Business Internaţional

Gazul lichefiat, speranta petrolistilor

13.03.2006, 00:00 52

Tehnologia de transformare a gazului face din gazul natural un produs deosebit de valoros.

Audi va concura in cursa de la Le Mans cu o masina diesel care a inregistrat un record intrecand, la teste, puterea tuturor modelelor de curse precedente. Secretul noului model R10 este acela ca vehiculul echipat cu un propulsor diesel complet nou consuma un combustibil special produs de catre Shell din gaz natural. Pentru acest proiect s-a folosit tehnologia de lichefiere, informeaza Financial Times.

"Pentru gigantii petrolieri aceasta tehnologie este foarte importanta", a declarat Jack Jacometti, vicepresedinte in domeniul dezvoltarii procesului de lichefiere al Shell. " Niciodata pana acum un motor diesel nu a fost atat de puternic", a mai spus Jacometti. Pentru Audi, lichefierea ofera un "de design" capabil sa transmita o putere mai mare a motorului, sa economiseasca combustibil si chiar sa faca din sofat o plimbare silentioasa. Pentru companiile petroliere procesul reprezinta transformarea gazului natural intr-un produs valoros. Pentru tarile care manifesta un interes sporit pentru energie, ca Statele Unite ale Americii sau Japonia, noua tehnologie inseamna sfarsitul dependentei de regiunile instabile ale lumii de unde importau petrol nerafinat.

Deoarece este un combustibil rafinat, marile orase au devenit interesate in folosirea lichefierii pentru transportul in comun sau pentru cel pe apa.

Prima si cea mai mare companie in domeniu va fi deschisa in Quatar in urmatoarele saptamani, eveniment atent urmarit de competitori si investitori.

Firmele din domeniu fac puternice speculatii in ceea ce priveste viitorul noii tehnologii aparute. Shell si ExxonMobil planuiesc deschiderea unor companii mari in Qatar, costurile de constructie ale acestora ajungand la 13 miliarde de dolari. De asemenea, Sasol si Chevron vor sa deschida o fabrica in Nigeria de 3 miliarde de dolari, iar BP are planuri pentru Columbia si Algeria in aceasta privinta. Nici Austalia, Iranul, Trinidad sau Egiptul nu lipsesc din proiectele marilor investitori.

Aceasta deschidere catre industria de lichefiere ar putea aduce rezultate pozitive in urmatorii 10 ani, timp in care pot fi investite peste 40 de miliarde de dolari in acest sector, potrivit estimarilor specialistilor Wood Mackenzie.

Lichefierea este un proces nou. In 1920 doi oameni de stiinta, Franz Fischer si Hans Tropsch, au inventat primul proces de transformare a gazului natural, a carbunelui sau chiar a maselor biologice in produse traditionale derivate din petrol. Deoarece Germania ducea lipsa de petrol in timpul celui de-al doilea razboi mondial, metoda a fost folosita pentru a crea din carbune combustibil pentru avioane.

Mai tarziu, Africa de Sud a dezvoltat aceasta tehnologie. In timpul crizei din 1970, Shell a fost indemnata sa-si dezvolte propria versiune a acestei tehnologii, cand natiunile de consum au inceput sa se ingrijoreze in legatura cu siguranta ofertei lor. Tehnologia a prins viata insa odata cu majorarea puternica a pretului petrolului de anul trecut. Pana acum, tarile care detineau gaz natural, dar erau prea indepartate de piata din domeniu pentru a-si transporta produsul prin conducte, au avut o singura optiune: de a lichefia gazul natural.

"Acest proces a fost determinat de pretul petrolului", a spus Frank Harris, analist de la Mackenzie. Pretul mare al petrolului, cat si oferta scazuta au provocat receptivitatea tarilor exportatoare de energie de consum catre tehnologiile care ofera o alternativa.

Guvernul japonez doreste ca 20% din transportul de combustibil sa fie lichefiat pana in 2030.

Companiile producatoare de masini, ca Toyota , DaimlerChrysler, Mitsubishi si VW au proiectat deja motoare care sa beneficieze de acest combustibil lichefiat.

Pana in 2015, analistii considera ca se vor produce intre 600 de mii si 1 milion de barili de produse lichefiate pe zi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO