Business Internaţional

Harry Potter nu are nevoie de promovare, se vinde singur

10.06.2005, 16:49 54

Cum promovezi un produs care este atåt de popular incåt nu are nevoie de promovare?

Raspunsul il da Financial Times: cum vrei tu. Sau cum vrea ea, in cazul scriitoarei J.K. Rowling, a carei a sasea carte despre Harry Potter va fi lansata luna viitoare.

Dupa sapte ani de existenta seria cartilor despre Harry Potter se situeaza pe scurta lista a fenomenelor literare a tuturor timpurilor si nu da semne ca i-ar scadea popularitatea. Numai in SUA exista peste 103 milioane de carti cu Harry Potter.

Cititorii dornici sa achizitioneze "Harry Potter and the Half-Blood Prince" au plasat deja cartea printre cele mai våndute produse de pe site-ul amazon.com. Cu alte cuvinte, editura lui Rowling nu trebuie sa-si faca probleme legate de achizitia unor spatii publicitare la radio.

Logica strategiei de marketing al celei de-a sasea carti cu Harry Potter o reprezinta dorinta scriitoarei de a-si multumi fanii, lucru care depaseste cu mult mijloacele media obisnuite de promovare. Aceeasi strategie este folosita si de politicieni si de vedetele din industria filmului: atragerea atentiei fanilor prin acordarea de interviuri cåt mai multor reviste.

Cel mai important element al strategiei de marketing al acestei carti este un concurs, sponsorizat de editurile britanice, prin care 70 de copii cu vårste intre 8 si 16 ani o vor cunoaste pe celebra scriitoare la petrecerea de lansare a cartii ce va avea loc la castelul Edinburgh din Scotia. Castelul Edinburgh este situat in apropierea casei lui Rowling si poate fi inchiriat pentru evenimente speciale.

Rowling si editura sa ignora mijloacele traditionale de promovare, cu exceptia unor eforturi modeste de a achizitiona spatiul pe 2.000 de autobuze londoneze pentru a face reclama cartii. Ei folosesc insa puterea presei britanice dar si a celor din strainatate pentru a face publicitate noii carti Harry Potter. Rowling a declarat ca "ziarele din Marea Britanie, Irlanda, Africa de Sud, Australia, Noua Zeelanda si Canada au inceput deja competitia pentru a-si alege reprezentantul la conferinta de presa".

Scholastic, editura americana a lui Rowling, deruleaza propriul concurs sub numele "De ce iubesc sa citesc Harry Potter".

Zece cåstigatori ai acestui concurs vor calatori la Londra pe data de 16 iulie pentru un sejur de patru zile in Marea Britanie.

Cåstigatorii concursului vor primi o copie a cartii in timpul calatoriei, dar nu vor avea posibilitatea sa o cunoasca pe Rowling. Purtatorul de cuvånt al editurii americane Scholastic a declarat ca acest concurs este separat.

"Ei isi fac treaba lor si noi ne-o facem pe a noastra", a adaugat el. Scholastic a precizat ca Rowling va lua parte la doua interviuri cu reprezentanti ai presei americane.

"Obiectivul nostru a fost obtinerea acestor interviuri si am obtinut ce ne-am dorit."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO