Business Internaţional

Dilema British Airways: Iberia sau American Airlines?

07.10.2003, 00:00 11



Directorul executiv de la British Airways, Rod Eddington, a sugerat la sfarsitul saptamanii trecute, ca grupul britanic de transport aerian ar putea fuziona cu operatorul spaniol Iberia. Conform interviului acordat ziarului El Pais, Eddington a indicat ca cele doua companii europene ar putea "sfarsi una in bratele celeilalte". Directorul BA a mai adaugat ca Spania este o piata strategica pentru compania sa, deci este natural ca cele doua linii aeriene sa colaboreze.



Speculatiile referitoare la o posibila fuziune au fost alimentate de o alta miscare importanta pe piata europeana, preluarea operatorului olandez KLM de catre Air France, anuntata saptamana trecuta. Aceasta tranzactie va creea cel mai mare operator aerian european, stimuland BA, actualul lider, sa caute posibile parteneriate sau fuziuni, pentru a-si consolida pozitia. Iberia si British Airways au semnat deja acorduri care permit fiecarei companii sa vanda locuri pentru avioanele celeilalte linii, pe 57 de rute.



Eddington a mai spus ca va analiza modul in care organismele Uniunii Europene vor trata modelul de preluare initiat de Air France si daca structura se dovedeste functionala. "Vom petrece urmatoarele 6, 12 sau 18 luni analizand succesul strategiei adoptate de Air France si KLM", a declarat Eddington. Formula aleasa pentru fuziune va realiza un holding comun care va opera cele doua linii aeriene, pastrand identitatea fiecareia.



BA si Iberia fac parte din aceeasi alianta, OneWorld, impreuna cu American Airlines, si intentioneaza sa stranga legaturile de colaborare inainte de a decide oportunitatea unei fuziuni, a mai spus acesta.



British Airways a mai indicat, duminica, ca ar re-examina un proiect de fuziune cu American Airlines, daca autoritatile de reglementare vor aproba preluarea KLM de catre Air France. Purtatorul de cuvant al companiei britanice care a confirmat aceasta optiune a sugerat ca reluarea negocierilor de asociere dintre British Airways si AA nu va avea loc in viitorul apropiat. Proiectul de fuziune a fost blocat de autoritatile de reglementare, care au cerut ca ambele linii aeriene sa cedeze sute de locuri de decolare si aterizare pe care le detineau pe aeroportul Heathrow din Londra.



Saptamana trecuta, BA a subliniat ca autoritatile de reglementare de la Bruxelles ar trebui sa se asigure ca o fuziune Air France-KLM nu reduce competitia, mai ales pe rutele nord-atlantice, foarte profitabile pentru British Airways.



BA si American Airlines au avut in vedere o asociere pe rutele transatlantice, dar aceasta a fost blocata in trecut de autoritati, care au cerut ca operatorii sa renunte la sute de intervale orare pentru decolare si aterizare la aeroportul Heathrow din Londra.



Purtatorul de cuvant a mentionat ca prioritatea BA din prezent este restructurarea. Cea mai mare companie aeriana din Europa a indicat, vineri, ca nu a atins inca tinta de a reduce personalul cu 13.000 de angajati, in ciuda stabilirii termenului limita pentru implementarea acestei masuri pentru luna septembrie.



Complicatii legale



Fuziunile integrale sunt mai dificil de negociat, din cauza tratatelor bilaterale existente intre diferite guverne si alte tari, acorduri care specifica zonele in care este permis accesul avioanelor. Comisia Europeana negociaza in prezent inlocuirea acestor acorduri cu un singur tratat pan-european, iar analistii cred ca modificarea prevederilor actuale vor duce la consolidarea industriei. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO