Business Internaţional

Europenii îşi regândesc relaţiile cu marii parteneri comerciali pentru a-şi proteja industriile

Europenii îşi regândesc relaţiile cu marii parteneri...

Autor: Catalina Apostoiu

28.10.2022, 00:05 142

În Germania, exportatorii îşi reanalizează „povestea de dragoste“ cu China pentru a-şi „limita dau­nele“. Din Franţa, preşedintele Emmanuel Macron vrea să copieze exemplul americanilor şi să încura­jeze achiziţiile de produse locale pentru a proteja industria auto europeană în faţa concurenţei în creştere venite în special din China. De asemenea, UE vrea să scape de dependenţa de China pentru materii prime vitale prin deschiderea de noi mine.

Timp de peste 20 de ani, Oliver Betz a produs senzori pentru produ­cătorii chinezi de motoare de la baza sa din München. În ultimele luni, însă, vânzările Systec Automotive către China s-au prăbuşit. „Extin­de­rea în China este exclusă. Este vorba de a ne limita daunele“, arată Betz.

Experienţa acestuia devine din ce în ce mai obişnuită în rândul IMM-urilor germane, care îşi văd relaţiile cu China puse la încercare după ani de vânzări solide, scrie Financial Times.

Din Franţa, Emmanuel Macron cere adoptarea unei legi „Buy Euro­pean“ pentru a proteja constructorii auto de pe continent ca reacţie la controversata schemă a SUA de stimulare a producţiei locale şi la competiţia în creştere din China, potrivit Politico.

„Trebuie să ne rezervăm subven­ţiile pentru constructorii noştri euro­peni. China îşi protejează industria, SUA îşi protejează industria, în timp ce Europa este deschisă“, a declarat Macron.

Franţa este cea care conduce campania împotriva recentei legisla­ţii a Washingtonului privind reduce­rea inflaţiei, ce include stimulente fiscale pentru consumatorii ameri­cani pentru ca aceştia să aleagă pro­duse locale când vine vorba de alege­rea unei maşini electrice.

În timp ce Macron se concen­trează însă pe relaţiile cu americanii, producătorii chinezi de maşini elec­trice iau cu asalt piaţa europeană, notează Financial Times.

BYD este doar unul dintre nenumăratele branduri chinezeşti care se pregătesc să pătrundă pe pia­ţa eu­ropeană. Ascensiunea acestora, spun liderii industriei şi analiştii, va trans­forma peisajul auto al continen­tului în următorul deceniu.

CEO-ul Stellantis, Carlos Tava­res, a avertizat că noile companii chinezeşti, dintre care unele sunt susţinute de către stat, îşi vor vinde maşinile în pierdere pentru a lua faţa mărcilor europene şi a-şi creşte cota de piaţă.

Acesta a făcut apel la UE să impună tarife pe maşinile importate din China.

Între timp, blocul vrea să scape de dependenţa de China pentru materii prime vitale pentru tehnologii verzi cum ar fi maşinile electrice, relatează Politico.

Europa vrea să deschidă mine pe plan local, însă pentru europenii care locuiesc în apropiere de terenurile bogate în minerale această posibilitate este exclusă.

Deocamdată, EU depinde în mare parte de regimuri autocrate pentru a se aproviziona de materii prime ca litiul, cobaltul şi pământurile rare. Însă blocul pregăteşte noi legi aşteptate a fi anunţate în primăvară pentru diversificarea surselor de aprovizionare, inclusiv prin lansarea de noi proiecte miniere.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO