Business Internaţional

in conditiile in care preturile combustibililor cresc, automobilul pierde teren in favoarea bicicletei

15.05.2006, 00:00 21

Intr-o lume in care securitatea mediului inconjurator este amenintata in permanenta, este recomandata o schimbare majora: trecerea de la mijloacele de locomotie pe patru roti si care reprezinta un risc crescut de poluare la cele pe doua roti si total ecologice.

George Bush, unul dintre cei mai importanti oameni de pe planeta, face parte dintre sustinatorii infocati ai celui mai ecologic mijloc de transport: bicicleta, scrie International Herald Tribune. Bush, care se autointituleaza "Biciclistul", spune ca mersul pe bicicleta este o sursa de revigorare. In decursul acestei primaveri, presedintele a acordat unui grup de sase sustinatori americani ai ciclismului o intalnire de 35 de minute, mai mult decat beneficiaza o mare parte dintre oficialii de la Casa Alba.

Desi Bush face demersuri in vederea reducerii consumului excesiv de petrol, nu este deocamdata clar daca opteaza pentru biciclete doar din ratiuni personale sau daca, intr-adevar, incearca sa promoveze utilitarismul acestora.

Cu toate ca bicicletele reprezinta cea mai buna solutie pentru problema poluarii, traficului aglomerat, zgomotului excesiv si costurilor ridicate, mai exista destul de multi sceptici in ceea ce priveste adoptarea acestui mijloc de locomotie in locul celor folosite pana acum.

"Ciclistii sunt entuziasmati de ideea utilizarii crescute a bicicletelor ca mijloc de locomotie, insa nu au fost facute foarte multe lucruri in acest sens", spune Tim Blumenthal, directorul asociatiei industriale Bikes Belong, cu sediul in Boulder, Colorado.

Reprezentantii Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economica au declarat ca doar Marea Britanie, Germania, Finlanda, Cehia si Letonia au, in prezent, in derulare campanii de promovare a ciclismului, ca alternativa pentru celelalte mijloace de locomotie. Spania si Polonia au fost scoase in evidenta ca ocupand ultimele locuri in randul statelor care se preocupa de acest aspect.

Ceea ce reprezinta un adevarat pericol pentru o planeta care este amenintata de incalzirea globala este faptul ca state in plina dezvoltare precum China si India utilizeaza bogatele resurse financiare acumulate recent pentru a crea un mediu propice pentru utilizarea unui numar din ce in ce mai mare de automobile, in defavoarea bicicletelor.

Sustinatorii mersului pe bicicleta admit faptul ca progresul va urma o traiectorie lenta si sinuoasa. Cu toate acestea, isi mentin optimismul si considera ca situatia se va schimba in cele din urma si mediile urbane vor fi dominate de biciclete.

Londra, Paris, Chicago, Bogota si Seul fac parte dintre meropolele care au demarat proiecte de introducere a bicicletelor in traficul cotidian. In consecinta, au avut loc o serie de modificari in ceea ce priveste consumul de combustibil.

"Un primar sau adjunct al acestuia are puterea de a mobiliza lucrurile si de a demara cat mai rapid o actiune, intrucat beneficiaza de o pozitie privilegiata si, astfel, pot atinge mult mai repede rezultatele dorite", spune Andy Clarke, director executiv al Ligii Americane a Biciclistilor, cu sediul la Washington.

Un exemplu elocvent in acest sens este cel al lui Enrique Penalosa, primarul orasului Bogota in perioada 1998-2000. Intr-un oras cu 7 milioane de locuitori, el a reusit sa schimbe obiceiurile de circulatie ale oamenilor, prin introducerea unor restrictii pentru automobile si finantarea construirii unor drumuri speciale, de aproximativ 300 de kilometri, pentru biciclete. Astfel, bicicleta a devenit principalul mijloc de locomotie pentru 5% din totalul populatiei din Bogota.

In momentul in care a inceput acest proiect, doar 0,1% din locuitorii orasului utilizau bicicleta. In mod analog, ponderea celor care foloseau automobilele ca principal mijloc de transport a scazut de la 17% la 13%.

"Nu a fost o sarcina usoara si am intampinat reticentele sustinatorilor infocati ai automobilelor. Totusi, in cele din urma, oamenii au ajuns sa fie incantati de noul oras si de noul mod de viata. Totodata, am economisit sute de milioane de dolari, pe care ar fi trebuit sa-i alocam construirii drumurilor si intretinerii acestora", spune Penalosa.

In momentul de fata, Penalosa scrie, preda si este consultant pentru autoritatile din Mexico City, Jakarta, Dar es Salaam din Tanzania si sudul Bronx-ului, din New York, pentru probleme privind introducerea ciclismului si elaborarea inovatiilor in domeniul transporturilor.

Fostul primar al Bogotei considera ca aceasta problema contine aspecte ce tin de democratie, economie si politica.

"Daca toti cetatenii sunt egali, atunci politica urbana ar trebui sa fie democratica si nu oricine are acces la un automobil. In Bogota, chiar si costul pentru utilizarea autobuzelor poate ajunge de la 13 la 26% din valoarea unui salariu minim pe economie, in timp ce, folosind bicicleta pentru o perioada de peste 20 de ani, se pot face economii suficiente pentru a cumpara o casa", a adaugat Penalosa.

Londra este un alt exemplu de oras in care bicicletele au fost introduse cu succes. In momentul in care primarul Ken Livingstone a introdus in 2003 o taxa pentru automobilele care intrau in oras, numarul celor care au trecut la mersul pe bicicleta a crescut cu 28%. Acest procent s-a dublat in ultimii 5 ani, iar pentru viitor exista sperante ca aceste rezultate pozitive vor fi reiterate.

In acelasi timp, comerciantii se arata incantati de faptul ca a sporit numarul cumparatorilor de biciclete.

Mai mult decat atat, in orasele in care bicicletele au inceput sa inlocuiasca automobilele s-a inregistrat o scadere a ratei accidentelor rutiere, in conditiile in care soferii au restrictii de viteza si sunt mult mai prudenti, intrucat trebuie sa imparta carosabilul cu biciclistii.

"Pe masura ce numarul biciclistilor creste, numarul accidentelor scade", a declarat Silka Kennedy-Todd, oficial in cadrul Biroului de Transporturi din Londra.

In Chicago, primarul Richard Daley, a introdus cel mai activ program pentru sustinerea ciclismului din toate orasele americane. Daley, care a ocupat functia de primar timp de 5 mandate, a elaborat planul "Bike 2015", pentru care solicita sustinerea permanenta a fortelor medicale si de politie.

In Seul, primarul Myung Bak Lee a sfidat lobby-urile locale si a inlocuit soseaua de 6 kilometri care inconjura raul Cheonggyecheon, cu parcuri, alei si piste pentru biciclete.

Banii economisiti prin construirea infrastructurii pentru biciclete pot ajunge la sume impresionante, insa rezultatele apar pe termen lung.

Roelof Wittnik, directorul Asociatiei pentru Expertiza Ciclismului, o organizatie din Utrecht, spune ca investitiile pe care le-au facut autoritatile orasului Bogota in infrastructura pentru ciclism au generat economii de 7 ori mai mari. Principalul motiv care a dus la crearea acestor economii a fost utilizarea mai buna a spatiului urban.

"Trebuie sa operam o schimbare si la nivelul mentalitatilor, intrucat inca mai exista foarte multi oameni care nu se pot desprinde de automobile", a mai spus Wittnick.

Bicicletele sunt mai avantajoase si in ceea ce priveste spatiul destinat parcarilor. Astfel, spatiul destinat parcarii unui singur automobil este suficient pentru 10 biciclete.

Construirea si intretinerea pistelor pentru biciclete sunt mult mai ieftine decat cele pentru automobile, astfel incat unele state apeleaza la masuri extreme de sustinere a acestei cauze. Astfel, autoritatile din Copenhaga au inceput sa ofere gratuit biciclete pentru locuitorii orasului.

Studiile arata ca numarul oamenilor care adopta mersul pe bicicleta este invers proportional cu nivelul de dezvoltare al tarii din care fac parte. Cu cat tara in cauza este mai saraca, cu atat numarul utilizatorilor de biciclete este mai mare.

In aceste conditii, cu opt ani in urma, aproximativ 60% din cei care alcatuiau forta de munca din Beijing obisnuiau sa mearga la munca pe biciclete. In momentul de fata, sub 20% din acestia mai utilizeaza bicicleta ca principal mijloc de locomotie.

"Este periculos sa punem bazele unei monoculturi si tocmai asta am creat in SUA, cu ajutorul automobilelor", spun reprezentantii Ligii Americane a Biciclistilor.

Nu doar SUA sunt recunoscute pentru dorinta de a avea parte de cat mai mult confort. In Olanda, numarul biciclistilor a scazut cu 70% in perioada cuprinsa intre anii 1960-1980, in conditiile in care a crescut numarul proprietarilor de automobile. Desi in ultimii 30 de ani numarul biciclistilor din Copenhaga a crescut, rata este inca sub nivelul din anii ''50.

Cu toate acestea, Olanda si Danemarca raman campionii incontestabili ai mersului pe bicicleta. Aceasta situatie este favorizata de existenta unui cadru juridic prin care drepturile biciclistilor sunt nu numai recunoscute, dar si respectate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO