Business Internaţional

DVD-urile nu mai aduc bani multi in conturile marilor jucatori de la Hollywood

08.09.2006, 15:41 21

Hollywood-ul se pregateste pentru ceea ce va fi cea mai grea perioada din ultimii ani, trecerea de la DVD-urile obisnuite la vanzarea filmelor pe Internet ducand la costuri uriase de implementare.
Industria filmului este blocata intre doua ere. Vanzarile DVD-urilor, motorul de crestere care a alimentat profiturile uriase din ultimii ani, au inceput sa scada inca de anul trecut, considerandu-se acum ca piata a ajuns la maturitate, dar se pare ca inca nu s-a gasit nimic care sa inlocuiasca aceasta mina de aur. Nici macar noile DVD-uri cu o claritate a imaginii mult mai mare nu dau semne ca ar avea un impact prea mare.
Doar vanzarile de filme pe Internet prin serviciile de download par sa ramana singura sursa importanta si stabila de venituri. In acelasi timp, studiourile incearca sa evite problema intalnita de industria muzicii cand un volum imens de melodii gratis a invadat mediul electronic.
Odata cu schimbarea mediului de afaceri, jucatori importanti, precum Wal-Mart, din afara industriei de divertisment incearca sa obtina o bucatica din profituri. Recent, studiourile importante au inceput negocierile pentru furnizarea de filme pentru iPod-urile video ale Apple Computer, realizand un pas important spre viitorul digital al Hollywood-ului. Afland despre negocieri, Wal-Mart, cel mai mare retailer de DVD-uri, a intrerupt negocierile cerand studiourilor sa nu incheie cu Apple o intelegere mai buna pentru filmele digitale decat a primit retailerul pentru copiile fizice.
"Dialogul nostru cu studiourile a fost despre ceea ce Wal-Mart a vrut intotdeauna, sa dea clientilor cea mai buna si cea mai valoaroasa selectie", a declarat purtatorul de cuvant al retailerului.
Pentru a mentine profiturile, studiourile incearca restrangerea mult prea aglomeratei infrastructuri. Contractele scumpe incheiate cu starurile incep sa fie negociate mai dur, un rezultat fiind ruperea relatiilor dintre Paramount Pictures si actorul Tom Cruise.
"Va fi o perioada delicata", a spus Dick Cook, presedintele Walt Disney. "Acum urmarim costurile cu foarte mare grija", a adaugat presedintele Universal Pictures, Marc Shmuger.
Conglomeratele media au spus de mult ca industria filmului, cu costurile sale de productie uriase si cu marje de profit foarte mici, trebuie sa se orienteze si spre alte aspecte ale afacerii. Acum aceste conglomerate fac o analiza a modelului de afacere. Cand Disney a analizat anul trecut divizia de film, a descoperit ca profitul mediu pentru capitalul investit se situeaza la cel mai mic nivel din istorie. Filmele animate si filmele precum "Piratii din Caraibe" au adus profituri mult peste medie. In schimb, profiturile filmelor tintite catre o audienta adulta se situau aproape de zero. Asa ca Disney a inceput sa produca mult mai putine filme pentru o audienta adulta alegand sa cumpere Pixar Animation Studios si sa se concentreze pe piata familiilor.
Reducerea activitatii studiourilor a devenit deja o realitate. Disney a eliminat 650 de posturi, iar Time Warner de la Warner Bros. aproximativ 400. Chiar si MGM si Viacom de la Paramount au redus cateva sute de locuri de munca. Multe din reducerile de personal s-au realizat in diviziile de DVD-uri. Cu toate ca vanzarile de DVD-uri vor ramane cea mai importanta sursa de venituri a studiourilor, analistii se asteapta ca vanzarile acestora sa scada incepand de anul viitor.
Dupa divergenta dintre Paramount si Cruise, Hollywood-ul invata sa puna propriul interes inaintea starurilor. Dupa succesul lansarii filmului "Misiune Imposibila II" in 2000, Cruise a negociat o suma imensa pentru contractul cu studioul. Remuneratia sa pentru aparitia si producerea unora dintre filme ii acordau in unele cazuri mai mult de 30% din profitul brut si o parte neobisnuit de mare din veniturile din vanzarile de DVD-uri. Paramount va fi norocos daca va iesi pe zero dupa lansarea ultimului film al lui Cruise, "Misiune Imposibila III", chiar daca se asteapta ca filmul sa aiba incasari de 400 de milioane de dolari numai din vanzarile de bilete. Estimarea studioului ridica incasarile lui Cruise si ale companiei sale de productie la aproape 80 de milioane de dolari.
Twentieth Century Fox, detinut de News Corp., a reusit sa evite unele din greselile competitorilor sai. Conform analistilor de la Merrill Lynch, marjele de profit ale studioului sunt aproape duble fata de cele ale unor rivali. Este rezultatul unui marketing concentrat pe consumator si al unui management care a rezistat tentatiei de a plati exagerat vedetele. Presedintele Fox pentru divizia de filme, Tom Rothman, spune ca studioul vede tranzitia spre distributia digitala ca o oportunitate de a reduce costurile.
Multe studiouri si-au redus riscurile investind in fonduri de investitii si contractand finantari din mediul privat de capital. Printre fondurile implicate in afacerile de la Hollywood se gasesc Stark Investments si Bank of America Capital Investors. Se pare ca acesti bani nu sunt de ajuns, chiar daca directorii de studiouri spun ca este un lucru bun. Din cauza limitarii finantarilor, unele studiouri au facut miscari neinspirate.
In ultimii ani, multi oameni din industrie au crezut ca aparitia DVD-urilor cu o calitate de imagine superioara va aduce cresterea profiturilor. Se spera ca odata cu aceasta aparitie consumatorii vor incepe sa-si inlocuiasca biblioteca de filme.
Interesele divergente ale conglomeratelor media care detin studiourile au dus la doua standarde rivale. HD-DVD-ul de la Toshiba si Blu-Ray de la Sony. Rezultatul a fost unul dezamagitor. Pentru a-si echilibra vanzarile unele studiouri sprijina ambele standarde. Adams Media Research estimeaza ca vanzarile acestor discuri vor ajunge in 2006 la 122 milioane de dolari in comparatie cu vanzarile anuale de 16 miliarde de dolari a DVD-urilor obisnuite.
Directorul executiv al DreamWorks Animation, Jeffrey Kratzenberg, spune ca noul format al discurilor optice va fi o afacere cu mari rate de profit, "nu este clar inca daca se va avea o piata mai mare decat discurile obisnuite".
Viitorul incert al acestor suporturi lasa Hollywood-ului doar o singura sansa de a alimenta cresterea in viitorul apropiat: distribuirea digitala a filmelor pe Internet. Insa aceasta tranzitie ar putea duce mai degraba la o restrangere decat la o crestere a vanzarilor.
Hollywood-ul a urmarit incurcatura creata de tehnologia digitala in industria muzicii si stie ca trebuie sa realizeze servicii fiabile si usor de folosit inainte ca descarcatul filmelor sa scape de sub control. Cu toate ca studiourile folosesc Internet cu banda larga, descarcarea unui film poate dura chiar mai mult decat durata filmului in sine.
Oricum, studiourile se inghesuie sa incheie acorduri inca de pe acum. Apple doreste sa aduca filme pe iPod-urile sale pana la sfarsitul anului, iar Microsoft dezvolta un dispozitiv care va putea rula atat muzica, cat si filme. Retailerii en-gros precum Amazon.com si Wal-Mart, planuiesc sa realizeze propriile servicii de download. Pana si operatorii de telefonie si Internet pregatesc oferte de banda larga pe care consumatorii le pot accesa in functie de necesitati. Studiourile vor folosi aceste servicii pentru a testa cum reactioneaza consumatorii la anumite preturi si oferte.
Eforturile de pana acum depuse de studiouri in lumea digitala au avut doar rezultate slabe. Serviciile ca CinemaNow si Movielink de-abia au inceput sa inregistreze profituri, iar executivii din industrie nu cred ca vor mai supravietui pentru mult timp.
Kevin Tsujihara, care supraveheaza distributia digitala la Warner Bros, crede ca doua imbunatatiri vor ajuta la atragerea consumatorilor spre serviciile legale de download pe Internet: cresterea portabilitatii oferite de dispozitive precum iPod si viitoarea functie de rulare pe DVD-playerele conventionale a filmelor descarcate.
Anul trecut Warner i-a incredintat lui Tsujihara conducerea afacerilor digitale mondiale, cat si pe cele cu DVD-uri din piata interna. Acest rol dublu arata incercarea studiourilor de a obtine bani si din afacerile digitale cu toate ca pentru mult timp vanzarea de DVD-uri va ramane principala sursa de venit. In timp ce industria trebuie sa se indrepte spre distributia digitala cat mai rapid posibil, Katzenberg a spus ca "nu trebuie sa renuntam la painea de toate zilele (DVD-urile- n. red.)". Ca si alti executivi, Katzenberg spera ca tranzitia va fi la fel ca si cea de la VHS la DVD. A durat zece ani pentru eliminarea casetelor video. "Consumatorul a decis cand VHS-ul a fost depasit", spune el. "Nu fabricantii, nu retailerii, nu noi".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO