În Germania, exportatorii îşi reanalizează „povestea de dragoste“ cu China pentru a-şi „limita daunele“. Din Franţa, preşedintele Emmanuel Macron vrea să copieze exemplul americanilor şi să încurajeze achiziţiile de produse locale pentru a proteja industria auto europeană în faţa concurenţei în creştere venite în special din China. De asemenea, UE vrea să scape de dependenţa de China pentru materii prime vitale prin deschiderea de noi mine.
Timp de peste 20 de ani, Oliver Betz a produs senzori pentru producătorii chinezi de motoare de la baza sa din München. În ultimele luni, însă, vânzările Systec Automotive către China s-au prăbuşit. „Extinderea în China este exclusă. Este vorba de a ne limita daunele“, arată Betz.
Experienţa acestuia devine din ce în ce mai obişnuită în rândul IMM-urilor germane, care îşi văd relaţiile cu China puse la încercare după ani de vânzări solide, scrie Financial Times.
Din Franţa, Emmanuel Macron cere adoptarea unei legi „Buy European“ pentru a proteja constructorii auto de pe continent ca reacţie la controversata schemă a SUA de stimulare a producţiei locale şi la competiţia în creştere din China, potrivit Politico.
„Trebuie să ne rezervăm subvenţiile pentru constructorii noştri europeni. China îşi protejează industria, SUA îşi protejează industria, în timp ce Europa este deschisă“, a declarat Macron.
Franţa este cea care conduce campania împotriva recentei legislaţii a Washingtonului privind reducerea inflaţiei, ce include stimulente fiscale pentru consumatorii americani pentru ca aceştia să aleagă produse locale când vine vorba de alegerea unei maşini electrice.
În timp ce Macron se concentrează însă pe relaţiile cu americanii, producătorii chinezi de maşini electrice iau cu asalt piaţa europeană, notează Financial Times.
BYD este doar unul dintre nenumăratele branduri chinezeşti care se pregătesc să pătrundă pe piaţa europeană. Ascensiunea acestora, spun liderii industriei şi analiştii, va transforma peisajul auto al continentului în următorul deceniu.
CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, a avertizat că noile companii chinezeşti, dintre care unele sunt susţinute de către stat, îşi vor vinde maşinile în pierdere pentru a lua faţa mărcilor europene şi a-şi creşte cota de piaţă.
Acesta a făcut apel la UE să impună tarife pe maşinile importate din China.
Între timp, blocul vrea să scape de dependenţa de China pentru materii prime vitale pentru tehnologii verzi cum ar fi maşinile electrice, relatează Politico.
Europa vrea să deschidă mine pe plan local, însă pentru europenii care locuiesc în apropiere de terenurile bogate în minerale această posibilitate este exclusă.
Deocamdată, EU depinde în mare parte de regimuri autocrate pentru a se aproviziona de materii prime ca litiul, cobaltul şi pământurile rare. Însă blocul pregăteşte noi legi aşteptate a fi anunţate în primăvară pentru diversificarea surselor de aprovizionare, inclusiv prin lansarea de noi proiecte miniere.