Business Internaţional

Gigantii Airbus si Boeing isi continua disputa pentru suprematie in vazduh

16.05.2005, 19:22 137

Aparitia noului model Airbus este privita cu invidie de catre americanii de la Boeing. Americanii si cei care cunosc aceasta industrie sunt intrigati de decizia guvernelor europene de a finanta constructia celui mai mare avion de pasageri din lume, relateaza BBC.

In urma cu doi ani, Airbus a devenit constructorul cu cele mai mari vanzari din lume, in pofida rivalei Boeing. O data cu decolarea avionului Airbus A380, compania a intrerupt si dominatia de 40 de ani a modelului Boeing 747 Jumbo Jet.

Statele Unite au anulat anul trecut o intelegere din 1992 cu Uniunea Europeana, care permitea guvernului sa imprumute bani pentru o treime din costurile de productie ale noului avion. Bruxelles-ul, care a acuzat compania Boeing ca a primit asistenta neloiala in urma unor contracte cu armata, nu a acceptat revendicarea Statelor Unite.

Aceasta rivalitate risca sa se transforme intr-un razboi comercial. Peter Mandelson, consilierul comercial al Uniunii Europene, a incheiat un armistitiu, declarand ca membrii celor doua state sunt libere sa ofere imprumuturi pentru urmatorul proiect al companiei Airbus: avionul de talie mijlocie A350. Statele Unite, care sustin interesele modelului Boeing 787 Dreamliner, au amenintat ca vor face un apel la World Trade Organization.



Discordia subventiilor sau de unde a pornit totul

Problema vanzarilor a pornit un scandal comercial intre Boeing si Airbus. Nici una dintre ele nu recunoaste ca a acceptat subventii neloiale. Multi analisti au declarat ca ambele companii au cate un secret ãfamilial".

Airbus spera ca imprumutul pentru lansarea modelului Airbus A350 sa fie inapoiat doar daca avionul nu-si va atinge vanzarile. Insa, strategia comerciala din spatele modelului Dreamliner este diferita. Parti din constructia avionului au fost finantate de catre statele Washington si Kansas.

Furnizorii japonezi vor primi imprumuturi guvernamentale, ca acelea oferite de Airbus. WTO va adauga astfel un nou caz pe lista de companii care trebuie cercetate.

Statele Unite, sau cel putin compania Boeing, castiga de pe urma intarzierii aparitiei unei hotarari, din moment ce acest lucru va opri ajutorul guvernului catre proiectul Airbus A350.

Timpul este foarte important, mai ales daca previziunile Boeing ca piata va prefera cursele directe pe distante mari, ca cele oferite de modelele Dreamliner 787 si A350, in locul celor facute de avionul A380.

Daca aceasta este problema, aparitia modelului Dreamliner, prevazut cu doi ani inaintea A350, va ajuta compania Boeing sa recastige terenul pierdut.

Producatorul american de avioane Boeing a raportat o scadere de 14% a profitului in primul trimestru, din cauza numarului mare de pensionari. Caderea castigurilor a fost mai mica decat au prevazut analistii. Compania a beneficiat de o reducere de impozit. Compania a declarat ca profitul din primele trei luni ale anului 2005 a fost de 535 de milioane de dolari (515 milioane de euro), fata de 623 de milioane de dolari anul trecut. Vanzarile au fost in valoare de 13 miliarde de dolari.

Boeing si-a pierdut pozitia de lider pe piata constructorilor de avioane in fata companiei europene Airbus. Intrebat daca se astepta ca avionul gigant A380 sa se ridice de la sol, James Bell, directorul executiv de la Boeing, a spus: ãBineinteles ca ne asteptam, pentru acest lucru au fost construite avioanele".

Airbus previzioneaza ca avioanele de talia modelului A380 vor fi preferate in viitor pentru calatoriile aeriene, in timp ce Boeing a ales ca target avionul de marime mijlocie Dreamliner.

Cheltuielile pentru afacerea Elestron Dynamic Devices, a companiei Boeing, au redus profitul din primul trimestru. Costurile de pensionare s-au triplat fata de anul trecut, ajungand la 223 de milioane de dolari.

Boeing a intampinat costuri aditionale, din cauza noilor metode de calcul. Sunt posibile noi cazuri de pensionari in acest an, daca Boeing va reusi sa obtina inca doua afaceri. La nivel operational, compania inregistreaza profit. Divizia sa de avioane de aparare a inregistrat o crestere de 2% pana la 7,5 miliarde de dolari in primul trimestru, in timp ce profitul operational a crescut cu 15% pana la 847 de milioane de dolari.

Vanzarile avioanelor comerciale au scazut cu 5% pana la 5,1 miliarde de dolari, iar livrarile s-au redus la 70 de unitati, fata de 76 anul trecut. Totusi, compania are cerere pentru modelul 737. Heidi Wood, un analist de la firma Morgan Stanley, a spus ca Boeing 737 a fost vandut cu 36 de luni in avans.

In ciuda competitiei acerbe cu Airbus, Boeing a anuntat valoarea de 13 miliarde de dolari a noilor contracte cu Air India si cu Air Canada.



Air Canada, un arbitru al competitiei

Compania Boeing a castigat lupta pentru monopolul comercial aerian, detinuta pana acum de Airbus. Air Canada, veche clienta a Airbus, a spus ca intentioneaza ca viitoarea flota pentru zboruri pe distante mari sa fie formata din avioane Boeing.

Intelegerea poate insemna o schimbare radicala in razboiul global dintre companiile producatoare de avioane, razboi dominat timp de decenii de Boeing, inainte ca Airbus sa preia conducerea. Acordul cu Air Canada consta in achizitionarea a 96 de avioane Boeing 777 si Dreamliners 787, in valoare de 15 miliarde de dolari (11,48 miliarde de euro).

Air Canada a declarat ca a comandat 18 avioane modelul 777 si 14 avioane 787 in valoare de 6 miliarde de dolari, desi oficialii companiei sustin ca au primit reduceri importante. Toate avioanele comandate sunt special proiectate pentru zboruri pe distante lungi, transatlantice si transpacifice, cu o capacitate intre 250 si 350 de pasageri.

Decizia companiei ACE Aviation Holdings, care detine Airbus, de a refuza oferta producatorului Airbus este ultima dintr-un lung sir de victorii ce pun in valoare eforturile Boeing de a rasturna ierarhia.

Boeing a inregistrat o scadere a profitului la sfarsitul anului trecut, dupa ce a pierdut o serie de comenzi in favoarea Airbus. Airbus a lansat o noua linie de productie si a profitat de refuzul companiei Boeing de a reduce preturile.

Boeing si-a concediat directorul de vanzari si a stabilit preturi mai ãagresive". De asemenea, noul Dreamliner 787 a beneficiat de o tehnologie avansata in comparatie cu alternativele oferite de Airbus.

Astfel, in numai 5 luni, Boeing culege roadele muncii sale. Este abia inceputul anului, dar comanda din partea Air Canada este foarte importanta in ceea ce priveste prestigiul si puterea.

In competitia pentru Air Canada, Airbus era considerata favorita, datorita avioanelor de talie mare pe care canadienii le-au achizitionat de la constructorul european. Schimbarea de furnizori este costisitoare, avand in vedere diferenta de infrastructura a avioanelor provenite din fabrici diferite. Este a doua oara intr-o luna cand un client Airbus se schimba la Boeing. Dupa ce a refuzat oferta avantajoasa a Airbus, Northwest Airlines se afla in negocieri finale cu Boeing pentru 18 avioane 787.

ãSituatia nu arata prea bine pentru ca am pierdut, dar nu renuntam", a spus Henri Coupron, presedintele si directorul executiv al filialei nord-americane Airbus. Coupron a adaugat ca in ultimele luni Boeing a devenit ãextrem de agresiva" in ceea ce priveste preturile.

ãCand esti pe locul doi obosesti sa tot pierzi, asa ca incepi sa iti construiesti un plan ofensiv", a spus el.

Airbus apartine companiei European Aeronautic Defence & Space si are sediul in Toulouse, Franta.

ãBoeing si-a revenit cu siguranta", a spus Alan Mulally, presedinte si director executiv al Boeing Comercial Airplanes. El a recunoscut ca stabilirea pretului este foarte importanta in afacerile cu avioane, dar a adaugat ca victoriile recente ale companiei arata ca avioanele sale sunt mai noi, mai capabile si mai eficiente. ãCeea ce vindem este de calitate", a adaugat Mulally.

In competitia pentru comenzile companiilor aeriene, producatorii reduc foarte mult preturile, pentru ca nu se poate spune ca un model de avion Boeing este mai bun decat unul Airbus. In ceea ce priveste avionul 787, companiile sunt atrase de eficienta si tehnologie. Conducerea Airbus sustine ca Boeing ãisi cumpara cota de piata" oferind stimulente, iar diferenta de tehnologie dintre cele doua este minima.

Ca raspuns, compania Airbus a promis ca va face un update la modelul de talie mijlocie A330, care sa concureze direct cu 787. De asemenea, planuieste sa foloseasca aceleasi motoare pentru noul model A350. Recent, multi analisti au crezut ca modelul A350 va fi suficient pentru a concura cu 787. Dar, Korean Air, Northwest si Air Canada au respins aceasta teorie cand angajatii Airbus au fost trimisi acasa, in dauna celor de la Boeing.

Intr-un efort de a riposta in fata modelului 787, compania europeana a inceput reconstruirea avionului A330, care a fost un succes in trecut. Noul avion, numit A350, are deja o cerere de 10 unitati de la Air Europa. John Leahy, directorul comercial al companiei Airbus, se asteapta la 50 de comenzi pentru A350 de la Paris Air Show pana in iunie si 100 pana la sfarsitul anului.

Urmatoarele luni vor fi critice penrtu ambii producatori de avioane. Daca Airbus nu va castiga teren cu A350, va fi fortata sa construiasca un nou avion. Acest lucru va costa compania europeana miliarde de dolari si o va intoarce cu patru ani in urma Boeing, care previzioneaza sa prezinte modelul 787 in 2008.

De asemenea, urmatoarele luni vor arata daca 787 va avea succes. Air India, Singapore Airlines si Qatar Airways vor achizitiona avioane anul acesta. Boeing doreste sa obtina o comanda de la Air India, dar nu s-a luat, inca, nici o decizie, favorita fiind Airbus.

Companiile aeriene asteapta cu interes noile modele A350 si Dreamliner 787. Pentru prima oara de la mijlocul anilor ''90, tehnologia a devenit un factor important in afacerile aeriene.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO