Business Internaţional

Fiat ar putea relansa producatorul indian de automobile Tata Motors

05.12.2005, 19:08 29

Producatorul auto indian Tata Motors isi poate reveni dupa o perioada de criza datorita fuziunii cu grupul italian Fiat.

Tata Motors pare a fi o oportunitate pe termen lung pentru investitori. Analistii cred ca pretul actiunilor ii va recompensa pe cei care au rabdare si asteapta momentul oportun pentru achizitii. Acestia se bazeaza pe investitiile majore pe care guvernul indian le face pentru modernizarea drumurilor, dar si pe cresterea exporturilor si a vanzarilor realizate de Tata Motors ca urmare a posibilei fuziuni cu producatorul italian Fiat.

Vanzarile de automobile fabricate in India va creste cu siguranta. "India se afla intr-o perioada de expansiune, si in cazul in care cresterea economica va fi de 8%, in cativa ani industria producatoare de vehicule utilitare va creste de cel putin doua ori", afirma Kalpesh Perekh, analist al ASK Raymond James.

Dar ceea ce nu pare in regula pentru multi dintre analisti este politica pe termen scurt practicata de Tata Motors. Acestia au declarat ca actiunile companiei vor scadea in urmatoarele trimestre din cauza cererii scazute pentru autobuzele, camioanele si autoturismele produse de acestia.

In octombrie Enam Securities a retrogradat actiunile Tata Motors la nivelul de "neutral", in timp ce Sushil Finance le-a schimbat statutul de la "hold" la "book profits". De curand, Network Stock Broking a scazut pretul tinta pentru 12 luni de la 600 de rupii (11,1 euro) la 560 (10,3 euro), cu toate ca a mentinut statutul de "hold".

Recent actiunile Tata au crescut cu 2,5%, la 586,8 rupii (10,8 euro).

Unele agentii de brokeraj au mentinut statutul actiunilor acestei companii pe "buy" sau "overweight".

Tejas Doshi, director de cercetari la Sushil Finance, afirma ca industria producatoare de vehicule utilitare si comerciale a Indiei, dupa o perioada de crestere accelerata, se afla in plina consolidare. Concurenta este in crestere si va mai trece un timp pana cand segmentul de vehicule medii si grele isi va reveni.

In perioada 1 aprilie - 31 octombrie numarul de vehicule de clasa medie si camioane vandute, segment care aduce cele mai mari profituri companiei Tata Motors, a scazut cu 9.2% la 62,564. In aceeasi perioada, vanzarile interne de autoturisme pentru calatori au scazut cu 3,4% la 82,175 unitati vandute, fiind afectate de inundatiile ce au lovit vestul Indiei.

"Fuziunea globala cu Fiat ii va ajuta sa implementeze noul program de productie a autovehiculelor necesar pentru cresterea volumului productiei", afirma S. Ramnath, analist la SSKI India Research.

De curand, Tata si Fiat au semnat un memorandum pentru un studiu de fezabilitate a cooperarii ce urmeaza a avea loc in domeniul autovehiculelor pentru pasageri in incercarea de a face fata dezvoltarii produselor, a procesului de fabricare si a sistemului de distribuire a produselor si a componentelor. In prezent o colaborare intre cele 2 companii pare a fi solutia ideala.

Daca aceasta colaborare va deveni reala, analistii se asteapta ca in India sa se produca autovehiculele ambelor firme, dar si ca Tata Motors sa aiba acces la sistemul de distributie al Fiat. Acestia mai cred ca acesta este un inceput perfect pentru a face fata unei concurente din ce in ce mai puternice de pe piata indiana.

Chiar daca performantele financiare ale grupului Tata nu au fost satisfacatoare pe durata acestui an fiscal, cotatiile actiunilor acesteia au avut o evolutie pozitiva.

Anul acesta actiunile Tata Motors au crescut cu 42% la Bursa de la Bombay. De la data de 31 martie actiuniile concurentilor de la Mahindra & Mahindra au crescut cu 91%, cele ale Ashok Leyland cu 56%, iar cele ale Maruti Udyong cu 50%.

Analistii nu cred ca Tata va recupera prea repede distanta dintre ei si companiile rivale. "Performantele slabe ale acesteia vin de la segmentul de productie a vehiculelor medii si grele", au declarat recent reprezentantii Enam Securities.

Cei mai multi specialisti in domeniu sunt de parere ca veniturile Tata Motors vor creste atat in acest an fiscal, cat si in urmatorul cu mai putin de 10%, comparativ cu cresterea de 53% inregistrata pana in luna martie a anului curent.

Reprezentantii Tata au refuzat sa comenteze aceste afirmatii.

Un lucru pozitiv pentru Tata anul acesta au fost exporturile. In perioada aprilie- octombrie acestia au exportat un numar de 27.912 unitati, mai mult decat dublul exporturilor inregistrate anul trecut in aceeasi perioada.

Specialistii se asteapta ca exporturile, care anul acesta au o pondere de 12% in totalul vanzarilor, sa creasca si in anii ce urmeaza, ajutate de performantele imbunatatite ale fabricii de camioane detinuta de Tata in Coreea de Sud, unitate ce poarta numele de Daewoo Comercial Vehicles. alexandru.matei@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO