Business Internaţional

Europa, o zona neprofitabila pentru parcurile de distractii

02.07.2007, 16:43 42

Grupul Euro Disney era ocupat cu distrugerea "dragonilor financiari" de la portile parcului de distractii detinut in Paris cand Bugs Bunny a patruns in oraselul San Martin de la Vega, de langa Madrid, in 2002 scrie International Herald Tribune.
Guvernul Spaniei era constient de dificultatile pe care le avea Euro Disney, compania care opereaza Disneyland Paris, inca de la deschiderea parcului de distractii: camerele goale din hoteluri, datoriile si vremea rea.
Totusi, oficialii au intampinat cu bucurie ideea deschiderii parcului tematic al Warner Brothers, convinsi fiind de faptul ca va impulsiona zona saracacioasa, si ca nu se vor repeta greselile facute de Disney.
"Faptul ca aveam un parc al Warner Brothers aici, era ca si cum orasul ar fi castigat la loterie", isi reaminteste Cosme Munoz, un fost director al parcului.
Cu timpul, prezenta turistilor in parc a scazut drastic. Localnicii se plangeau de stilul american de fast-food si de lipsa de umbra. Turistii care sperau autoritatile sa fie atrasi in zona de deschiderea parcului de distractii nu au aparut.
Guvernul si consortiul de investitorii privati sustinuti de acesta se straduiau sa caute un creditor pentru a prelua datoriile de 242 de milioane de dolari (325 de milioane de dolari) ale parcului.
Amenintati de posibilitatea inchiderii parcului, Six Flags, operatorul american al parcului de distractii, s-a orientat in 2005 catre un management spaniol, prin care se adopta servirea de mancaruri si de bauturi tipic spaniole. Compania de constructii Fadesa si-a asumat datoriile in schimbul permisiunii de-a construi cateva centre comerciale si locinte in apropierea parcului. Au fost salvate astfel 1.300 de locuri de munca pentru angajatii parcului. "Acum toata lumea este fericita", declara Munoz.
Dar finalurile fericite ca in basme nu vin intotdeauna usor, cel putin nu si pentru parcurile tematice, investitii in care autoritatile municipale din Asia si Europa continua sa-si puna sperantele.
Parcurile de distractii se construiesc sub viziunea succesului de care s-au bucurat cei de la Walt Disney in Statele Unite, avand ca scop atragerea de turisti, si totodata crearea de locuri de munca
Tousi, dureaza mult timp ca parcurile tematice, majoritatea construite in scurt timp si din imprumuturi, sa devina profitabile - de obicei ajutate de fondurile de investitii.
Iar acest lucru se intampla numai daca serviciile oferite conving clientii sa revina.
In lumea roller-coasterelor, Asia detine locul principal, cu cea mai mare crestere, in special datorita potentialului turistic, al clasei de mijloc tot mai bogate si al autoritatior prietenoase, precum cele din Hong Kong, care sunt coproprietarul parcului Disney ce s-a deschis aici in 2005.
Din 1990 numarul de parcuri de distractii deschise in Asia a ajuns la 127, iar numarul vizitatorilor s-a triplat la 233 de milioane, conform unui raport al Economic Research Associates, o companie de consultanta in domeniul parcurilor tematice.
Spre comparatie, Europa este inca la inceput. Are aproape la fel de multe parcuri tematice ca si SUA, 92 in comparatie cu 113, dar se "lauda" doar cu jumatate din vizitatori.
Veniturile anuale se ridica la 2,5 miliarde de euro, comparativ cu 5 miliarde de euro in Asia, si 7,1 miliarde de euro in SUA.
Cel putin zece parcuri tematice cu mai mult de un milion de vizitatori s-au deschis in Europa de la deschiderea parcului Disney din Paris, multe din ele intampinand probleme financiare.
Patru parcuri, inclusiv cel al Warner Brothers, s-au lansat in Spania. "Aici parcurile sunt un semn de modernitati", a declarat Luis Maria Huete, profesor la scoala de afaceri IESE din Madrid.
Doar Port Aventura de pe Costa Brava, in sudul Spaniei, se apropie de succesul pe care
l-a avut Disney, cu 3,4 milioane de vizitatori anual, avand un club pe plaja, trei hoteluri, un water park, sustinut de curse ieftine din Marea Britanie si Germania la aeroportul local din Reus.
Paramount a fost operatorul acestui parc pana in 2004, cand contractul a expirat si parcul a fost declarat falimentar, cu datorii de 218 milioane de dolari. Dar a reusit sa iasa din criza dupa ce a vandut terenurile pe care le achizitionase cu intentia de a se extinde.
Fosta divizie europeana a Six Flags, care detinea parcurile Walibi din Belgia, Franta si Olanda, a iesit din industria parcurilor tematice in acelasi timp cu Paramount, vanzand in pierdere o parte a activelor unui fond de investitii, Palamon Capital Partners.
In Asia frenezia parcurilor continua, fiind anuntate proiecte de deschidere de noi parcuri, precum cele ale Universal Studios din Singapore si Coreea de Sud.
Cinci din cele 25 de parcuri de top din lume sunt in Japonia, unde veniturile din suveniruri si cadouri rivalizeaza cu cele realizate in Statele Unite. Disneyland din Hong Kong, evaluat la 3,5 miliarde de dolari, a avut de asemenea un inceput mai dificil, neindeplinind obiectivele din primul an de activitate privind atragerea a 5,6 milioane de vizitatori.
Si alte companii afiliate celor de la Disney s-au confruntat cu situatii dificile. Euro Disney a inregistrat pierderi de 82 milioane de euro in prima jumatate a acestui an, o imbunatatire fata de 2006 datorita cresterii ratei de ocupare a camerelor de hotel si a prezentei turistilor. Inca mai are datorii de 1,9 miliarde de euro, in ciuda faptului ca Disneyland Paris atrage mai multi vizitatori anual, decat Turnul Eiffel si Luvru impreuna.
Cele mai de succes parcuri sunt cele mai vechi, ca Europa Park in Rust, Germania, sau Alton Towers in Staffordshire, Anglia, care au cresut intr-un ritm mai lent fara datorii prea mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO