Business Internaţional

În culisele celei mai noi achiziţii a PepsiCo sau cum i-a convins pe ruşi să îi vândă o companie lider de piaţă

În culisele celei mai noi achiziţii a PepsiCo sau cum i-a convins pe ruşi să îi vândă o companie lider de piaţă

Autor: Corina Pirva

13.12.2010, 23:52 107

Cei doi s-au întâlnit la începutul lunii cu Putin pentru aobţine aprobarea achiziţiei Wimm-Bill-Dann, lider al pieţei ruse desnacksuri şi băuturi răcoritoare, scrie Bloomberg.

Achiziţia de 3,8 miliarde de dolari va transforma PepsiCo în celmai mare producător de băuturi răcoritoare şi snacksuri din Rusia.După ce a primit undă verde de la Putin, PepsiCo va depăşiCoca-Cola, devenind din nou liderul pieţei băuturilor răcoritoare.

Cum l-au convins pe Putin

Nooyi şi Kendall au discutat cu premierul rus despre miliardelepe care PepsiCo le-a investit în Rusia şi despre faptul că prinintermediul Wimm-Bill-Dann grupul american şi-ar putea coordonaextinderea în regiune. Cei doi au plusat spunând că aceastăachiziţie arată deschiderea Rusiei către investiţii străine, spunsurse care au participat la discuţii.

"Achiziţia realizată de PepsiCo ne va ajuta să revigorămafacerile din industria de lactate", a declarat Nooyi. Companiaintenţionează să integreze produsele lactate în portofoliul debranduri al companiei, nu să vândă produsele separat. "Este omişcare strategică foarte importantă."

PepsiCo urmărea cumpărarea Wimm-Bill-Dann de mulţi ani, dartranzacţia a fost posibilă de abia în momentul în care Danone afost de acord în luna august să vândă pachetul de 18% din acţiunileWimm-Bill-Dann pe care îl deţinea.

Discuţiile dintre cele două companii au pornit în cadrul uneiîntâlniri întâmplătoare dintre executivii PepsiCo şiWimm-Bill-Dann, la o conferinţă în Europa. La scurt timp, cele douăcompanii se aflau în negocieri exclusive.

În octombrie, reprezentanţii Wimm-Bill-Dann au devenit însăîngrijoraţi că detalii despre negocieri s-ar putea scurge în presă,ceea ce i-ar fi supărat pe liderii de la Kremlin, cărora nu leplace să afle din presă despre investiţiile străine ce urmează săaibă loc, în timp ce cei de la Pepsi se temeau ca nu cumvaCoca-Cola sau alţi rivali să afle de negocieri şi să vină cu ocontraofertă.

Lucrând la detaliile tranzacţiei, oficialii celor două companiise temeau de reacţia liderilor politici, care ar fi putut da pestecap totul. Acesta a fost momentul în care Nooyi s-a gândit să îlcontacteze pe Kendall. Întâlnirea dintre cei doi şi Putin a duratîntre 45 de minute şi o oră, a spus o sursă.

Preşedinţii Rusiei, dintotdeauna în relaţii bune cuPepsiCo

Istoria PepsiCo în Rusia a început în 1959 cu ocazia uneiexpoziţii americane la Moscova, când Donald Kendall, atunci şefpeste operaţiunile internaţionale ale Pepsi-Cola, l-a servit peliderul sovietic Nikita Hrusciov cu un pahar de Pepsi. Momentuldegustării avea să vină imediat după celebra "dezbatere de labucătărie", între vicepreşedintele de atunci al Statelor UniteRichard Nixon şi premierul sovietic Nikita Hruşciov. Atunci cei doipoliticieni au avut o discuţie aprinsă în care unul susţineaavantajele capitalismului, iar celălalt ale comunismului.

În 2004, Rusia i-a acordat lui Kendall Ordinul Prieteniei, iarrelaţia dintre Nooyi şi Putin datează încă din perioada în caredirectorul executiv al PepsiCo lucra pentru Consiliul Consultativde Investiţii Străine (FIAC) din Rusia.

Compania americană va cumpăra într-o primă etapă 66% dinacţiunile Wimm-Bill-Dann, urmărind să înainteze o ofertă pentrurestul acţiunilor companiei ruse, achiziţie care va trebui însă săfie aprobată de autorităţi.

Potrivit declaraţiilor lui Hugh Johnston, directorul financiaral PepsiCo, preluarea în totalitate a companiei ruse esteaşteaptată să fie realizată până la finalul celui de-al doileatrimestru al anului viitor. Mai mult decât atât, tranzacţia dintrecele două companii nu are vreo prevedere care să permită oferteconcurente.

Tranzacţia reprezintă cea mai mare achiziţie realizată dePepsiCo pe piaţa rusă după cea din 2008 a Lebedyansky, cel mai mareproducător de sucuri din Rusia. Prin această mişcare, companiaamericană va deveni liderul industriei de băuturi răcoritoare dinRusia.

Incluzând datoriile, PepsiCo plăteşte un preţ echivalent a 19,8ori EBITDA (câştiguri înainte de scăderea taxelor, a dobânzilor,deprecierii şi amortizării). Wimm-Bill-Dann şi-a dublat vânzăriledin 2005. Potrivit firmei de consultanţă Euromonitor,Wimm-Bill-Dann şi PepsiCo au avut împreună anul trecut o cotă de42% din piaţa de băuturi răcoritoare carbonatate, în timp ceCoca-Cola şi Nidan (la care Coca-Cola deţine pachetul de control)deţineau o cotă de 35%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO