Business Internaţional

In cautarea numelui pierdut. Gallup la Moscova

13.08.2003, 00:00 18



Doua agentii de sondaj denumite Gallup au efectuat studii in Rusia in cea mai mare parte a ultimului deceniu, insa nici una dintre acestea nu are nici o legatura cu Gallup Organization, ce a devenit renumita in Occident.



Din acest motiv, Alec Gallup, fiul mai mare al lui George Gallup, un pionier in acest domeniu, a decis ca este timpul sa intreprinda ceva in acest sens si s-a urcat intr-un avion cu destinatia Moscova.



"Am calatorit in lumea intreaga, insa nu am fost niciodata in Rusia," a declarat Gallup, in v=rsta de 75 de ani. "Apoi, ne-am confruntat cu aceasta problema legata de nume. Am plecat in Rusia pentru ca am crezut ca aceasta este cea mai buna modalitate de a rezolva situatia. P=na la urma este vorba de numele meu, numele tatalui meu", spune el. #leadend#



Se pare ca aceasta calatorie incepe sa dea roade. Gallup, ce a calatorit cu sotia si avocatul sau, a fost prezent la o audiere a curtii din Moscova ce a luat o decizie in favoarea sa in acest caz, interzic=ndu-le celor doua agentii sa foloseasca numele Gallup p=na la organizarea unui proces pentru rezolvarea disputei legate de marca comerciala. Cazul fusese adus in atentia curtii cu trei ani in urma, fara nici o rezolvare.



Cele doua agentii Gallup au ajuns pentru prima data in Rusia in anul 1994, c=nd un membru al Gallup International, compania finlandeza Suomen Gallup, a fondat TNS Gallup Media, TNS Gallup Ad Fact si TNS Gallup St Petersburg in aceasta tara. Biroul din St Petersburg a fost mai apoi inchis.



Suomen Gallup a inregistrat pentru prima data marca comerciala in fosta Uniunea Sovietica in anul 1991, obtin=nd mai multe decizii favorabile din partea instantelor din anul 2000. Decizia pronuntata recent anuleaza deciziile anterioare.



Gallup a insistat asupra faptului ca Suomen Gallup are dreptul de a conduce studii numai in Finlanda.



"Dupa colapsul Uniunii Sovietice, a urmat o perioada extrem de confuza," a declarat Gallup in cadrul unui interviu acordat saptam=na trecuta. "Nu am fost cu adevarat pregatiti sa patrundem pe piata Rusiei. Finlandezii erau, dar cu ce drept s-au folosit de numele nostru pentru a-si lansa operatiunile in aceasta tara? Este absurd".



"Va puteti imagina ce s-ar fi int=mplat daca s-ar fi procedat la fel cu una dintre cele mai mari marci, cum ar fi Coca-Cola? Nu v-ar fi venit sa credeti ce fac acesti oameni".



Tatal sau, George Gallup, a patruns in acest domeniu de afaceri in anul 1935 c=nd a pus bazele American Institute of Public Opinion din Princeton. In urma previziunii conform careia anul urmator Frank Roosevelt avea sa c=stige alegerile prezidentiale, previziune ce s-a dovedit corecta, agentia a devenit renumita, sondajele sale de opinie fiind utilizate de atunci in toate cursele prezidentiale din Statele Unite.



Institutul american a fost mai t=rziu redenumit Gallup Organization, fiind in prezent reprezentat in 25 de tari.



Gallup International, cu sediul in Londra, a fost fondat de catre George Gallup in anul 1947, nemaifiind insa parte din afacerea de familie Gallup. Gallup Organization a initiat actiuni in instanta impotriva Gallup International, care este reprezentata in 55 de tari, cu privire la utilizarea numelui Gallup timp de mai multi ani.



Desi numele de familie se afla in centrul disputei din Rusia, Alec Gallup a declarat ca aceasta disputa nu are neaparat un caracter personal pentru el. "Personal, nu ma deranjeaza, dar stiu c=ta importanta au marcile globale. Daca imi afecteaza compania, acest lucru ma afecteaza implicit pe mine personal," a declarat acesta.



"In cazul aparitiei unor suspiciuni sau a unor probleme legate de activitatea celor doua agentii, acestea se vor rasfr=nge asupra Gallup".



Dupa ce a obtinut aceasta victorie in justitie, Gallup va incerca sa-si extinda prezenta in Rusia deschiz=nd in cele din urma un birou in Moscova. Inainte de deschiderea biroului, American Gallup Organization a colectat date legate de piata din Rusia prin intermediul subcontractorilor locali. Noul birou se va concentra pe efectuarea unor studii cu caracter politic si asupra altor studii sociologice.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO