Business Internaţional

Gigantii industriali din Franta fac cu greu fata competitiei internationale

08.06.2006, 00:00 18

Grupul aeronautic franco-german EADS, care detine Boeing, va inchide unul din centrele de service cu renume din Franta, compania Sogerma.

Aeronava de 20 de locuri parasita intr-un hangar urias sta marturie pentru lipsa comenzilor de la Sogerma Services localizata langa aeroportul din Bordeaux. Steagurile flutura pe jumatate in bataia vantului, iar angajatii au expresii sumbre pe chipuri. Ei au aflat de curand ca EADS, proprietarul fabricii lor si detinatorul majoritar al Airbus, va inchide centrul de service Merignac pentru ca este neprofitabil, si va disponibiliza 1.050 de angajati de acolo, titreaza Financial Times.

"Nu pot inchide Merignac", a declarat Alain, unul dintre angajati, 53 de ani, preferand sa nu-si precizeze si numele. "Daca ei fac asta, mai bine ar inchide toata industria din Franta", a adaugat el.

Disponibilizarile anuntate la Sogerma reflecta politica duplicitara, de a da si de a lua inapoi, dusa de corporatiile multinationale ca grupul franco-german EADS, a carui divizie Airbus concureaza cu producatorul american Boeing, cu presiunea suplimentara a salvarii unor locuri de munca in Franta si Germania. Problemele de la Sogerma, la care se adauga recentele disponibilizari de la centrele de productie a sistemelor de transmisie Ford de langa Merignac, demonstreaza efectele unei concurente din ce in ce mai acerbe in cele doua industrii considerate pana nu demult un adevarat paradis pentru muncitorii cu pregatiri inalte, aeronautica si industria auto.

In acelasi timp aceste strategii ale marilor companii reflecta nereusita Frantei in a face fata competitiei internationale. Costurile de munca, indicator al competitivitatii, au crescut cu 1,8% intre septembrie 2004 si septembrie 2005, fata de scaderea de 1,3 procente inregistrata in Germania. Pierderea competitivitatii a contribuit in mod decisiv la aprecierea deficitului de cont curent, in timp ce Germania a inregistrat excedente la acest capitol, pe baza exportului de masini de lux si utilaje industriale.

Guvernatorul bancii centrale franceze, Christian Noyer, a avertizat ca marirea dezechilibrului comercial pe fondul unei scaderi generale a competitivitatii va rezulta in mod direct si in scaderea nivelului de trai. Intr-o scrisoare adresata presedintelui Jacques Chirac, Noyer preciza ca economia franceza reactioneaza cu intarziere la evolutiile de pe piata globala. Oficialii EADS au declarat ca vor sa inchida fabrica de la Merignac pentru ca nu vad un viitor propice pentru specializarea ei, intretinerea aeronavelor. Sogerma a inregistrat pierderi de 237 mil. euro anul trecut, la venituri de 600 mil. euro.

Rezultatele sunt foarte departe de Sogerma anilor ''80, cand compania era unul din cele mai importante branduri din acest business, trimitand forta de munca proprie in toate colturile lumii pentru a remedia diversele defectiuni. "Imediat ce primeam faxul plecam in Filipine, Cipru sau vreun oras african pentru a repara un avion", a declarat Alain. "Munceam si cate 24 de ore pe zi pana reuseam sa remediez situatia", a adaugat el.

In 1990 insa, statele cu o forta de munca la fel de calificata, dar mai ieftina, au inceput sa acapareze sectorul de intretinere a aeronavelor, precum si alte industrii. Acum liniile aeriene isi pot repara avioanele si in Tailanda sau Tunisia, centrele de service fiind mult mai numeroase. La acel moment, strategia companiilor a fost de a muta operatiunile legate de aparate mai vechi, cele care necesita mai multe ore de munca, in state cu o forta de munca mult mai ieftina, urmand ca reparatiile aeronavelor mai noi sa fie facute in continuare in aceleasi centre.

"Din moment ce costul muncii reprezinta doua treimi din cheltuielile totale in industria de service aeronautic, nu avem nicio sansa sa fim competitivi lucrand pe avioane din generatii mai vechi", a declarat Alain Bassil, presedintele Air France. Grupul, impreuna cu departamentul omolog de la KLM, este pe locul doi in lume pe piata companiilor de service aeronautic, dupa Technik, departamentul specializat al Lufthansa. Analistii au estimat aceasta piata la aproximativ 38 de miliarde de euro.

Sogerma a incercat inca din 2001 sa se redreseze, mutand o parte din operatiuni in Tunisia si Maroc. Compania nu a reusit insa sa atraga suficiente comenzi pentru angajatii de la fabrica din Franta.

Dupa parerea lui Christian Bouille, directorul colegiului de service auto de peste drum de fabrica de la Merignac, desi Sogerma dispune de un nivel tehnic deosebit, compania nu a reusit sa se pozitioneze suficient de bine pe aceasta piata.

Problemele financiare au devenit evidente in 2002, cand compania nu a obtinut un contract de service a 14 aeronave Hercules C-130 de transport militar, un aranjament foarte profitabil care incepuse inca din 1983. Contractul a mers in Portugalia, la OGMA-Industria Aeronautica de Portugal.

"OGMA a fost cu 25% mai ieftina pe contractul de trei ani in valoare de putin sub 80 de milioane de euro", a declarat unul dintre oficialii guvernamentali care au participat la parafarea intelegerii. Purtatorul de cuvant al Sogerma a refuzat sa precizeze profitul obtinut din contractul C-130, mentionand doar ca pierderea lui este un pas inapoi pentru companie.

In 2004, Sogerma si-a extins unul din hangarele de la Merignac pentru a putea efectua operatiuni de intretinere la modelul Airbus A380 care va fi lansat anul acesta. Niciunul dintre cele patru prototipuri de A380 nu a trecut pana acum pe la Merignac.

Mai recent, un contract de reamenajare a doua aeronave Airbus cu elemente de lux, avioane apartinand familiei regale din Qatar, s-a dovedit a fi si el mai putin profitabil. Liderii sindicali ai companiei au explicat ca acest lucru se datoreaza faptului ca Airbus a micsorat valoarea finala a contractului pentru a fi siguri de pastrarea comenzilor din Qatar.

"Sogerma plateste pretul anilor de management deficitar", este de parere Alain Rousset, presedintele districtului in care este localizat centrul de service Merignac. "Aceasta companie nu a fost controlata bine", a adaugat el.

Purtatorul de cuvant al Sogerma a declarat ca un contract recent cu un client din Golful Persic s-a dovedit a fi mai putin eficient in privinta profitului. El a refuzat sa comenteze asupra conducerii Sogerma din ultimii ani. Muncitorii spera acum ca primul-ministru Dominique de Villepin sa-si foloseasca influenta politica pentru a aduce o parte a contractelor de service a noilor aparate A380 la Merignac.

Guvernul nu a reusit insa sa se foloseasca de dreptul de veto in cadrul intrunirii EADS in care s-a hotarat inchiderea fabricii de la Sogerma. De Villepin a fost in vizita la Merignac recent si a comunicat angajatilor ca inchiderea acestui centru de service nu este acceptabila. El s-a angajat sa poarte un tricou pe care sa scrie "Sogerma va supravietui".

victor.rotariu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO