Business Internaţional

Editorul care s-a impiedecat de bagheta lui Harry Potter

08.09.2003, 00:00 46



In anul 1997, editorul britanic Barry Cunningham i-a spus unei scriitoare de carti de copii ca ar fi bine pentru ea sa-si gaseasca un alt loc de munca, deoarece nu putea castiga destul din aceasta activitate.



Cunningham nu avea cum sa stie atunci ca decizia sa de a publica, totusi, o carte despre un baiat-vrajitor va fi doar inceputul unui fenomen international, si nici ca peste doar sase ani autoarea va fi mai bogata decat Regina Angliei.



Acum Cunningham rade cand isi aminteste de gafa pe care a facut-o acum cativa ani, gafa care face acum parte din legenda lui Harry Potter. De asemenea, si rolul lui Cunningham in publicarea cartii a intrat in istorie: el a acceptat, in numele editurii britanice Bloomsbury, sa publice cartea, dupa ce aceasta fusese respinsa de alte edituri cu renume.



Povestea celui care a descoperit-o pe JK Rowling, creatoarea lui Harry Potter, nu se termina aici. In prezent, el este directorul executiv al propriei edituri specializata in carti pentru copii, numita Chicken House, unde incearca sa nu-si strice reputatia: cauta noi autori, putin cunoscuti publicului, pentru a le publica povestile.



„Toata lumea spune ca a fost ca si cum as fi parasit grupul The Beatles", spune Cunningham, referindu-se la plecarea sa de la Bloomsbury.



Cariera sa a inceput la sfarsitul anilor 1970 la Penguin Books, unde a lucrat impreuna cu Roald Dahl (despre care Cunningham spune ca „nu-i placeau copiii in mod deosebit") si cu Spike Milligan. Acolo, Cunningham a aflat cat de important este sa promoveze autorii cartilor pentru copii chiar micilor cititori.



„Autorii de carti pentru copii au un mare respect pentru aceasta piata - si am inteles ca, in timp ce scriau cartile, ei se gandeau la ce ar gandi copiii, nu la lumea exterioara; este un proces launtric", a afirmat el.



Dupa ce a fost numit director de marketing la Penguin Books, o alta firma, Random House, a dorit sa il angajeze. Cunningham a acceptat, devenind director de vanzari si marketing pentru activitatile desfasurate in Marea Britanie.



Dupa ce a renuntat si la acest loc de munca, incercandu-si norocul pe cont propriu, Nigel Newton, directorul executiv de la Bloomsbury, i-a spus una din ideile sale: sa realizeze o lista cu carti pentru copii pentru acesta editura.



„I-am spus lui Nigel: „Pot sa fac asta, stiu ce vor copiii". Nu mai editasem niciodata o carte si nici nu intermediasem o astfel de activitate. Insa spre lauda sa, Nigel a acceptat", isi aminteste Cunningham.



Aceasta intamplare a avut loc cu putin timp inainte ca agentul lui J. K. Rowling, Christopher Little, sa ia legatura cu Bloomsbury in legatura cu o noua carte.



„Era exact ce cautam", spune Cunningham. „N-am luat in considerare eventualele castiguri financiare pe care ni le-ar fi adus cooptarea lui J. K. Rowling, dar mi-am facut o reputatie; mai mult, mi-a dat incredere in propria judecata".



Vestea s-a dus repede, astfel ca si cei de la Scholastic, cea mai mare editura de carti pentru copii din lume, au auzit ca are talent in a gasi scriitori valorosi. Reprezentantii de la Scholastic au luat legatura cu Cunningham dupa ce au aflat ca cel care l-a descoperit pe Harry Potter cauta un distribuitor pentru noua sa editura.



„Am crezut in talentul sau si stiam ce gusturi are. Ne-am dat seama ca are un simt de a gasi noi voci, precum si un anumit simt al afacerilor", a declarat Barbara Marcus, presedintele de la Scholastic. „Cred ca aceasta colaborare este buna pentru el, pentru ca noi ii distribuim cartile in SUA. Iar el are o mare contributie in ceea ce priveste cifra de afaceri si profitul companiei noastre, desi acesta este doar un inceput", a adaugat ea.



Succesul Corneliei Funke, una din ultimele descoperiri ale lui Cunningham, a adus venituri importante companiei Scholastic. Chicken House a fost editura care a publicat prima carte in limba engleza scriitoarei germane, recunoscuta deja in tara ei natala. Totul a inceput cu o scrisoare in care nepoata de 11 ani a unuia din angajatii lui Cunningham l-a intrebat pe „domnul Potter" de ce cartile nu erau disponibile si in limba engleza.



„Este ciudat ca un om de 50 de ani poate sti ce vrea un copil de 13 ani sa citeasca, dar eu stiu", spune Cunningham.



„Regele hotilor" (in original „The Thief Lord") s-a vandut in aproape 250.000 de exemplare (in versiune cartonata) in Statele Unite, conform declaratiilor celor de la Scholastic, iar Cornelia Funke este considerata de multi ca fiind „urmatorul J. K.".



Angajamentul de a distribui in SUA fiecare noua carte publicata de Cunningham i-a conferit editurii Chicken House forta unei edituri de talie mondiala fara a se lovi de cultura organizationala a companiilor mari, de multe ori cu aversiune la risc.



„Muncesc in conditiile stabilite de mine", marturiseste el. „In fiecare an apar cate sase carti noi - vreau ca toate sa fie capodopere. Intr-o companie mare nu pot fi toate capodopere".



Chiar si asa, este greu sa concureze cu firmele mai importante. Cunningham spune ca sunt destule edituri cu „punga plina" care au incercat sa atraga cei mai buni scriitori, in ciuda regulilor nescrise din industrie care considera astfel de manevre de neacceptat.



„Pana acum, din mai multe motive, acesti scriitori au ramas la firma mea. Ce le pot oferi este ceea ce editurile ofera in general. Sunt primul lor cititor. Vreau sa aiba succes la fel de mult ca si ei. si daca o carte pur si simplu nu se vinde, nu abandonez scriitorul respectiv", afirma Cunningham.



Atentia sporita acordata detaliilor, de la tiparire la marketing, transforma mica lui afacere intr-un produs mai bun pe o piata unde standardele sunt in continua evolutie.



„Cartile sunt mult mai prost editate in ultimul timp. Exista un procent mai mare de greseli, intrigile sunt fara vlaga. Cineva ar trebui sa spuna: „ceva trebuie sa se schimbe"", este de parere el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO