Business Internaţional

Ford incearca sa-si convinga angajatii americani ca exista viata si dupa industria auto

03.03.2008, 13:39 27

In incercarea de a face fata competitiei venite din partea producatorilor asiatici de automobile, Ford Motor ofera stimulente peste stimulente, imparte DVD-uri si brosuri publicitare si lanseaza oferte care, spera compania, vor fi prea avantajoase pentru a fi trecute cu vederea, scrie International Herald Tribune.
Totusi, cea mai importanta preocupare a companiei acum nu este aceea de a vinde automobile, ci de a convinge mii de angajati sa accepte pachete compensatorii in schimbul parasirii companiei.
Pachetele oferite de Ford sunt printre cele mai consistente oferite vreodata muncitorilor din fabrici, acestea incluzand plati unice sub forma de cash in valoare de 140.000 de dolari (93.000 de euro) sau planuri educationale pentru intreaga familie.
De asemenea, compania organizeaza targuri de joburi in interiorul fabricilor sale si trimite fiecaruia din cei 54.000 de muncitori cu ora DVD-uri intitulate "Connecting with Your Future" (Conectandu-va cu propriul viitor).
"Este ceva foarte serios, insa este foarte greu sa ma gandesc sa parasesc compania", spune Jerry Thomas, in varsta de 37 de ani, care a lucrat in cadrul Ford timp de 12 ani. "Singurul lucru care m-ar determina sa fac asta ar fi nesiguranta. Pur si simplu nu stim ce se va intampla cu Ford."
Actiunea fara precedent de indepartare a muncitorilor reflecta situatia grea din Detroit. Ford a inregistrat pierderi de 15 miliarde de dolari in ultimii doi ani, iar General Motors si Chrysler trec la randul lor prin restructurari in urma pierderilor masive suferite. La aceasta situatie s-a ajuns dupa ani de scadere a cotei de piata din Statele Unite si intensificare a competitiei venite din partea producatorilor straini in frunte cu Toyota.
Desi cele trei companii din Detroit, supranumite The Big Three, au eliminat deja 80.000 de locuri de munca prin pachete compensatorii si programe de pensionare anticipata din 2006, exista tendinta restrangerii in continuare a locurilor de munca pentru a face loc unor muncitori mai slab platiti pe viitor. Aceasta tendinta agresiva se manifesta in special in cazul Ford.
La inceputul anilor '90, fondatorul acesteia, Henry Ford, a transformat locul de munca american oferind salarii de 5 dolari pe zi pe liniile de asamblare. Iar aceasta cultura paternalista este inca prezenta in modul in care muncitorii fac referire la companie, "Ford's".
Oficialii Ford spun ca pachetele compensatorii, care sunt cele mai profitabile si diverse oferite in industrie, reflecta credinta ca Ford ar trebui sa aiba grija de muncitorii sai si sa le usureze tranzitia catre alte cariere.
"Trebuie sa ne restructuram, insa trebuie sa facem acest lucru in modul cel mai avantajos pentru angajatii nostri", spune Joseph Hinrichs, director in cadrul Ford. Totusi, mesajul Ford este ca aceasta este ultima oferta si ca ar putea avea loc disponibilizari daca restrangerea activitatilor o va cere.
Ford nu precizeaza cati muncitori se asteapta sa accepte pachetele pana la termenul limita, data de 18 martie. Insa analistii de pe Wall Street cred ca tinta companiei vizeaza 8.000 de muncitori.
General Motors a lansat la randul sau un program de compensatii adresat tuturor celor 74.000 de angajati cu ora, iar Chrysler ofera pachete similare.
"Aceste companii incearca sa faca in 24 de luni ce n-au facut in ultimii 24 de ani", spune John A. Casesa din cadrul firmei de consultanta in domeniul auto Casesa Shapiro Group. "De aceea masurile vin ca un soc atat de mare pentru sistem."
Ford a eliminat peste 32.000 de locuri de munca in ultimii doi ani prin pachete compensatorii si planuri de pensionare anticipata. Compania trebuie insa sa elimine noi locuri de munca pentru a-si spori productivitatea, a face loc pentru transferuri de la fostele fabrici de componente auto si pentru noi angajati cu un salariu de 14 dolari pe ora.
"Intotdeauna preferam ca oamenii sa paraseasca firma de buna voie si de aceea investim atata energie in aceste programe", a declarat Martin Mulloy, vicepresedinte pe probleme legate de forta de munca al Ford.
Pachetele au fost dezvoltate impreuna cu sindicatele United Automobile Workers. De fapt, un oficial al sindicatelor si-a declarat sprijinul pentru eforturile Ford intr-un articol intitulat "Fresh Opportunities" (Noi Oportunitati) publicat in revista interna a companiei, Ford World.
Compania ofera o varietate de pachete compensatorii si de pensionare anticipata.
Angajatii cu o vechime de numai un an pot primi 100.000 de dolari cash, dar renunta la toate beneficiile de ordin medical dupa o perioada de sase luni. Pentru angajatii in varsta de cel putin 55 de ani si cu zece ani de vechime, suma urca la 140.000 $.
Ford, care are o forta de munca mai tanara decat GM, a inclus si multe oferte educationale.
La fabrica din Woodhaven, cei 1.142 de muncitori cu ora nu stiu ce sa aleaga.
"N-am avut niciodata o oportunitate de acest tip cat am lucrat in industria auto. Stiam de mult ca industria are probleme si la un moment dat usile s-au inchis pur si simplu", declara un muncitor.
Targul de joburi de la Woodhaven a oferit o multime de oportunitati. Un recrutant, Heidi Daniels, din cadrul DTE Energy, a declarat ca fabrica reprezinta o "oportunitate extraordinara" de a gasi muncitori calificati.
In acelasi timp, Ford a facut tot posibilul pentru a promova promisiunea vietii de dupa industria auto.
Pentru realizarea DVD-ului, Ford a angajat actori profesionisti pentru a-i determina pe muncitori sa profite de oportunitatea de "a incerca ceva nou". Sunt prezentati de asemenea mai multi muncitori care si-au lansat propriile afaceri dupa ce au acceptat pachetele de compensatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO