este posibilă.

Demersurile francezilor vin în condiţiile în care liderii europeni se străduiesc să formuleze o strategie unificată sino-europeană, unele state făcând apeluri pentru o decuplare completă de Beijing, în timp ce altele preferă o abordare mai blândă, de reducere a riscurilor.

Deşi Germania vrea decuplare de China, companiile de acolo îşi urmăresc interesele de business, şeful celui mai mare furnizor auto din Europa, Bosch, Stefan Hartung, îndemnând guvernele europene să petreacă mai mult timp crescând competitivitatea UE în loc să se concentreze pe riscurile întâmpinate de companiile care fac afaceri în China.

Cât priveşte Italia, ministrul apărării de acolo, Guido Crosetto, un aliat apropiat al premierului Giorgia Meloni, a declarat într-un interviu recent că Italia trebuie să iasă din pactul încheiat cu China „fără a crea un dezastru“, scrie Bloomberg.

Italia este singurul stat G7 care a aderat la iniţiativa Belt and Road a preşedintelui chinez Xi Jinping, iar alianţa se va reînnoi automat la finalul anului dacă Italia nu o va abandona.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO