Business Internaţional

Europenii se adapteaza intr-o lume guvernata de combustibili mai scumpi

25.05.2006, 00:00 15

Bernard Wittich stia prea bine ca Mercedesul sau negru cu tapiterie din piele ii va usura portofelul de fiecare data cand va face plinul, dar cu toate acestea l-a cumparat. Anul trecut, Wittich, un sofer de taxi de 41 de ani, din Frankfurt, s-a saturat sa astepte oamenii sa-i intre in masina si si-a facut o lista de clienti privati pe care ii ducea la destinatii din interiorul orasului si nu numai.

Masina pe care o avea nu era potrivita pentru o clientela de clasa, dar, pe masura ce pretul motorinei se apropia de 1,15 euro pe litru, alternativa unui Mercedes voluminos era destul de costisitoare. Totusi, el a inteles ca pentru a face bani trebuie sa cheltuiesti bani. "O masina eleganta este singurul nostru bilet catre o afacere buna, iar acest lucru atenueaza scumpirile la carburanti", a spus Wittich.

Economisind cu chibzuinta, strangand din dinti si facand compromisuri modeste legate de modul de viata, europenii au gasit alternative prin care sa faca fata costurilor mari la energie, scrie International Herald Tribune. Astfel, dupa ce s-au agitat in urma majorarii pretului la benzina, consumatorii s-au resemnat cu pretul de peste 70 de euro pe barilul de petrol. "Spre deosebire de anul trecut, in 2006 preturile la energie nu mai sperie consumatorii", a spus Dirk Morsdorf, analist la compania germana de cercetare de piata GfK. "La inceput, cresterea rapida a preturilor a venit ca un soc, dar oamenii s-au obisnuit cu ele".

Holger Schmieding, economist la filiala din Londra a Bancii America, a spus ca efectele scumpirii petrolului au fost compensate de evolutia buna a pietelor imobiliare si bursiere, de cererea tot mai mare a exportului din partea companiilor exportatoare de petrol si de rezultatele restructurarii organizationale, in special cele din Germania.

Nici la nivel politic situatia nu mai este atat de delicata. Anul trecut, guvernele s-au vazut puse in pozitia de a reduce unele taxe la energie desi, atunci ca si acum, situatia economica in care se gaseau a facut apoape imposibil acest lucru. Astazi, problema de abia mai prinde prima pagina a ziarelor, chiar in conditiile in care europenii se asteapta la un pret al benzinei de 2 euro pe litru.

Mai multi economisti subscriu conceptiei potrivit careia, de la criza energetica din 1970, statele dezvoltate ale lumii au invatat sa se adapteze cresterii repetate a pretului la petrol. Otmar Issing, economist-sef al Bancii Centrale Europene, isi aduce aminte ca acum doi ani credea ca daca pretul petrolului va depasi pragul de 70 de dolari pe baril, consecintele ar fi fost dramatice. "Atunci am fi spus ca aceasta scumpire va duce sigur la un colaps economic", a spus el.

Capacitatea de a digera o energie scumpa este ceea ce Issing a numit "o trasatura remarcabila a economiei europene, care se dezvolta cu o inflatie scazuta deoarece cresterea preturilor este suportata de mai multi factori."

Fara indoiala, exista o limita a majorarii preturilor, care, odata atinsa, va afecta semnificativ consumatorii si intreprinderile. "Exista deja cateva cazuri de firme care au fost afectate de majorarea pretului la combustibili", a spus Michael Sanders, directorul departamentului de economie europeana la Citigroup. Spre exemplu, in Marea Britanie, aproape jumatate din afacerile mici si mijlocii se asteapta ca preturile mai mari la energie sa le afecteze semnificativ activitatea, potrivit unui studiu realizat in februarie de Nottingham University Business School.

Intr-un raport prezentat de Banca Nationala a Angliei economistii au prognozat o crestere economica mai mica, din cauza scaderii consumului pe fondul cresterii preturilor la energie. Previziunea a venit la doua zile dupa ce Comisia Europeana a anuntat ca in cele 12 state care folosesc moneda euro, cresterea economica se va incetini anul viitor, pe masura ce petrolul se va scumpi si dobanzile vor fi majorate. Cu toate acestea, desi unele categorii de consumatori si unele companii mari au fost lovite in plin, impactul a fost mai mic decat cel prevazut, a spus Sanders.

Situatia este demonstrata mai bine decat oriunde la pompele benzinariilor, unde mai mult decat orice, majorarea pretului la combustibili pune sub semnul intrebarii cliseul potrivit caruia europenii, spre deosebire de americanii "devoratori" de benzina, nu sunt dependenti sau legati de sofat. Multi sunt dependenti cu acte in regula si sunt dispusi sa plateasca mai mult daca vor crede de cuviinta, spun analistii.

"Majoritatea soferilor nu au alternativa decat sa conduca", a spus Ruth Bridger , analist pe domeniul combustibililor la grupul britanic de cercetare de piata AA Monitoring Trust. Posesorii de autovehicule folosesc adeseori rute neobisnuite cand merg la serviciu sau la scoala, rute care nu sunt acoperite de transportul public, asa ca nu au alta solutie decat "sa stranga din dinti si sa mearga mai departe", a spus ea.

Antoine de Bruc, un parizian care proiecteaza site-uri web in Franta, merge cu BMW-ul sau aproximativ 70.000 de kilometri pe an. Angajatorul sau, care ii plateste 20.000 de euro anual pentru benzina si reparatii, pare dispus sa-i preia povara care vine cu sofatul, iar preturile ar putea sa mai creasca mult inainte ca aceasta situatie sa se schimbe. Totusi, de Bruc spune ca exista o limita. "Situatia va deveni inacceptabila cand vom atinge pragul psihologic de 2 euro pe litrul de benzina", a spus el. In plus, pe masura ce intreprinderile transfera scumpirile in pretul produselor finite, ritmul de cheltuire al consumatorilor ar putea fi afectat, oricat de activi ar fi ei.

Lufthansa, al doilea operator de curse aeriene din Europa, se bazeaza pe operatiuni de hedging la combustibili, un program complex care implica tranzactii de titluri futures, pentru a limita expunerea companiei la costuri mari. Dar, asemenea liderului european Air France-KLM, operatorul german a scumpit biletele. "Nu putem face miracole daca pretul petrolului continua sa urce", a spus Christine Ritz, purtator de cuvant al Lufthansa.

"Sotul meu si cu mine avem motociclete pe care le folosim cand avem nevoie deoarece consuma mai putina benzina", a spus Elisabetta Grassi, o milaneza care si-a vandut masina in urma cu doi ani, din cauza cheltuielilor cu benzina. "Mai luam si trenul atunci cand putem".

Totusi, constiente de recuperarea fragila a economiei Europei, unele guverne au luat masuri pentru a evita impactul negativ. Guvernul Marii Britanii a prevazut in bugetul anual prezentat in martie inghetarea taxei pe benzina, masura care dateaza de 4 ani.

Germania va micsora taxa pe anul acesta la biocombustibili, dar in contextul in care se apropie de zona rosie a prevederilor Uniunii Europene asupra deficitului comercial, nu va reduce taxele la energie.

Ministrul francez Thierry Breton a obtinut un angajament din partea companiilor petroliere pentru reducerea pretului carburantilor la pompe dupa trei-cinci zile de la scaderea pretului la petrolul nerafinat pe plan mondial, si pentru scumpirea treptata cand pretul acestuia va creste. Catherine Enck, purtator de cuvant la Total, a spus miercuri ca acordul a expirat in decembrie, dar compania "continua sa-l aplice, chiar in lipsa unui acord formal". In schimb, Indecosa-CGT, un grup care reprezinta interesele consumatorilor, afiliat celui mai mare sindicat de transport din Franta, Confederatia Generala a Muncii, spune ca acest acord nu schimba cu nimic situatia.

"In prezent, guvernul ii lasa doar pe consumatori sa poarte povara pretului la barilul de petrol", a spus Daniel Tournez, secretarul general al grupului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO